KREMNICA. Medveď, ktorý pred troma týždňami zablúdil s vedrom na hlave na železničnú trať v blízkosti obce Turček, kde sa zrazil s drezinou, nosí na krku GPS obojok.
Spoločnosť L.S.O. Bardejov, ktorá skúma správanie sa a zvyky medveďa hnedého na Slovensku, môže vďaka nemu podrobne sledovať jeho pohyb.
Medveď s vedrom na hlave sa pred časom zatúlal na železničnú trať, kde sa zrazil s drezinou. FOTO: GABRIEL GAJDÁČ
Na vedecké účely
„Je to prvý medveď, ktorého sme v Kremnických vrchoch takto označili. Zhodou okolností ide o 15. z pätnástich jedincov, ktoré potrebujeme pre svoj výskum,“ povedal konateľ spoločnosti a koordinátor projektu Peter Garaj.
Maco, ktorý dostal meno Gary, práve po šéfovi výskumu Petrovi Garajovi, tak poslúži na vedecké účely.
Informácie, ktoré odborníci o jeho živote získajú, sa stanú podkladom pre podrobnú analýzu a vypracovanie komplexnej štúdie.
Jej výsledky by mali v budúcnosti pomôcť napríklad aj v oblasti predchádzania stretom našej najväčšej šelmy s človekom.
„Keďže medveď je na mnohých miestach premnožený, takýchto stretov v uplynulej dobe pribúda. Medvede sa dostávajú nielen k ľudským obydliam, ale aj k cestám či na železničné trate,“ potvrdil riaditeľ Mestských lesov Kremnica Karol Mutňanský.
„Samozrejme, že to môže pomôcť aj v tejto oblasti. Keď budeme etológiu medveďa hnedého detailne poznať, budeme vedieť odhadnúť aj jeho správanie sa v rôznych situáciách a prostrediach,“ povedal Garaj.
Odpudzovače a ekodukty
Gary mal skutočne šťastie, keď ho pri zrážke s drezinou na železničnej trati ochránilo plechové vedro na hlave, ktoré mu poslúžilo ako „prilba“.
Na koľajniciach však ročne uhynú desiatky zvierat.
„Za minulý rok evidujeme 379 stretov zveri s koľajovými vozidlami, v tomto roku sme ich zatiaľ zaznamenali 215,“ informovala Zuzana Chalupová z odboru komunikácie Železníc SR.
Spoločnosť na železničnej sieti nemá vybudované žiadne špeciálne objekty, ktoré by slúžili výhradne pre migráciu zvierat.
Riešení je pritom podľa Garaja hneď niekoľko. Jedným sú napríklad špeciálne odpudzovače, ktoré majú zver odradiť tým, že do okolia vylučujú ľudský pach.
„V niektorých krajinách budujú pre zver takzvané zelené mosty či ekomosty na diaľniciach a železniciach. Sú to však finančne náročné stavby,“ spomenul dôvod, prečo sa v našich končinách objavujú len zriedka.
V rámci modernizácie siete však železnice podľa Chalupovej o podobných biokoridoroch pre zver uvažujú vo viacerých lokalitách.
Nadchody a navádzacie oplotenie pre rôzne druhy zvierat, medzi nimi aj pre medvede, by mali vzniknúť v úseku Krásno nad Kysucou - Čadca - štátna hranica SR/ČR, ale aj na trati Liptovský Mikuláš - Poprad Tatry.