Streda, 29. marec, 2023 | Meniny má Miroslav

Ministerstvo: Samosprávy argumentovali za vlak sentimentom

Argumenty za zachovanie vlakového spojenia medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou ministerstvo dopravy nepresvedčili. Štiavničania podpisujú petíciu.

Petíciu za zachovanie linky spustili v sobotu na Pikniku na Drieňovej organizovanom občianskym združením Štokovec, ktoré v roku 2009 v priestoroch banskoštiavnickej stanice zriadilo kultúrno-umelecké centrum.Petíciu za zachovanie linky spustili v sobotu na Pikniku na Drieňovej organizovanom občianskym združením Štokovec, ktoré v roku 2009 v priestoroch banskoštiavnickej stanice zriadilo kultúrno-umelecké centrum. (Zdroj: OZ ŠTOKOVEC)

Argumenty za zachovanie vlakového spojenia medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou ministerstvo dopravy nepresvedčili. Banskoštiavničania spustili petíciu, ktorú adresujú ministrovi Počiatkovi.

BANSKÁ ŠTIAVNICA. Návrh nového grafikonu, s ktorým prišla Železničná spoločnosť Slovensko, už s osobnou vlakovou dopravou medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou nepočíta.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek tomu, že proti zrušeniu spojenia protestovali Banskobystrický samosprávny kraj, Banská Štiavnica a ďalšie obce pozdĺž trasy, ministerstvo a železničná spoločnosť ostávajú neoblomné aj po ukončení pripomienkovania nového cestovného poriadku.

SkryťVypnúť reklamu

Dôvody samospráv nepresvedčili

„Samosprávne útvary sa na nás obrátili s viacerými žiadosťami o zachovanie tejto linky, argumentovali primárne sentimentálnou hodnotou trate, podporou cestovného ruchu a podobne,“ zareagoval na argumenty o lokalite UNESCO a turistickom centre hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Martin Kóňa.

Ani jeden z dôvodov, ktoré odporcovia zrušenia spojenia uvádzajú, však podľa jeho vyjadrenia neprevážil ekonomickú neefektívnosť trate.

Za tou podľa neho stojí „zúfalý nezáujem cestujúcich“.

„Podľa analýzy Výskumného ústavu dopravného, ktorú si dalo vypracovať ešte bývalé vedenie ministerstva a my sme sa s ňou stotožnili, túto linku využíva v priemere 151 ľudí denne. To znamená, že jedna vlaková súprava odvezie v priemere 13 ľudí,“ tvrdí.

SkryťVypnúť reklamu

„Keďže samosprávne orgány nás nepresvedčili, že o túto linku je skutočne záujem, naše rozhodnutie je nemenné,“ povedal deň pred ukončením pripomienkovacieho procesu grafikonu Kóňa.

Petícia pre Počiatka aj na internete

S takýmto riešením sa nechcú zmieriť obyvatelia mesta, v sobotu preto začali zbierať podpisy pod petíciu za zachovanie osobnej železničnej dopravy v úseku a za zastavovanie rýchlikov v obci Hronská Dúbrava.

Hlasy odporcov plánujú zbierať cez internet, ale aj v uliciach mesta do 9. septembra. Petíciu adresujú ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi.

„Myslíme si, že Štiavnica potrebuje vlakové spojenie nielen kvôli turistom, ale aj kvôli ľuďom dochádzajúcim do práce. Okrem toho je aj významnou cyklistickou destináciou a cyklisti najčastejšie využívajú práve cestovanie vlakom,“ povedala jedna zo zostavovateľov petície Jana Kuzmová.

SkryťVypnúť reklamu

Tá tvrdí, že ministerstvo a železničná spoločnosť by nemali prihliadať len k ekonomickej stránke veci.

„Nie my sme tu pre štátnu správu, ale ona pre nás, preto by sa mala snažiť vyhovieť našim požiadavkám."

Len počas prvého dňa spustenia občianskej kampane sa proti zrušeniu spojenia vyjadrilo 350 ľudí.

Peniaze nie sú na vlaky, ani na vláčiky

Na Úrad Banskobystrického samosprávneho kraja prišlo k vypusteniu spojenia z grafikonu celkovo jedenásť pripomienok.

„Najčastejšie išlo o výhrady proti zastaveniu železničnej osobnej dopravy, argumenty za predĺženie spojov až do regionálneho centra, riešenie dopravy zo železničnej stanice v Banskej Štiavnici do centra mesta a obytných štvrtí, respektíve pripomienky k prispôsobeniu grafikonu pre zabezpečenie lepších prípojov,“ spresnil hovorca samosprávneho kraja Peter Hajnala.

Údržba trate by mala byť zabezpečená aj po zrušení osobnej dopravy.

„Samosprávy môžu túto linku akýmkoľvek spôsobom prevádzkovať vo vlastnej réžii, napríklad vo forme sezónnych turistických vláčikov a podobne,“ povedal hovorca ministerstva dopravy.

Na to však podľa vyjadrenia Petra Hajnalu a primátorky Banskej Štiavnice Nadeždy Babiakovej nemá zdroje samosprávny kraj ani mesto.

Nový cestovný poriadok by mal platiť od 9. decembra.

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  3. Ako sa vás dotknú nasledujúce mesiace? Predpovedajú traja odborníci
  4. Novelizácia druhého piliera: doplatia chudobní na bohatých?
  5. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  6. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  7. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  8. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  1. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  2. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  3. Novelizácia druhého piliera: doplatia chudobní na bohatých?
  4. Ako poraziť vysokú infláciu? Napríklad výnosom 24 % za 3 roky
  5. 8 vecí, na ktoré záhradkári pravidelne zabúdajú
  6. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  7. 7 rýchlych tipov, ako lepšie hospodáriť v domácnosti
  8. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 7 647
  2. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 7 149
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 721
  4. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 3 752
  5. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 2 647
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 590
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 574
  8. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 1 698

Blogy SME

  1. Viera Spišáková: Trapas topánkový
  2. Roland Ondrus: Bolt
  3. Jozef Drahovský: Rýchlejšia výstavby diaľnic
  4. Irena Šimuneková: Náučný chodník obcou Rybník
  5. Vladimír Hatara: Mizme tu páni!
  6. Ľubomír Maretta: Sto krát
  7. Martina Paulenová: Veľké pocity malých detí
  8. Roman Kebísek: Slovenské povstanie r. 1848 trvalo 10 dní, bolo len v okolí Myjavy
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 23 023
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 684
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 643
  4. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 6 755
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 386
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 858
  7. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy 2 808
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 2 613
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Nezvestný 15 ročný Matúš.

Naposledy ho videli na stanici.


TASR 11 h
Ilustračné foto.

Najviac zasiahnuté sú lokality v horskom prostredí.


15 h
Rodina Valentovcov; vľavo Peťko, uprostred Gitka, v náručí otca sedí Helenka.

Tragický príbeh je obrazom totalitného režimu.


27. mar
Nové schody na Sitno.

Pôvodné z 19. storočia doslúžili.


TASR 27. mar

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Víchrica, ktorá v nárazoch dosiahla silu orkánu, napáchala obrovské škody.


14 h

Polícia už prípad vyšetruje.


a 1 ďalší 18 h

Policajt mimo službu išiel okolo chlapca a zastavil.


27. mar

Tragický príbeh je obrazom totalitného režimu.


27. mar

Blogy SME

  1. Viera Spišáková: Trapas topánkový
  2. Roland Ondrus: Bolt
  3. Jozef Drahovský: Rýchlejšia výstavby diaľnic
  4. Irena Šimuneková: Náučný chodník obcou Rybník
  5. Vladimír Hatara: Mizme tu páni!
  6. Ľubomír Maretta: Sto krát
  7. Martina Paulenová: Veľké pocity malých detí
  8. Roman Kebísek: Slovenské povstanie r. 1848 trvalo 10 dní, bolo len v okolí Myjavy
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 23 023
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 684
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 643
  4. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 6 755
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 386
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 858
  7. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy 2 808
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 2 613
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu