Pondelok, 11. december, 2017 | Meniny má Hilda

Mestá sú na krígľoch aj na pršiplášťoch

Svojimi reprezentačnými predmetmi dávajú mestá najavo, ako chcú, aby ich verejnosť vnímala. Žiar sa roky snaží zbaviť nálepky priemyselného mesta, Štiavnica aj Kremnica vsádzajú na históriu.

Pri návrhoch propagačných predmetov myslia v Žiari najmä na mladú generáciu.(Zdroj: IVA ZIGOVÁ)

Svojimi reprezentačnými predmetmi dávajú mestá najavo, ako chcú, aby ich verejnosť vnímala. Žiar sa roky snaží zbaviť nálepky priemyselného mesta, Štiavnica aj Kremnica vsádzajú na históriu.

ŽIAR NAD HRONOM. Darčeky a predmety, ktoré si mestá dávajú navrhovať a vyrábať na svoju prezentáciu kopírujú to, čo chcú o sebe povedať a komu to chcú povedať.

Nálepka priemyselného mesta

„Nie sme žiadne turistické centrum s bohatou históriou, sme mladé mesto, ktoré vzniklo v 50. rokoch minulého storočia kvôli fabrike, no propagáciu navonok považujeme za dôležitú. V našom logu, ktoré sme si dali navrhnúť pred niekoľkými rokmi je jasne identifikovateľná paneláková architektúra, otvorene sa k nej hlásime,“ tvrdí hovorca žiarskej samosprávy Martin Baláž. Kým logo používa magistrát v každodennej komunikácii, erb len pri oficiálnych a slávnostných príležitostiach.

Žiaru podľa jeho slov trvalo dlhé roky, kým sa mu podarilo zbaviť nálepky znečisteného priemyselného mesta. „Dnes máme niekoľko ocenení za odpadové hospodárstvo a koše na triedenie smetí dokonca aj v na uliciach,“ spomenie, ako sa snažia nasmerovať prezentáciu dnes. „Mali sme sériu propagačných predmetov zameranú práve na separáciu, tričká, šiltovky, nálepky a podobne so sloganom Žiarčania to s odpadmi vedia. Taká osveta k obyvateľom a zároveň reklama navonok.“

Žiarske logo odkazujúce k panelákom je aj na tričkách.

Kopírujú Supermana aj facebook

Väčšina nápisov na tričkách, perách, odznakoch a podobne je adresovaná mladým Žiarčanom, snaží sa v nich podporovať lokálpatriotizmus. „Je na nich napríklad nápis I love ZH so srdiečkom namiesto slova love alebo detská verzia Ľúbim Žiar či parafráza na supermanovské S na hrudi, akurát, že u nás ide o veľké Ž ako Žiarčan,“ vymenúva Baláž.

Novú sériu tričiek, napríklad aj s motívom facebookového I like ZH City, finalizuje komunikačný odbor magistrátu práve v týchto dňoch.

„Všetky darčekové predmety by sme chceli ponúknuť v e-shope na našej webovej stránke, ktorý plánujeme spustiť v septembri.“

Tento rok do výroby propagačných predmetov, ktoré nie sú určené len oficiálnym návštevám a partnerom, ale aj samotným Žiarčanom, investuje mesto dvetisíc eur.

Mesto chce u svojich obyvateľov pestovať lokálpatriotizmus.

Pre turistov vymysleli logo

Úplne inak pristupujú k propagačným výrobkom v historickej Kremnici a Banskej Štiavnici. Keďže ide o turistické centrá, sú prioritne určené ich návštevníkom.

„Hlavným charakteristikami propagácie Banskej Štiavnice je jej slávna história založená na baníctve a skutočnosť, že mesto a jeho technické pamiatky sú od roku 1993 zapísané v Zozname svetového kultúrneho dedičstvo UNESCO,“ hovorí Henrieta Godová z banskoštiavnického magistrátu, na čo sa motívy na suveníroch najčastejšie zameriavajú.

Mesto má v ponuke perá, vreckové nožíky, tričká, tašky, šiltovky, dáždniky, poháre, šálky, kalendáre, svietidlá, stojany na perá, knihy, spoločenské hry, termopoháre, pončá, pršiplášte a, samozrejme, magnetky.

Okrem historického erbu používa radnica od roku 2006 na prezentáciu aj jednoduchšie a oproti heraldickému symbolu čitateľnejšie logo.

„Tvoria ho tri veže dominujúce mestu, a to veža Starého zámku s červeným podkladom, veža radnice s modrým a veža kostola sv. Kataríny so zeleným. Logo mesta bolo vytvorené hlavne na podporu cestovného ruchu,“ ozrejmuje jeho hlavnú funkciu.

Ročný rozpočet na reklamné predmety je v Banskej Štiavnici asi tritisíc eur.

Turistické centrá vsádzajú na históriu. V Kremnici sa najviac predávajú magnetky, hitom sú keramické náprstky.

Zberateľským hitom sú náprstky

V Kremnici sa podľa tlačového tajomníka mesta Silvera Jurtinusa podobne ako v Štiavnici snažia na suveníroch akcentovať históriu mesta a jeho pamiatky.

„Keďže mesto Kremnica nemá vlastné logo, vo vizuálnej propagácii používa erb a dominanty mesta, najmä súsošie svätej Trojice a mestský hrad. Výtvarné návrhy suvenírov od výrobcov schvaľuje Kultúrne a informačné centrum, prípadne ich navrhuje grafička mesta,“ hovorí o ceste drobností od návrhu až k turistovi.

Ich výrobu hradí mesto z tržieb informačného centra za ich predaj, čo je podľa Jurtinusa asi 10-tisíc eur ročne.

Najvyhľadávanejšími kremnickými suvenírmi sú podľa pracovníčky centra Grety Kapsdorferovej magnetky a turistické známky s historickými motívmi.

„Pomerne nové tu máme krígle a štamperlíky s obrázkami centra a hradu. Obľúbené, najmä u českých turistov, sú keramické náprstky a tanieriky opäť s vyobrazením Kremnice. To sú spoločne s drevenými turistickými známkami zberateľské hity,“ dopĺňa.

Spravodajstvo

Správy a aktuality z okresov Žiar nad Hronom, Banská Štiavnica a Žarnovica.


  1. Neďaleko Mŕtveho ramena našli žiarski rybári stopy medveďa (+FOTO) 838
  2. Hasiči smerovali k požiaru chaty, uchránili majetok za desiatky tisícov eur 389
  3. FOTO: Banská Štiavnica ožila vianočnými trhmi v priestoroch múzea aj v klube 283
  4. Žarnovica s Novou Baňou veria v jarné zlepšenie 127
  5. Každý holub má svoj čip. Pri súťažiach používa chovateľ takzvanú vdovskú metódu 123
  6. Hasiči smerovali k dvom zrážkam s lesnou zverou neďaleko Žiaru 85
  7. Dnes otvárajú Krahule, v sobotu Skalka aj stredisko Salamandra Resort 49
  8. Áčko Pohronia povedie trénerská dvojica 46
  9. Za extrémizmus odsúdili ďalšieho Koperničana, tento však skončil vo väzení 43
  10. Záhradný pavilón v parku otvorili. Pri obnove sa inšpirovali aj historickou pohľadnicou (+FOTO) 15

Najčítanejšie správy

Žiar

Neďaleko Mŕtveho ramena našli žiarski rybári stopy medveďa (+FOTO)

So stopami po medveďovi sme sa tu stretli prvýkrát, hovorí žiarsky rybár.

FOTO: Banská Štiavnica ožila vianočnými trhmi v priestoroch múzea aj v klube

Navštívili ste vianočné trhy v Banskej Štiavnici?

Žarnovica s Novou Baňou veria v jarné zlepšenie

Po minuloročnej dominancii Liptovského Hrádku sa tohtoročná edícia III. ligy – STRED zdá byť vyrovnanou partiou hneď niekoľkých tímov, ktoré si to na jar rozdajú o postup do druhej najvyššej súťaže.

Každý holub má svoj čip. Pri súťažiach používa chovateľ takzvanú vdovskú metódu

Dlhoročný chovateľ hovorí, že holuba si vyberá podľa očí.

Blízke regióny

Handlovského rapera prichytili s drogami

Známemu hudobníkovi hrozí desať rokov za mrežami.

V Brezne chcú žiť bez chémie a konzervantov. Vybudovali vlastnú mliekareň

O mliečne výrobky v Brezne nebude núdza. Poľnohospodárske družstvo Ďumbier okrem pestovania obilnín a chovania dojníc rozbehlo prevádzku mliekarne, kde výrobu masla a tvarohu plánuje postupne rozšíriť o ďalšie produkty zdravej výživy.

Oddnes platí nový cestovný poriadok

Nový grafikon vlakovej dopravy upraví i spoje prechádzajúce cez Prievidzu.

Zrazili sa dve autá, výsledkom sú štyria zranení

Vodič prešiel do protismeru. Po nehode nafúkal.

Všetky správy

Našli ľudský prst aj mínometnú strelu. Ako vyzerá vnútro spaľovne odpadu?

Boli sme sa pozrieť v OLO, kde končia tony smetí z našich domácností. A niekedy aj mŕtvola.

Kuzminová sa v štafete ani nedostala do akcie, Slovenky z trate stiahli

Slovensko obsadilo oficiálnu sedemnástu pozíciu.

Ako sa recykluje odpad v Nórsku a čo sa z toho môžeme naučiť

Skládkovanie v Nórsku už takmer nepoznajú.

Na východnom Slovensku sú niektoré cesty neprejazdné

Niekde popadali stromy, inde je problémom voda a sneh.