Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Mestá sú na krígľoch aj na pršiplášťoch

Svojimi reprezentačnými predmetmi dávajú mestá najavo, ako chcú, aby ich verejnosť vnímala. Žiar sa roky snaží zbaviť nálepky priemyselného mesta, Štiavnica aj Kremnica vsádzajú na históriu.

Pri návrhoch propagačných predmetov myslia v Žiari najmä na mladú generáciu.Pri návrhoch propagačných predmetov myslia v Žiari najmä na mladú generáciu. (Zdroj: IVA ZIGOVÁ)

Svojimi reprezentačnými predmetmi dávajú mestá najavo, ako chcú, aby ich verejnosť vnímala. Žiar sa roky snaží zbaviť nálepky priemyselného mesta, Štiavnica aj Kremnica vsádzajú na históriu.

ŽIAR NAD HRONOM. Darčeky a predmety, ktoré si mestá dávajú navrhovať a vyrábať na svoju prezentáciu kopírujú to, čo chcú o sebe povedať a komu to chcú povedať.

Nálepka priemyselného mesta

„Nie sme žiadne turistické centrum s bohatou históriou, sme mladé mesto, ktoré vzniklo v 50. rokoch minulého storočia kvôli fabrike, no propagáciu navonok považujeme za dôležitú. V našom logu, ktoré sme si dali navrhnúť pred niekoľkými rokmi je jasne identifikovateľná paneláková architektúra, otvorene sa k nej hlásime,“ tvrdí hovorca žiarskej samosprávy Martin Baláž. Kým logo používa magistrát v každodennej komunikácii, erb len pri oficiálnych a slávnostných príležitostiach.

Skryť Vypnúť reklamu

Žiaru podľa jeho slov trvalo dlhé roky, kým sa mu podarilo zbaviť nálepky znečisteného priemyselného mesta. „Dnes máme niekoľko ocenení za odpadové hospodárstvo a koše na triedenie smetí dokonca aj v na uliciach,“ spomenie, ako sa snažia nasmerovať prezentáciu dnes. „Mali sme sériu propagačných predmetov zameranú práve na separáciu, tričká, šiltovky, nálepky a podobne so sloganom Žiarčania to s odpadmi vedia. Taká osveta k obyvateľom a zároveň reklama navonok.“

Žiarske logo odkazujúce k panelákom je aj na tričkách.

Kopírujú Supermana aj facebook

Väčšina nápisov na tričkách, perách, odznakoch a podobne je adresovaná mladým Žiarčanom, snaží sa v nich podporovať lokálpatriotizmus. „Je na nich napríklad nápis I love ZH so srdiečkom namiesto slova love alebo detská verzia Ľúbim Žiar či parafráza na supermanovské S na hrudi, akurát, že u nás ide o veľké Ž ako Žiarčan,“ vymenúva Baláž.

Skryť Vypnúť reklamu

Novú sériu tričiek, napríklad aj s motívom facebookového I like ZH City, finalizuje komunikačný odbor magistrátu práve v týchto dňoch.

„Všetky darčekové predmety by sme chceli ponúknuť v e-shope na našej webovej stránke, ktorý plánujeme spustiť v septembri.“

Tento rok do výroby propagačných predmetov, ktoré nie sú určené len oficiálnym návštevám a partnerom, ale aj samotným Žiarčanom, investuje mesto dvetisíc eur.

Mesto chce u svojich obyvateľov pestovať lokálpatriotizmus.

Pre turistov vymysleli logo

Úplne inak pristupujú k propagačným výrobkom v historickej Kremnici a Banskej Štiavnici. Keďže ide o turistické centrá, sú prioritne určené ich návštevníkom.

„Hlavným charakteristikami propagácie Banskej Štiavnice je jej slávna história založená na baníctve a skutočnosť, že mesto a jeho technické pamiatky sú od roku 1993 zapísané v Zozname svetového kultúrneho dedičstvo UNESCO,“ hovorí Henrieta Godová z banskoštiavnického magistrátu, na čo sa motívy na suveníroch najčastejšie zameriavajú.

Skryť Vypnúť reklamu

Mesto má v ponuke perá, vreckové nožíky, tričká, tašky, šiltovky, dáždniky, poháre, šálky, kalendáre, svietidlá, stojany na perá, knihy, spoločenské hry, termopoháre, pončá, pršiplášte a, samozrejme, magnetky.

Okrem historického erbu používa radnica od roku 2006 na prezentáciu aj jednoduchšie a oproti heraldickému symbolu čitateľnejšie logo.

„Tvoria ho tri veže dominujúce mestu, a to veža Starého zámku s červeným podkladom, veža radnice s modrým a veža kostola sv. Kataríny so zeleným. Logo mesta bolo vytvorené hlavne na podporu cestovného ruchu,“ ozrejmuje jeho hlavnú funkciu.

Ročný rozpočet na reklamné predmety je v Banskej Štiavnici asi tritisíc eur.

Turistické centrá vsádzajú na históriu. V Kremnici sa najviac predávajú magnetky, hitom sú keramické náprstky.

Zberateľským hitom sú náprstky

V Kremnici sa podľa tlačového tajomníka mesta Silvera Jurtinusa podobne ako v Štiavnici snažia na suveníroch akcentovať históriu mesta a jeho pamiatky.

„Keďže mesto Kremnica nemá vlastné logo, vo vizuálnej propagácii používa erb a dominanty mesta, najmä súsošie svätej Trojice a mestský hrad. Výtvarné návrhy suvenírov od výrobcov schvaľuje Kultúrne a informačné centrum, prípadne ich navrhuje grafička mesta,“ hovorí o ceste drobností od návrhu až k turistovi.

Ich výrobu hradí mesto z tržieb informačného centra za ich predaj, čo je podľa Jurtinusa asi 10-tisíc eur ročne.

Najvyhľadávanejšími kremnickými suvenírmi sú podľa pracovníčky centra Grety Kapsdorferovej magnetky a turistické známky s historickými motívmi.

„Pomerne nové tu máme krígle a štamperlíky s obrázkami centra a hradu. Obľúbené, najmä u českých turistov, sú keramické náprstky a tanieriky opäť s vyobrazením Kremnice. To sú spoločne s drevenými turistickými známkami zberateľské hity,“ dopĺňa.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 659
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 435
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 12 602
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 407
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 267
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 771
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 877
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 788
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 690
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 908
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Ilustračné foto

V základnej škole vzniknú štyri nové centrá učenia

V základnej škole Pavla Križku v Kremnici vzniknú nové odborné učebne.

Ilustračné foto.

Situácia s COVID-19 sa v psychiatrickej nemocnici stabilizovala

Lokálnu epidémiu ochorenia COVID-19, ktorá sa vyskytla v psychiatrickej nemocnici na začiatku decembra, sa podarilo stabilizovať.

Ilustračné foto

V nemocnici pre poruchu na vodovodnom potrubí netečie voda

V nemocnici v Žiari nad Hronom evidujú odstávku vody, príčinou je porucha na vodovodnom potrubí.

Ilustračná fotografia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Vráble zintenzívnia boj s pandémiou, majú veľa hospitalizovaných v Nitre

Radnica požiadala dobrovoľných hasičov, aby vydezinfikovali autobusové zastávky.

Polícia sa k sankciám za porušenie lockdownu v Nitre nevyjadruje

Kto nemá potrebné doklady, otočia ho a nevpustia do mesta.

Majiteľ pohrebníctva: Nárast úmrtí je taký veľký, aký si za 20 rokov praxe nepamätám

Ivan Fontáni, majiteľ pohrebných služieb Silencia v Martine potvrdil, že úmrtnosť za november a december vzrástla oproti minulému roku o 70%. Nie všetci sú však „covidoví zosnulí“. Chladiace boxy si musia prenajímať v okolitých obciach.

Už ste čítali?