Železnicu do Štiavnice možno zakonzervujú. Kraj sa obáva rozkrádania

Vlaky do Banskej Štiavnice pravdepodobne nebudú premávať napriek námietkam tisícok ľudí. Zvažujú zakonzervovanie trate.

V konečnom návrhu cestovného poriadku sa o osobnom dopravnom spojení medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou hovorí ako o pozastavenom.V konečnom návrhu cestovného poriadku sa o osobnom dopravnom spojení medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou hovorí ako o pozastavenom.

Osobná doprava na železničnej trati z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice pravdepodobne skončí aj napriek námietkam tisícok ľudí. Ministerstvo dopravy a železnice zvažujú jej zakonzervovanie.

BANSKÁ ŠTIAVNICA. Napriek odporu ľudí, ktorí doposiaľ podpísali petíciu za zachovanie vlakového spojenia do Banskej Štiavnice, osobná železničná doprava na tejto trase zrejme skončí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O konzervácii zatiaľ nerozhodli

"Veľmi citlivo vnímame námietky obyvateľov regiónu aj petíciu, ktorú začali spisovať. Bohužiaľ, ľudia už o trati prakticky rozhodli sami, svojím nezáujmom využívať ju," povedal dnes opäť hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Martin Kóňa.

SkryťVypnúť reklamu

Ten tvrdí, že nárast návštevnosti mesta turistami v posledných rokoch nedokáže kompenzovať prepravné výkony spred desiatok rokov, kedy sa trati darilo.

"Bane v Banskej Štiavnici nepracujú, významne sa obmedzila činnosť škôl. Frekvencia turistov nie je natoľko intenzívna, aby zamestnala kapacitnú železničnú dopravu. Kým sa to nezmení, je prevádzkovanie tejto železnice v našich aktuálnych ekonomických pomeroch neakceptovateľným luxusom," tvrdí.

Ministerstvo preto zvažuje zakonzervovanie trate, čo by podľa Kóňu znamenalo, že by bola udržiavaná len na takej úrovni, aby neohrozovala životné prostredie a bezpečnosť ľudí a zvierat.

"Doteraz bolo obvyklé, že aj neprevádzkované železnice v sieti Železníc SR mali byť stále pripravené na zavedeniu vlaku. Taká údržba bola drahá a neúmerne odčerpávala finančné prostriedky, potrebné na údržbu živých častí železničnej siete. Preto sme do zákona o dráhach zaviedli pojem "konzervovaná trať". Tým rozumieme takú neprevádzkovanú železnicu, kde nedokážeme zatiaľ celkom vylúčiť jej budúce oživenie, no ktorá nemusí byť okamžite pripravená na zavedenie vlaku," ozrejmil Kóňa.

SkryťVypnúť reklamu

Z konzervovanej trate by podľa jeho slov mali stiahnuť oznamovacie a zabezpečovacie zariadenia, zebezpečiť výzisk koľajníc, mali by zadebniť priľahlé budovy a vykonávať len najnevyhnutnejšiu údržbu stavieb a priecestí.

Keďže na trati medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou v súčasnosti v obmedzenej miere funguje nákladná doprava, o jej zakonzervovaní podľa Kóňu zatiaľ nerozhodli.

Za zachovanie trate bojujú ďalej

V Banskej Štiavnici do 9. septembra stále pokračuje petícia za zachovanie osobnej prepravy na trase určená ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi.

"Zatiaľ ju podpísalo približne deväťtisíc ľudí," informovala dnes jedna z jej zostavovateliek Jana Kuzmová. Organizátori petície však podľa nej nesúhlasia ani so zakonzervovaním trate.

SkryťVypnúť reklamu

"Hrozila by tak nenávratná devastácia a rozkradnutie koľajníc a ostatného technického vybavenia trate. Ak by sa v budúcnosti vyskytla možnosť znovu spustiť dopravu na tejto trati, kvôli technickej a finančnej náročnosti rekonštrukcie sa môže stať, že obnova dopravy už nebude možná," tvrdí.

Obyvatelia regiónu by podľa nej boli odkázaní len na autobusovú dopravu po cestách, ktoré sú už teraz v zlom technickom stave. "Počas zimných mesiacov je tento úsek častokrát úplne neprejazdný," povedala o alternatívnom dopravnom spojení.

"Žiadame preto o hľadanie iného riešenia," dodala.

Devastácie trate sa obáva aj Banskobystrický samosprávny kraj. "Na danom úseku hrozí nenávratná deštrukcia a rozkradnutie trate a tento kúsok histórie kraja by sa stratil," argumentoval hovorca kraja Peter Hajnala ešte v júni.

Aj keď v konečnej podobe návrhu vlakového cestovného poriadku, ktorý zverejnila Železničná spoločnosť Slovensko, sa už s osobnou dopravou do Banskej Štiavnice nepočíta, kraj sa chce naďalej snažiť o jej zachovanie.

"Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Vladimír Maňka dostal prísľub od ministra dopravy Jána Počiatka, že v tejto veci budú spolu ešte rokovať," povedal dnes Hajnala.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žiar

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 625
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 174
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 268
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 5 423
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 171
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 066
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 239
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 092
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  4. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 400
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 842
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 62 504
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 181
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 488
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 952
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 680
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Dielo Reflexe na Signál festivale v Prahe

Prvý ročník Light Art Festivalu premení mesto na veľkú svetelnú galériu.


Momentka z derby.

Tréner Pohronia označil prehru za zlyhanie.


Ilustračná fotografia.

Vystavené budú v Galérii Jozefa Kollára v Banskej Štiavnici.


Prežila monarchiu, svetové vojny, odštátnenie aj privatizáciu. Korunou jej príbehu je pútnické miesto – hora Butkov.


  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  4. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 400
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 842
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 62 504
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 181
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 488
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 952
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 680
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu