Argumenty za zachovanie vlakového spojenia medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou ministerstvo dopravy nepresvedčili. Banskoštiavničania spustili petíciu, ktorú adresujú ministrovi Počiatkovi.
BANSKÁ ŠTIAVNICA. Návrh nového grafikonu, s ktorým prišla Železničná spoločnosť Slovensko, už s osobnou vlakovou dopravou medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou nepočíta.
Napriek tomu, že proti zrušeniu spojenia protestovali Banskobystrický samosprávny kraj, Banská Štiavnica a ďalšie obce pozdĺž trasy, ministerstvo a železničná spoločnosť ostávajú neoblomné aj po ukončení pripomienkovania nového cestovného poriadku.
Dôvody samospráv nepresvedčili
„Samosprávne útvary sa na nás obrátili s viacerými žiadosťami o zachovanie tejto linky, argumentovali primárne sentimentálnou hodnotou trate, podporou cestovného ruchu a podobne,“ zareagoval na argumenty o lokalite UNESCO a turistickom centre hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Martin Kóňa.
Ani jeden z dôvodov, ktoré odporcovia zrušenia spojenia uvádzajú, však podľa jeho vyjadrenia neprevážil ekonomickú neefektívnosť trate.
Za tou podľa neho stojí „zúfalý nezáujem cestujúcich“.
„Podľa analýzy Výskumného ústavu dopravného, ktorú si dalo vypracovať ešte bývalé vedenie ministerstva a my sme sa s ňou stotožnili, túto linku využíva v priemere 151 ľudí denne. To znamená, že jedna vlaková súprava odvezie v priemere 13 ľudí,“ tvrdí.
„Keďže samosprávne orgány nás nepresvedčili, že o túto linku je skutočne záujem, naše rozhodnutie je nemenné,“ povedal deň pred ukončením pripomienkovacieho procesu grafikonu Kóňa.
Petícia pre Počiatka aj na internete
S takýmto riešením sa nechcú zmieriť obyvatelia mesta, v sobotu preto začali zbierať podpisy pod petíciu za zachovanie osobnej železničnej dopravy v úseku a za zastavovanie rýchlikov v obci Hronská Dúbrava.
Hlasy odporcov plánujú zbierať cez internet, ale aj v uliciach mesta do 9. septembra. Petíciu adresujú ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi.
„Myslíme si, že Štiavnica potrebuje vlakové spojenie nielen kvôli turistom, ale aj kvôli ľuďom dochádzajúcim do práce. Okrem toho je aj významnou cyklistickou destináciou a cyklisti najčastejšie využívajú práve cestovanie vlakom,“ povedala jedna zo zostavovateľov petície Jana Kuzmová.
Tá tvrdí, že ministerstvo a železničná spoločnosť by nemali prihliadať len k ekonomickej stránke veci.
„Nie my sme tu pre štátnu správu, ale ona pre nás, preto by sa mala snažiť vyhovieť našim požiadavkám."
Len počas prvého dňa spustenia občianskej kampane sa proti zrušeniu spojenia vyjadrilo 350 ľudí.
Peniaze nie sú na vlaky, ani na vláčiky
Na Úrad Banskobystrického samosprávneho kraja prišlo k vypusteniu spojenia z grafikonu celkovo jedenásť pripomienok.
„Najčastejšie išlo o výhrady proti zastaveniu železničnej osobnej dopravy, argumenty za predĺženie spojov až do regionálneho centra, riešenie dopravy zo železničnej stanice v Banskej Štiavnici do centra mesta a obytných štvrtí, respektíve pripomienky k prispôsobeniu grafikonu pre zabezpečenie lepších prípojov,“ spresnil hovorca samosprávneho kraja Peter Hajnala.
Údržba trate by mala byť zabezpečená aj po zrušení osobnej dopravy.
„Samosprávy môžu túto linku akýmkoľvek spôsobom prevádzkovať vo vlastnej réžii, napríklad vo forme sezónnych turistických vláčikov a podobne,“ povedal hovorca ministerstva dopravy.
Na to však podľa vyjadrenia Petra Hajnalu a primátorky Banskej Štiavnice Nadeždy Babiakovej nemá zdroje samosprávny kraj ani mesto.
Nový cestovný poriadok by mal platiť od 9. decembra.