Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Banské lokomotívy ničí hrdza. Chcú ich zachrániť

Časť z chátrajúcich banských zariadení očistili od hrdze a natreli ochranným náterom. Väčšina však v banskom skanzene na svoju záchranu stále čaká.

Na obnove lokomotív sa podieľali aj zamestnanci banky.Na obnove lokomotív sa podieľali aj zamestnanci banky. (Zdroj: LUBOMÍR LUŽINA)

BANSKÁ ŠTIAVNICA. Len málokto vie, že banský skanzen v Banskej Štiavnici ukrýva v priestoroch, ktoré sú dnes pre bežných návštevníkov neprístupné, zbierku historických lokomotív.

Tie kedysi uľahčovali prácu baníkom po celom Slovensku.

Vlhký priestor

„Moji predchodcovia sústredili tieto banské vláčiky do takzvanej remízy, akéhosi depa dlhého asi sedemdesiat metrov. Tento priestor pripomínajúci reálnu baňu je síce efektný, ale celoročne vlhký. Kovové lokomotívy tam preto postupne ničí hrdza.“ povedal Lubomír Lužina, vedúci Banského múzea v prírode.

Skryť Vypnúť reklamu

Peniaze na obnovu historických mašiniek Slovenské banské múzeum, pod ktoré skanzen patrí, vo svojom rozpočte nemôže nájsť už roky.

„Múzeá rozhodne nie sú pre striedajúce sa vlády prioritou,“ okomentoval súčasnú situáciu Lužina.

Ohrozené unikáty

Viaceré z lokomotív, z ktorých prvých desať sa do remízy dostalo v polovici osemdesiatich rokov, patria pritom podľa šéfa skanzenu k unikátom.

„Niektoré sú na Slovensku skutočne poslednými svojho druhu. Zaujímavosťou je napríklad lokomotíva na stlačený vzduch, ktorá sa používala v uhoľnej bani v Handlovej, kde hrozil pre koncentráciu plynov výbuch a nemohli sa tam teda využívať lokomotívy so spaľovacím motorom,“ vysvetlil.

Najstaršou zo zbierky je parná lokomotíva Krauss, vyrobená vo Viedni v roku 1898.

Skryť Vypnúť reklamu

„Tá v bani nikdy nebola, no podobný stroj používali od konca 19. storočia v Banskej Hodruši. S trochou vtipu ju voláme Léna, čo je meno manželky Štiavnického Nácka,“ spomenul.

Lokomotíva poháňaná stlačeným vzduchom pôsobila v handlovských uhoľných baniach. Na snímke pred a po obnove. FOTO: LUBOMÍR LUŽINA

Parná lokomotíva Krauss. Hrdzavý stroj opäť získal pôvodnú podobu. V múzeu túto mašinku s humorom nazývajú Léna. FOTO: LUBOMÍR LUŽINA

Otázka prežitia

Práve pre ich jedinečnosť prispela prostredníctvom Nadácie Ekopolis na obnovu vozov ČSOB sumou dvetisíc eur na ich zakonzervovanie a ochranný náter. Asi stovka zamestnancov banky sa predtým v rámci brigády sama podieľala na vyčistení piatich banských mechanizmov.

„Očistili ich od hrdze s pomocou špachtlí a kefiek,“ spresnil Lužina.

Skryť Vypnúť reklamu

Na ďalšie práce zamestnalo múzeum svojho niekdajšieho pracovníka, dnes už penzistu Jána Zimana.

„Robil som síce v zápachu a v horúčave, ale keď som to dokončil, mal som z toho dobrý pocit,“ povedal. V remíze pri záchrane lokomotív pritom strávil viac ako dva mesiace.

Múzeum chce v obnove hrdzavejúcich strojov pokračovať. Na zakonzervovanie zvyšných desiatich lokomotív by však potrebovalo ďalších asi päťtisíc eur. Pod nepremokavými plachtami by obnovené banské lokomotívy mali prečkať minimálne nasledujúcich pätnásť rokov. „Je to otázka ich prežitia a zachovania pre budúcnosť,“ dodal Lužina.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  2. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  3. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  4. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  5. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  6. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Desať najkrajších pláží na Korfu
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Stiahnite si stovky e-kníh
  1. Desať najkrajších pláží na Korfu
  2. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  3. Vážení poslanci, to naozaj?
  4. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  7. Vážení poslanci, to naozaj?
  8. Koniec čakania na kuriéra
  9. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  10. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 386
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 038
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 859
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 635
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 404
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 677
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 469
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 437
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 070
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 2 936
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Szilárd Németh v relácii MY športujeme.

Pozrite si exkluzívny rozhovor v relácii MY športujeme.


23 h
Ilustračné foto.

Cieľom projektu je získavanie informácií z vybraných lokalít, ich analýza a následná úprava existujúceho stavu s cieľom zlepšiť život obyvateľom mesta.


SITA 23. jún
Zakopávanie kábla vysokého napätia pri Močiari.

Energetici zo Stredoslovenskej distribučnej riešia dlhoročný problém malej obce Močiar v Banskoštiavnickom okrese.


SITA 23. jún
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Pozrite si MY športujeme.


23. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická dopravná nehoda uzatvorila rýchlostnú cestu. Policajti pripomínajú, čo robiť, ak vás na diaľnici sklame auto.


a 1 ďalší 22. jún

Zástupcovia ministerstva aj poľovníkov tvrdia, že pomôcť môže radikálne zníženie stavov diviačej zveri.


23. jún

Vodič pravdepodobne nedal prednosť autu, ktoré išlo po hlavnej ceste.


19 h

Predajňa bude po celý týždeň otvorená do 21. hodiny.


13 h

Už ste čítali?