Piatok, 2. december, 2022 | Meniny má Bibiána

Mestá sú na krígľoch aj na pršiplášťoch

Svojimi reprezentačnými predmetmi dávajú mestá najavo, ako chcú, aby ich verejnosť vnímala. Žiar sa roky snaží zbaviť nálepky priemyselného mesta, Štiavnica aj Kremnica vsádzajú na históriu.

Pri návrhoch propagačných predmetov myslia v Žiari najmä na mladú generáciu.Pri návrhoch propagačných predmetov myslia v Žiari najmä na mladú generáciu. (Zdroj: IVA ZIGOVÁ)

Svojimi reprezentačnými predmetmi dávajú mestá najavo, ako chcú, aby ich verejnosť vnímala. Žiar sa roky snaží zbaviť nálepky priemyselného mesta, Štiavnica aj Kremnica vsádzajú na históriu.

ŽIAR NAD HRONOM. Darčeky a predmety, ktoré si mestá dávajú navrhovať a vyrábať na svoju prezentáciu kopírujú to, čo chcú o sebe povedať a komu to chcú povedať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nálepka priemyselného mesta

„Nie sme žiadne turistické centrum s bohatou históriou, sme mladé mesto, ktoré vzniklo v 50. rokoch minulého storočia kvôli fabrike, no propagáciu navonok považujeme za dôležitú. V našom logu, ktoré sme si dali navrhnúť pred niekoľkými rokmi je jasne identifikovateľná paneláková architektúra, otvorene sa k nej hlásime,“ tvrdí hovorca žiarskej samosprávy Martin Baláž. Kým logo používa magistrát v každodennej komunikácii, erb len pri oficiálnych a slávnostných príležitostiach.

SkryťVypnúť reklamu

Žiaru podľa jeho slov trvalo dlhé roky, kým sa mu podarilo zbaviť nálepky znečisteného priemyselného mesta. „Dnes máme niekoľko ocenení za odpadové hospodárstvo a koše na triedenie smetí dokonca aj v na uliciach,“ spomenie, ako sa snažia nasmerovať prezentáciu dnes. „Mali sme sériu propagačných predmetov zameranú práve na separáciu, tričká, šiltovky, nálepky a podobne so sloganom Žiarčania to s odpadmi vedia. Taká osveta k obyvateľom a zároveň reklama navonok.“

Žiarske logo odkazujúce k panelákom je aj na tričkách.

Kopírujú Supermana aj facebook

Väčšina nápisov na tričkách, perách, odznakoch a podobne je adresovaná mladým Žiarčanom, snaží sa v nich podporovať lokálpatriotizmus. „Je na nich napríklad nápis I love ZH so srdiečkom namiesto slova love alebo detská verzia Ľúbim Žiar či parafráza na supermanovské S na hrudi, akurát, že u nás ide o veľké Ž ako Žiarčan,“ vymenúva Baláž.

SkryťVypnúť reklamu

Novú sériu tričiek, napríklad aj s motívom facebookového I like ZH City, finalizuje komunikačný odbor magistrátu práve v týchto dňoch.

„Všetky darčekové predmety by sme chceli ponúknuť v e-shope na našej webovej stránke, ktorý plánujeme spustiť v septembri.“

Tento rok do výroby propagačných predmetov, ktoré nie sú určené len oficiálnym návštevám a partnerom, ale aj samotným Žiarčanom, investuje mesto dvetisíc eur.

Mesto chce u svojich obyvateľov pestovať lokálpatriotizmus.

Pre turistov vymysleli logo

Úplne inak pristupujú k propagačným výrobkom v historickej Kremnici a Banskej Štiavnici. Keďže ide o turistické centrá, sú prioritne určené ich návštevníkom.

„Hlavným charakteristikami propagácie Banskej Štiavnice je jej slávna história založená na baníctve a skutočnosť, že mesto a jeho technické pamiatky sú od roku 1993 zapísané v Zozname svetového kultúrneho dedičstvo UNESCO,“ hovorí Henrieta Godová z banskoštiavnického magistrátu, na čo sa motívy na suveníroch najčastejšie zameriavajú.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto má v ponuke perá, vreckové nožíky, tričká, tašky, šiltovky, dáždniky, poháre, šálky, kalendáre, svietidlá, stojany na perá, knihy, spoločenské hry, termopoháre, pončá, pršiplášte a, samozrejme, magnetky.

Okrem historického erbu používa radnica od roku 2006 na prezentáciu aj jednoduchšie a oproti heraldickému symbolu čitateľnejšie logo.

„Tvoria ho tri veže dominujúce mestu, a to veža Starého zámku s červeným podkladom, veža radnice s modrým a veža kostola sv. Kataríny so zeleným. Logo mesta bolo vytvorené hlavne na podporu cestovného ruchu,“ ozrejmuje jeho hlavnú funkciu.

Ročný rozpočet na reklamné predmety je v Banskej Štiavnici asi tritisíc eur.

Turistické centrá vsádzajú na históriu. V Kremnici sa najviac predávajú magnetky, hitom sú keramické náprstky.

Zberateľským hitom sú náprstky

V Kremnici sa podľa tlačového tajomníka mesta Silvera Jurtinusa podobne ako v Štiavnici snažia na suveníroch akcentovať históriu mesta a jeho pamiatky.

„Keďže mesto Kremnica nemá vlastné logo, vo vizuálnej propagácii používa erb a dominanty mesta, najmä súsošie svätej Trojice a mestský hrad. Výtvarné návrhy suvenírov od výrobcov schvaľuje Kultúrne a informačné centrum, prípadne ich navrhuje grafička mesta,“ hovorí o ceste drobností od návrhu až k turistovi.

Ich výrobu hradí mesto z tržieb informačného centra za ich predaj, čo je podľa Jurtinusa asi 10-tisíc eur ročne.

Najvyhľadávanejšími kremnickými suvenírmi sú podľa pracovníčky centra Grety Kapsdorferovej magnetky a turistické známky s historickými motívmi.

„Pomerne nové tu máme krígle a štamperlíky s obrázkami centra a hradu. Obľúbené, najmä u českých turistov, sú keramické náprstky a tanieriky opäť s vyobrazením Kremnice. To sú spoločne s drevenými turistickými známkami zberateľské hity,“ dopĺňa.

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná ríša divov Maďarska
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  3. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  4. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  5. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  6. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  7. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  8. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  1. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  2. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  3. Zimná ríša divov Maďarska
  4. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  8. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 955
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 180
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 644
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 3 875
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 071
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 357
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 117
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 067

Blogy SME

  1. Elena Antalová: Sláva televíziám. Boli zvyknuté klamať a nevedia si odvyknúť
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (2. - 8.12.1922)
  3. Soňa Fröhlichová: San Francisco – Los Angeles, deň číslo 16 a 17
  4. Miroslav Lukáč: Myš ulovíš na kúsok syra, ženu na briliant a Slováka na sľuby a konšpirácie.
  5. Rastislav Puchala: Rusáka sa hlavne nesmieš báť!
  6. Miroslav Galovič: Chlieb (politický) a hry (futbalové). Fandil som Kostarike. Najbližšie budem Maroku... (Mikroblog No 13, tak trochu o Fair Play)
  7. Anna Miľanová: Holubica mieru v červenom... 2022
  8. Štefan Bukovan: Domáci mazlíčkovia a ich vystrájanie
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 238 766
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 904
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 186
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 953
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 061
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 318
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 701
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 163
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Prvé zmienky o nej sú z 18. storočia.


TASR 11 h
Ilustračné foto.

Je možné, že skipasy budú drahšie.


TASR 18 h

Vďaka unikátnej liečbe môžete odstrániť nielen bolesti kĺbov, ale aj ich príčinu. Stovky slovenských pacientov hovoria o prekvapivých výsledkoch. Dlhoročné problémy s artrózou či osteoporózou sú preč.


21 h

Hádanky, hry a hlavolamy pre všetky zvedavé deti od päť do sedem rokov sú súčasťou zošita s názvom Tešíme sa do školy, ktorý vychádza na 32 stranách.


28. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pôvodný vzhľad narušili v minulosti necitlivé stavebné zásahy.


16 h

Polícia počas piatich dní zbierala stopy vedúce k jeho vypátraniu.


22 h

Slovensko je posledná krajina v rámci Európskej únie, ktorá používa papierové testy.


18 h

Jediná ZOO v našej krajine, kde chovajú slony africké, je v Bojniciach.


23 h

Blogy SME

  1. Elena Antalová: Sláva televíziám. Boli zvyknuté klamať a nevedia si odvyknúť
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (2. - 8.12.1922)
  3. Soňa Fröhlichová: San Francisco – Los Angeles, deň číslo 16 a 17
  4. Miroslav Lukáč: Myš ulovíš na kúsok syra, ženu na briliant a Slováka na sľuby a konšpirácie.
  5. Rastislav Puchala: Rusáka sa hlavne nesmieš báť!
  6. Miroslav Galovič: Chlieb (politický) a hry (futbalové). Fandil som Kostarike. Najbližšie budem Maroku... (Mikroblog No 13, tak trochu o Fair Play)
  7. Anna Miľanová: Holubica mieru v červenom... 2022
  8. Štefan Bukovan: Domáci mazlíčkovia a ich vystrájanie
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 238 766
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 904
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 186
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 953
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 061
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 318
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 701
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 163
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu