BANSKÁ ŠTIAVNICA. Trasa cez Banskú Belú nespĺňa podmienky pre cestu prvej triedy. Napriek tomu ňou je a v smere od Zvolena ostáva hlavným spojením s Banskou Štiavnicou.
Toto riešenie roky nevyhovuje mestu UNESCO ani samotnej Banskej Belej. Štiavnica chce lepšie a rýchlejšie napojenie na neďalekú R1, obec naproti tomu ničí hustá doprava.
Dlhodobý problém by mal v budúcnosti aspoň z časti vyriešiť obchvat, s ktorého výstavbou by chcela Slovenská správa ciest začať najskôr v roku 2015.
Kratšia cesta k R1
Trasa dlhá asi 4,7 kilometra by mala viesť od areálu niekdajšieho závodu Dinas v Banskej Belej cez kysihýbeľský les v smere na Banský Studenec a ďalej do Banskej Štiavnice.
„Mesto sa viac ako dvadsať rokov snaží o vybudovanie prípojky na rýchlostnú cestu Hronská Breznica a najmä o vybudovanie nového obchvatu Banská Belá – Banská Štiavnica s technicky miernejším stúpaním ako je súčasná trasa cez Hájik, ktorá spôsobuje dopravné problémy najmä v zimných mesiacoch," hovorí banskoštiavnická primátorka Nadežda Babiaková o opakovaných žiadostiach smerom k vláde.
Nová komunikácia by podľa jej slov mala tvoriť základnú dopravnú trasu z hľadiska nadregionálnych väzieb. Okrem lepšieho napojenia na hlavné ťahy od nej očakáva aj prínos pre ďalší rozvoj cestovného ruchu a zamestnanosti v regióne.
Obchvat by mal cestu k R1 skrátiť pre Banskoštiavničanov, ale aj pre obyvateľov Banského Studenca o niekoľko kilometrov.
„Určite to pre nás bude prínos, cesta do Zvolena sa nám tak výrazne skráti,“ reaguje starostka Banského Studenca Mária Kašiarová.
Doprava ničí domy aj kaplnku
Čo najskorší začiatok výstavby nového prepojenia by uvítal aj starosta Banskej Belej Branislav Babirád.
„Obchvat by odľahčil dopravu cez obec. Cesta cez ňu totiž jej súčasnému zaťaženiu nie je prispôsobená,“ hovorí. Problémom sú najmä kamióny v najužších úsekoch cesty.
„Doprava nám ničí domy pozdĺž cesty vrátane kaplnky, ktorá je kultúrnou pamiatkou, v bezprostrednom susedstve komunikácie. Máme tu hluk a prach,“ vymenúva najväčšie negatíva súčasného stavu starosta.
Od obchvatu očakáva nie len menšie zaťaženie dopravou, ale aj súvisiacu väčšiu bezpečnosť pre miestnych obyvateľov.
Pracujú na projektovej dokumentácii
Slovenská správa ciest chce na výstavbu získať prostriedky z eurofondov v programovacom období 2014 až 2020.
Potvrdila to vedúca organizačno-správneho odboru Slovenskej správy ciest Iveta Fedorová.
„V tomto roku by mala byť dodaná projektová dokumentácia pre územné rozhodnutie, potom požiadame o územné rozhodnutie, na budúci rok chceme vysúťažiť dodávateľa projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie,“ informuje o aktuálnom stave projektu.
Obyvatelia regiónu môžu v týchto dňoch nahliadnuť do dokumentácie k zámeru, jej verejné prerokovanie sa uskutoční 21. augusta o 15. hodine v priestoroch banskoštiavnickej radnice.