Osobná doprava na železničnej trati z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice pravdepodobne skončí aj napriek námietkam tisícok ľudí. Ministerstvo dopravy a železnice zvažujú jej zakonzervovanie.
BANSKÁ ŠTIAVNICA. Napriek odporu ľudí, ktorí doposiaľ podpísali petíciu za zachovanie vlakového spojenia do Banskej Štiavnice, osobná železničná doprava na tejto trase zrejme skončí.
O konzervácii zatiaľ nerozhodli
"Veľmi citlivo vnímame námietky obyvateľov regiónu aj petíciu, ktorú začali spisovať. Bohužiaľ, ľudia už o trati prakticky rozhodli sami, svojím nezáujmom využívať ju," povedal dnes opäť hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Martin Kóňa.
Ten tvrdí, že nárast návštevnosti mesta turistami v posledných rokoch nedokáže kompenzovať prepravné výkony spred desiatok rokov, kedy sa trati darilo.
"Bane v Banskej Štiavnici nepracujú, významne sa obmedzila činnosť škôl. Frekvencia turistov nie je natoľko intenzívna, aby zamestnala kapacitnú železničnú dopravu. Kým sa to nezmení, je prevádzkovanie tejto železnice v našich aktuálnych ekonomických pomeroch neakceptovateľným luxusom," tvrdí.
Ministerstvo preto zvažuje zakonzervovanie trate, čo by podľa Kóňu znamenalo, že by bola udržiavaná len na takej úrovni, aby neohrozovala životné prostredie a bezpečnosť ľudí a zvierat.
"Doteraz bolo obvyklé, že aj neprevádzkované železnice v sieti Železníc SR mali byť stále pripravené na zavedeniu vlaku. Taká údržba bola drahá a neúmerne odčerpávala finančné prostriedky, potrebné na údržbu živých častí železničnej siete. Preto sme do zákona o dráhach zaviedli pojem "konzervovaná trať". Tým rozumieme takú neprevádzkovanú železnicu, kde nedokážeme zatiaľ celkom vylúčiť jej budúce oživenie, no ktorá nemusí byť okamžite pripravená na zavedenie vlaku," ozrejmil Kóňa.
Z konzervovanej trate by podľa jeho slov mali stiahnuť oznamovacie a zabezpečovacie zariadenia, zebezpečiť výzisk koľajníc, mali by zadebniť priľahlé budovy a vykonávať len najnevyhnutnejšiu údržbu stavieb a priecestí.
Keďže na trati medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou v súčasnosti v obmedzenej miere funguje nákladná doprava, o jej zakonzervovaní podľa Kóňu zatiaľ nerozhodli.
Za zachovanie trate bojujú ďalej
V Banskej Štiavnici do 9. septembra stále pokračuje petícia za zachovanie osobnej prepravy na trase určená ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi.
"Zatiaľ ju podpísalo približne deväťtisíc ľudí," informovala dnes jedna z jej zostavovateliek Jana Kuzmová. Organizátori petície však podľa nej nesúhlasia ani so zakonzervovaním trate.
"Hrozila by tak nenávratná devastácia a rozkradnutie koľajníc a ostatného technického vybavenia trate. Ak by sa v budúcnosti vyskytla možnosť znovu spustiť dopravu na tejto trati, kvôli technickej a finančnej náročnosti rekonštrukcie sa môže stať, že obnova dopravy už nebude možná," tvrdí.
Obyvatelia regiónu by podľa nej boli odkázaní len na autobusovú dopravu po cestách, ktoré sú už teraz v zlom technickom stave. "Počas zimných mesiacov je tento úsek častokrát úplne neprejazdný," povedala o alternatívnom dopravnom spojení.
"Žiadame preto o hľadanie iného riešenia," dodala.
Devastácie trate sa obáva aj Banskobystrický samosprávny kraj. "Na danom úseku hrozí nenávratná deštrukcia a rozkradnutie trate a tento kúsok histórie kraja by sa stratil," argumentoval hovorca kraja Peter Hajnala ešte v júni.
Aj keď v konečnej podobe návrhu vlakového cestovného poriadku, ktorý zverejnila Železničná spoločnosť Slovensko, sa už s osobnou dopravou do Banskej Štiavnice nepočíta, kraj sa chce naďalej snažiť o jej zachovanie.
"Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Vladimír Maňka dostal prísľub od ministra dopravy Jána Počiatka, že v tejto veci budú spolu ešte rokovať," povedal dnes Hajnala.