Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Železnicu do Štiavnice možno zakonzervujú. Kraj sa obáva rozkrádania

Vlaky do Banskej Štiavnice pravdepodobne nebudú premávať napriek námietkam tisícok ľudí. Zvažujú zakonzervovanie trate.

V konečnom návrhu cestovného poriadku sa o osobnom dopravnom spojení medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou hovorí ako o pozastavenom.V konečnom návrhu cestovného poriadku sa o osobnom dopravnom spojení medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou hovorí ako o pozastavenom.

Osobná doprava na železničnej trati z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice pravdepodobne skončí aj napriek námietkam tisícok ľudí. Ministerstvo dopravy a železnice zvažujú jej zakonzervovanie.

BANSKÁ ŠTIAVNICA. Napriek odporu ľudí, ktorí doposiaľ podpísali petíciu za zachovanie vlakového spojenia do Banskej Štiavnice, osobná železničná doprava na tejto trase zrejme skončí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O konzervácii zatiaľ nerozhodli

"Veľmi citlivo vnímame námietky obyvateľov regiónu aj petíciu, ktorú začali spisovať. Bohužiaľ, ľudia už o trati prakticky rozhodli sami, svojím nezáujmom využívať ju," povedal dnes opäť hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Martin Kóňa.

SkryťVypnúť reklamu

Ten tvrdí, že nárast návštevnosti mesta turistami v posledných rokoch nedokáže kompenzovať prepravné výkony spred desiatok rokov, kedy sa trati darilo.

"Bane v Banskej Štiavnici nepracujú, významne sa obmedzila činnosť škôl. Frekvencia turistov nie je natoľko intenzívna, aby zamestnala kapacitnú železničnú dopravu. Kým sa to nezmení, je prevádzkovanie tejto železnice v našich aktuálnych ekonomických pomeroch neakceptovateľným luxusom," tvrdí.

Ministerstvo preto zvažuje zakonzervovanie trate, čo by podľa Kóňu znamenalo, že by bola udržiavaná len na takej úrovni, aby neohrozovala životné prostredie a bezpečnosť ľudí a zvierat.

"Doteraz bolo obvyklé, že aj neprevádzkované železnice v sieti Železníc SR mali byť stále pripravené na zavedeniu vlaku. Taká údržba bola drahá a neúmerne odčerpávala finančné prostriedky, potrebné na údržbu živých častí železničnej siete. Preto sme do zákona o dráhach zaviedli pojem "konzervovaná trať". Tým rozumieme takú neprevádzkovanú železnicu, kde nedokážeme zatiaľ celkom vylúčiť jej budúce oživenie, no ktorá nemusí byť okamžite pripravená na zavedenie vlaku," ozrejmil Kóňa.

SkryťVypnúť reklamu

Z konzervovanej trate by podľa jeho slov mali stiahnuť oznamovacie a zabezpečovacie zariadenia, zebezpečiť výzisk koľajníc, mali by zadebniť priľahlé budovy a vykonávať len najnevyhnutnejšiu údržbu stavieb a priecestí.

Keďže na trati medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou v súčasnosti v obmedzenej miere funguje nákladná doprava, o jej zakonzervovaní podľa Kóňu zatiaľ nerozhodli.

Za zachovanie trate bojujú ďalej

V Banskej Štiavnici do 9. septembra stále pokračuje petícia za zachovanie osobnej prepravy na trase určená ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi.

"Zatiaľ ju podpísalo približne deväťtisíc ľudí," informovala dnes jedna z jej zostavovateliek Jana Kuzmová. Organizátori petície však podľa nej nesúhlasia ani so zakonzervovaním trate.

SkryťVypnúť reklamu

"Hrozila by tak nenávratná devastácia a rozkradnutie koľajníc a ostatného technického vybavenia trate. Ak by sa v budúcnosti vyskytla možnosť znovu spustiť dopravu na tejto trati, kvôli technickej a finančnej náročnosti rekonštrukcie sa môže stať, že obnova dopravy už nebude možná," tvrdí.

Obyvatelia regiónu by podľa nej boli odkázaní len na autobusovú dopravu po cestách, ktoré sú už teraz v zlom technickom stave. "Počas zimných mesiacov je tento úsek častokrát úplne neprejazdný," povedala o alternatívnom dopravnom spojení.

"Žiadame preto o hľadanie iného riešenia," dodala.

Devastácie trate sa obáva aj Banskobystrický samosprávny kraj. "Na danom úseku hrozí nenávratná deštrukcia a rozkradnutie trate a tento kúsok histórie kraja by sa stratil," argumentoval hovorca kraja Peter Hajnala ešte v júni.

Aj keď v konečnej podobe návrhu vlakového cestovného poriadku, ktorý zverejnila Železničná spoločnosť Slovensko, sa už s osobnou dopravou do Banskej Štiavnice nepočíta, kraj sa chce naďalej snažiť o jej zachovanie.

"Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Vladimír Maňka dostal prísľub od ministra dopravy Jána Počiatka, že v tejto veci budú spolu ešte rokovať," povedal dnes Hajnala.

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  4. Vytvor si svoju budúcnosť
  5. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  6. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  2. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  3. Zmeny v systéme revíznych postupov
  4. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  5. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 17 006
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 895
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 888
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 537
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 604
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 025
  7. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 619
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 571

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Pravota holota
  2. Vladimír Krátky: Slovak Telekom zákazníkov určite neklame !
  3. Anton Kaiser: Prvá adventná nedeľa
  4. Věra Tepličková: A sme tam, odkiaľ sme vyšli...
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Takto začala vojna v bezpečnostných zložkách. Kto potreboval zachrániť Seržanta?
  6. Erik Kriššák: Liberálna vôľa nie je nadávka, všakže, fátum?
  7. Helena Michlíková: Apartmány Hvar
  8. Michaela Jónová: Posledné Vianoce
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 183 569
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 789
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 128
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 018
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 882
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 385
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 687
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Vlastníci starších rodinných domov na Slovensku majú novú možnosť, ako sa popasovať s rastúcimi cenami energií a nákladov na bývanie.


28. nov

Hádanky, hry a hlavolamy pre všetky zvedavé deti od päť do sedem rokov sú súčasťou zošita s názvom Tešíme sa do školy, ktorý vychádza na 32 stranách.


28. nov

Výber TOP športových správ z regiónov.


25. nov
MY | TOP správy z regiónov

Prečítajte si výber TOP správ z regiónov.


25. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Turčianskej kotline by mali spracovávať stotisíc ton odpadu ročne.


20 h

Vodič zraneniam podľahol v nemocnici.


16 h

O osude školy rozhodnú mestskí poslanci.


28. nov

Spolu 35 blokových pokút uložili policajti počas štvorhodinovej dopravnej akcie na cestách okresu Prievidza. Informovala o tom trenčianska krajská polícia na sociálnej sieti.


SITA 17 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Pravota holota
  2. Vladimír Krátky: Slovak Telekom zákazníkov určite neklame !
  3. Anton Kaiser: Prvá adventná nedeľa
  4. Věra Tepličková: A sme tam, odkiaľ sme vyšli...
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Takto začala vojna v bezpečnostných zložkách. Kto potreboval zachrániť Seržanta?
  6. Erik Kriššák: Liberálna vôľa nie je nadávka, všakže, fátum?
  7. Helena Michlíková: Apartmány Hvar
  8. Michaela Jónová: Posledné Vianoce
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 183 569
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 789
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 128
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 018
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 882
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 385
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 687
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu