Stavebné spoločnosti sa stretnú v súťaži na výstavbu obchvatu Žiaru nad Hronom.
ŽIAR NAD HRONOM. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie projektu a výstavbu takmer 7-kilometrového obchvatu Žiaru nad Hronom na rýchlostnej ceste R2.
Odhadované náklady znížili
Predpokladaná cena projektovej dokumentácie a stavebných prác dosahuje 56,09 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Ako vyplýva z podmienok tendra zverejneného v stredu vo Vestníku verejného obstarávania, investícia je plánovaná na dva roky a financovaná má byť zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu ešte v terajšom programovacom období čerpania eurofondov. Pôvodné odhadované náklady na vybudovanie žiarskeho obchvatu na základe štátnej expertízy boli okolo 98 miliónov eur bez DPH.
Stavebné firmy a združenia môžu o súťažné podklady požiadať do 6. júna a o vysvetlenie podmienok účasti do 21. júna. Lehota na predkladanie ponúk je 20. júla, kedy je plánované aj ich otváranie. Uchádzači musia predložiť zoznam realizovaných stavieb diaľnic a rýchlostných ciest, ktorých súčasťou boli mosty, počas predchádzajúcich piatich rokov. NDS vyžaduje, aby uskutočnili aspoň dve stavby so zmluvnou cenou každej minimálne 20 miliónov eur bez DPH. V rámci nich mali byť postavené aspoň dva mosty v dĺžke najmenej 50 metrov.
Rozhodla pripravenosť úseku
Bývalé vedenie rezortu dopravy plánovalo začať s výstavbou obchvatu Žiaru nad Hronom v roku 2013. Počíta s tým aj Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý vláda Ivety Radičovej schválila vlani v júli. Podľa tohto plánu mala byť stavba žiarskeho obchvatu financovaná z eurofondov a zo štátneho rozpočtu až v ďalšom programovacom období 2014 až 2020. Podmienkou využitia pomoci EÚ v súčasnom období je, aby bol obchvat odovzdaný do užívania najneskôr v roku 2015.
Stavba obchvatu Žiaru nad Hronom je podľa diaľničného programu v súčasnosti najlepšie pripraveným úsekom na R2. Napojí sa na R1 a presmeruje tranzit dopravy v smere na Prievidzu mimo mesta. Pre nízku intenzitu dopravy ministerstvo pôvodne nezaradilo projekt obchvatu medzi najpotrebnejšie a plánovalo ho len ako rezervný pre prípad neschopnosti vyčerpať eurofondy na potrebnejšie úseky.