Piatok, 6. august, 2021 | Meniny má JozefínaKrížovkyKrížovky

Mestá sú na krígľoch aj na pršiplášťoch

Svojimi reprezentačnými predmetmi dávajú mestá najavo, ako chcú, aby ich verejnosť vnímala. Žiar sa roky snaží zbaviť nálepky priemyselného mesta, Štiavnica aj Kremnica vsádzajú na históriu.

Pri návrhoch propagačných predmetov myslia v Žiari najmä na mladú generáciu.Pri návrhoch propagačných predmetov myslia v Žiari najmä na mladú generáciu. (Zdroj: IVA ZIGOVÁ)

Svojimi reprezentačnými predmetmi dávajú mestá najavo, ako chcú, aby ich verejnosť vnímala. Žiar sa roky snaží zbaviť nálepky priemyselného mesta, Štiavnica aj Kremnica vsádzajú na históriu.

ŽIAR NAD HRONOM. Darčeky a predmety, ktoré si mestá dávajú navrhovať a vyrábať na svoju prezentáciu kopírujú to, čo chcú o sebe povedať a komu to chcú povedať.

Nálepka priemyselného mesta

„Nie sme žiadne turistické centrum s bohatou históriou, sme mladé mesto, ktoré vzniklo v 50. rokoch minulého storočia kvôli fabrike, no propagáciu navonok považujeme za dôležitú. V našom logu, ktoré sme si dali navrhnúť pred niekoľkými rokmi je jasne identifikovateľná paneláková architektúra, otvorene sa k nej hlásime,“ tvrdí hovorca žiarskej samosprávy Martin Baláž. Kým logo používa magistrát v každodennej komunikácii, erb len pri oficiálnych a slávnostných príležitostiach.

Skryť Vypnúť reklamu

Žiaru podľa jeho slov trvalo dlhé roky, kým sa mu podarilo zbaviť nálepky znečisteného priemyselného mesta. „Dnes máme niekoľko ocenení za odpadové hospodárstvo a koše na triedenie smetí dokonca aj v na uliciach,“ spomenie, ako sa snažia nasmerovať prezentáciu dnes. „Mali sme sériu propagačných predmetov zameranú práve na separáciu, tričká, šiltovky, nálepky a podobne so sloganom Žiarčania to s odpadmi vedia. Taká osveta k obyvateľom a zároveň reklama navonok.“

Žiarske logo odkazujúce k panelákom je aj na tričkách.

Kopírujú Supermana aj facebook

Väčšina nápisov na tričkách, perách, odznakoch a podobne je adresovaná mladým Žiarčanom, snaží sa v nich podporovať lokálpatriotizmus. „Je na nich napríklad nápis I love ZH so srdiečkom namiesto slova love alebo detská verzia Ľúbim Žiar či parafráza na supermanovské S na hrudi, akurát, že u nás ide o veľké Ž ako Žiarčan,“ vymenúva Baláž.

Skryť Vypnúť reklamu

Novú sériu tričiek, napríklad aj s motívom facebookového I like ZH City, finalizuje komunikačný odbor magistrátu práve v týchto dňoch.

„Všetky darčekové predmety by sme chceli ponúknuť v e-shope na našej webovej stránke, ktorý plánujeme spustiť v septembri.“

Tento rok do výroby propagačných predmetov, ktoré nie sú určené len oficiálnym návštevám a partnerom, ale aj samotným Žiarčanom, investuje mesto dvetisíc eur.

Mesto chce u svojich obyvateľov pestovať lokálpatriotizmus.

Pre turistov vymysleli logo

Úplne inak pristupujú k propagačným výrobkom v historickej Kremnici a Banskej Štiavnici. Keďže ide o turistické centrá, sú prioritne určené ich návštevníkom.

„Hlavným charakteristikami propagácie Banskej Štiavnice je jej slávna história založená na baníctve a skutočnosť, že mesto a jeho technické pamiatky sú od roku 1993 zapísané v Zozname svetového kultúrneho dedičstvo UNESCO,“ hovorí Henrieta Godová z banskoštiavnického magistrátu, na čo sa motívy na suveníroch najčastejšie zameriavajú.

Skryť Vypnúť reklamu

Mesto má v ponuke perá, vreckové nožíky, tričká, tašky, šiltovky, dáždniky, poháre, šálky, kalendáre, svietidlá, stojany na perá, knihy, spoločenské hry, termopoháre, pončá, pršiplášte a, samozrejme, magnetky.

Okrem historického erbu používa radnica od roku 2006 na prezentáciu aj jednoduchšie a oproti heraldickému symbolu čitateľnejšie logo.

„Tvoria ho tri veže dominujúce mestu, a to veža Starého zámku s červeným podkladom, veža radnice s modrým a veža kostola sv. Kataríny so zeleným. Logo mesta bolo vytvorené hlavne na podporu cestovného ruchu,“ ozrejmuje jeho hlavnú funkciu.

Ročný rozpočet na reklamné predmety je v Banskej Štiavnici asi tritisíc eur.

Turistické centrá vsádzajú na históriu. V Kremnici sa najviac predávajú magnetky, hitom sú keramické náprstky.

Zberateľským hitom sú náprstky

V Kremnici sa podľa tlačového tajomníka mesta Silvera Jurtinusa podobne ako v Štiavnici snažia na suveníroch akcentovať históriu mesta a jeho pamiatky.

„Keďže mesto Kremnica nemá vlastné logo, vo vizuálnej propagácii používa erb a dominanty mesta, najmä súsošie svätej Trojice a mestský hrad. Výtvarné návrhy suvenírov od výrobcov schvaľuje Kultúrne a informačné centrum, prípadne ich navrhuje grafička mesta,“ hovorí o ceste drobností od návrhu až k turistovi.

Ich výrobu hradí mesto z tržieb informačného centra za ich predaj, čo je podľa Jurtinusa asi 10-tisíc eur ročne.

Najvyhľadávanejšími kremnickými suvenírmi sú podľa pracovníčky centra Grety Kapsdorferovej magnetky a turistické známky s historickými motívmi.

„Pomerne nové tu máme krígle a štamperlíky s obrázkami centra a hradu. Obľúbené, najmä u českých turistov, sú keramické náprstky a tanieriky opäť s vyobrazením Kremnice. To sú spoločne s drevenými turistickými známkami zberateľské hity,“ dopĺňa.

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  2. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  3. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  4. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  5. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  6. Matej Bel: bol plagiátor alebo génius?
  7. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  8. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  9. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  10. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  7. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  8. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 7 002
  2. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 6 503
  3. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 5 733
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 730
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 5 402
  6. Matej Bel: bol plagiátor alebo génius? 3 645
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 3 264
  8. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 196
  9. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách? 2 279
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 143
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Ako to na olympiáde vyzeralo? Lukáš Giertl, vedúci výpravy vodných slalomárov, prezradil viac aj o výkonoch Slovákov.


23 h
Klopačka v Banskej Štiavnici.

Prenikavý zvuk klopania mal mnohé variácie dĺžky aj rytmu.


4. aug
Ilustračné foto.

Radnica sa bude uchádzať o peniaze z eurofondov.


SITA 4. aug
Kolóny na rýchlostnej ceste R1.

Najhoršie sú piatky a nedele, autá sa posúvajú slimačím tempom.


3. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K vyhliadkovej veži vedie nový náučný chodník.


TASR 3. aug

Tréner Ščasný volá do FC dvoch lídrov Bábu a Veľkého Cetína.


20 h

Bez geometrického plánu už kataster vecné bremeno nezapíše.


4. aug

Zo stretnutí sa vytvorila tradícia.


4. aug

Už ste čítali?