Piatok, 9. december, 2022 | Meniny má Izabela

Vlaky do Banskej Štiavnice zrejme jazdiť nebudú

Ekonomická neefektívnosť vlakových spojov do Banskej Štiavnice zrejme bude znamenať ich koniec.

Návrh nového cestovného poriadku s nimi nepočíta.

BANSKÁ ŠTIAVNICA. Zrušenie dopravného spojenia na železničnej trati medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou je opäť aktuálne.

S prevádzkou vlakov na nej Železničná spoločnosť Slovensko v návrhu nového cestovného poriadku od 9. decembra nepočíta.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výrazne stratová trať

Grafikon vychádza z analýzy, ktorú má k dispozícii Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Tá navrhuje rezignovať na málo využívané a dlhodobo stratové trate.

SkryťVypnúť reklamu

„Zvlášť vypuklým prípadom je trať Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava, kde dnes priemerný denný výkon v osobnej doprave je 85 až 100 cestujúcich v jednom smere, kde sa objavia necelé dva páry nákladných vlakov za mesiac a kde prevádzkové a udržiavacie náklady infraštruktúry dosiahli v roku 2011 takmer 800-tisíc eur,“ argumentuje Jiří Kubáček, generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh ministerstva.

„Ak v priemernom vlaku dopláca štát na každé euro ceny cestovného lístka ďalšie dve eurá, v prípade trate Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica je to celých 9 eur. Poplatok za dopravnú cestu pokrýva v prípade tejto trate náklady na jej prevádzku a údržbu približne na desať percent, pričom celoslovenský štandard je 27 percent,“ tvrdí hovorca ministerstva Martin Kóňa.

SkryťVypnúť reklamu

Na dopravu do Banskej Štiavnice štát dopláca. FOTO´: IVA ZIGOVÁ

Starostovia spísali výzvu

Proti zrušeniu spojenia je banskoštiavnická samospráva aj ostatné obce pozdĺž trate. Spísali výzvu na jej zachovanie.

„Banská Štiavnica je lokalitou UNESCO a ako taká by mala ostať prístupná aj po železnici, najmä ak berieme do úvahy, že sem nechodí iná diaľková doprava,“ hovorí primátorka mesta Nadežda Babiaková.

Pripomína pritom, že štát sám deklaroval záujem rozvíjať cestovný ruch v meste, čo podľa nej úzko súvisí práve s dopravou.

„Vláda podpísala dohovor o ochrane svetového kultúrneho dedičstva a existuje aj zákon o Banskej Štiavnici. Netreba zabúdať, že ide o historickú trať,“ argumentuje. S výzvou na zachovanie vlakového spojenia pre mesto sa obrátila na premiéra Roberta Fica, na ministra dopravy Jána Počiatka, aj na predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja Vladimíra Maňku.

SkryťVypnúť reklamu

„Ekonomické kritérium by pri rozhodovaní nemalo prevážiť,“ myslí si.

O zachovanie prevádzky na trate sa bude snažiť aj Banskobystrický samoprávny kraj. Tvrdí to jeho hovorca Peter Hajnala. "V prípade zrušenia spojenia hrozí na danom úseku nenávratná deštrukcia a rozkradnutie trate a tento kúsok histórie kraja by sa stratil," píše v stanovisku.

Združenie Štokovec: Len lobing nestačí

O istú časť svojich aktivít príde zrušením dopravného spojenia aj umelecko-kultúrne centrum BANSKÁ ST A NICA, ktoré od roku 2009 pôsobí v priestoroch funkčnej banskoštiavnickej stanice.

„Väčšina aktivít, ktoré organizujeme, je interná a určená hosťujúcim umelcom a študentom. Cestujúca verejnosť má sekundárne výnimočnú možnosť do procesu tvorby nahliadnuť a reagovať na vystavené umelecké diela. Veľká väčšina z nich by do galérie súčasného umenia neprišla, takto im ho takpovediac servírujeme pod nos a sme vždy zvedaví na ich názory a komentáre, ktoré si ako prví vypočujeme za okienkom v pokladnici stanice, keďže od septembra 2011 tu predávame cestovné lístky. O tento presah k verejnosti zrušením trate prídeme,“ zareagovala Zuzana Bodnárová z občianskeho združenia Štokovec, ktoré centrum založilo.

Počas uplynulých rokov priviedlo na stanicu stovky návštevníkov, zorganizovalo desiatky projektov, umeleckých pobytov či novým dizajnom zatraktívnilo vlak jazdiaci na trati.

„Máme pocit, že naše kultúrne centrum robí maximum preto, aby pritiahlo na trať čo najviac ľudí, samozrejme, čísla hrajú proti nám. Myslíme si, že v tomto momente pomôže len vyjadrenie mesta a Banskobystrického samosprávneho kraja, o tom, že trať má do budúcna význam. Ak sa ju lobingom podarí zachrániť, mali by nasledovať činy a konkrétne aktivity, ktoré by vlakovú dopravu zapojili do projektov mesta,“ myslí si.

Verejnosť môže návrh grafikonu pripomienkovať na odbore dopravy Banskobystrického samosprávneho kraja do 8. júla.

Kultúrne centrum na železničnej stanici. FOTO: IVA ZIGOVÁ

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  2. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  2. Objavte miesto, kde v objatí troch riek vzniká výnimočné víno
  3. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  4. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  5. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  6. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  7. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  8. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 725
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 6 837
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 925
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 5 427
  5. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 5 006
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 286
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 279
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 209

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (9. - 15.12.1922)
  2. Matej Farkas: S kolesami na hrane
  3. Štefan Vidlár: Na dvori Svatopluka
  4. Anton Kaiser: Vianočné zvyky a obyčaje
  5. Stano Kočiš: A.I.
  6. Eva Gallova: Moji milí Slováci, vrátil som sa!
  7. Štefan Vidlár: Amorove drony
  8. Soňa Kallová: Slovenská pošta
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 14 840
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 12 107
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 12 030
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 992
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 719
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 277
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 077
  8. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 707
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Potterov stroj

Pozostatky ohňového stroja našli v záhrade domu.


TASR 11 h
Vyzdobený Obecný úrad v Budči.

Vianoce sme privítali s obcami v okresoch Zvolen, Detva a Banská Štiavnica.


17 h

Regionálne noviny MY organizujú už niekoľko rokov advetné podujatie Slovensko spieva koledy, ktoré v predvianočnom čase spája obyvateľov našej krajiny.


7. dec
Súkromná škola umeleckého priemyslu v Kremnici.

Žiaci v škole ani nie sú a študujú dištančne.


5. dec

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako je možné minúť tisíce eur s telefónom v ruke? Vysvetlil operátor.


15 h

Obrovský kaštieľ bol blízko zániku, teraz ukrýva atrakciu, ktorá láka ľudí z celého Slovenska.


7. dec

Ak petíciou neuspejú, riaditeľ nemocnice chce držať hladovku.


8. dec

Úsek frekventovanej cesty, vedúcej aj Novohradom, pretína významný migračný koridor našej najväčšej šelmy.


18 h

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (9. - 15.12.1922)
  2. Matej Farkas: S kolesami na hrane
  3. Štefan Vidlár: Na dvori Svatopluka
  4. Anton Kaiser: Vianočné zvyky a obyčaje
  5. Stano Kočiš: A.I.
  6. Eva Gallova: Moji milí Slováci, vrátil som sa!
  7. Štefan Vidlár: Amorove drony
  8. Soňa Kallová: Slovenská pošta
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 14 840
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 12 107
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 12 030
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 992
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 719
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 277
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 077
  8. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 707
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu