Sobota, 17. november, 2018 | Meniny má Klaudia

Banské lokomotívy ničí hrdza. Chcú ich zachrániť

Časť z chátrajúcich banských zariadení očistili od hrdze a natreli ochranným náterom. Väčšina však v banskom skanzene na svoju záchranu stále čaká.

Na obnove lokomotív sa podieľali aj zamestnanci banky.(Zdroj: LUBOMÍR LUŽINA)

BANSKÁ ŠTIAVNICA. Len málokto vie, že banský skanzen v Banskej Štiavnici ukrýva v priestoroch, ktoré sú dnes pre bežných návštevníkov neprístupné, zbierku historických lokomotív.

Tie kedysi uľahčovali prácu baníkom po celom Slovensku.

Vlhký priestor

„Moji predchodcovia sústredili tieto banské vláčiky do takzvanej remízy, akéhosi depa dlhého asi sedemdesiat metrov. Tento priestor pripomínajúci reálnu baňu je síce efektný, ale celoročne vlhký. Kovové lokomotívy tam preto postupne ničí hrdza.“ povedal Lubomír Lužina, vedúci Banského múzea v prírode.

Článok pokračuje pod video reklamou

Peniaze na obnovu historických mašiniek Slovenské banské múzeum, pod ktoré skanzen patrí, vo svojom rozpočte nemôže nájsť už roky.

„Múzeá rozhodne nie sú pre striedajúce sa vlády prioritou,“ okomentoval súčasnú situáciu Lužina.

Ohrozené unikáty

Viaceré z lokomotív, z ktorých prvých desať sa do remízy dostalo v polovici osemdesiatich rokov, patria pritom podľa šéfa skanzenu k unikátom.

„Niektoré sú na Slovensku skutočne poslednými svojho druhu. Zaujímavosťou je napríklad lokomotíva na stlačený vzduch, ktorá sa používala v uhoľnej bani v Handlovej, kde hrozil pre koncentráciu plynov výbuch a nemohli sa tam teda využívať lokomotívy so spaľovacím motorom,“ vysvetlil.

Najstaršou zo zbierky je parná lokomotíva Krauss, vyrobená vo Viedni v roku 1898.

„Tá v bani nikdy nebola, no podobný stroj používali od konca 19. storočia v Banskej Hodruši. S trochou vtipu ju voláme Léna, čo je meno manželky Štiavnického Nácka,“ spomenul.

Lokomotíva poháňaná stlačeným vzduchom pôsobila v handlovských uhoľných baniach. Na snímke pred a po obnove. FOTO: LUBOMÍR LUŽINA

Parná lokomotíva Krauss. Hrdzavý stroj opäť získal pôvodnú podobu. V múzeu túto mašinku s humorom nazývajú Léna. FOTO: LUBOMÍR LUŽINA

Otázka prežitia

Práve pre ich jedinečnosť prispela prostredníctvom Nadácie Ekopolis na obnovu vozov ČSOB sumou dvetisíc eur na ich zakonzervovanie a ochranný náter. Asi stovka zamestnancov banky sa predtým v rámci brigády sama podieľala na vyčistení piatich banských mechanizmov.

„Očistili ich od hrdze s pomocou špachtlí a kefiek,“ spresnil Lužina.

Na ďalšie práce zamestnalo múzeum svojho niekdajšieho pracovníka, dnes už penzistu Jána Zimana.

„Robil som síce v zápachu a v horúčave, ale keď som to dokončil, mal som z toho dobrý pocit,“ povedal. V remíze pri záchrane lokomotív pritom strávil viac ako dva mesiace.

Múzeum chce v obnove hrdzavejúcich strojov pokračovať. Na zakonzervovanie zvyšných desiatich lokomotív by však potrebovalo ďalších asi päťtisíc eur. Pod nepremokavými plachtami by obnovené banské lokomotívy mali prečkať minimálne nasledujúcich pätnásť rokov. „Je to otázka ich prežitia a zachovania pre budúcnosť,“ dodal Lužina.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  3. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  5. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  6. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  7. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  8. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  9. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  1. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  2. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  3. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  4. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  8. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  9. Ekonomická diplomacia Indonézie
  10. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 163
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 421
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 18 420
  4. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 15 364
  5. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 7 501
  6. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 5 927
  7. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 5 926
  8. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 3 766
  9. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 3 702
  10. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 3 114

Hlavné správy z MY Žiar

Aj v Žiari si pripomenuli November a symbolicky zaštrngali kľúčmi

Pod tabuľou venovanou novinárovi Jánovi Kuciakovi a jeho snúbenici Martine Kušnírovej opäť horeli sviečky.

November si pripomenú v Žiari aj v Banskej Štiavnici

V Banskej Štiavnici osadia spomienkovú tabuľu Jánovi a Martine, ktorých zavraždili.

Nehoda: Vrtuľník letel po zraneného vodiča (22)

Mladý vodič utrpel pri náraze mnohopočetné poranenia.

Veľká investícia do rekonštrukcie kaštieľa: Oživia pivnicu a sľubujú aj kaviareň

Múzeum vo Svätom Antone dostane na rekonštrukciu 3,2 milióna eur.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Minerálne pramene pri Trenčíne sú znečistené

Hygienici našli vo vodách dvoch kyseliek z okolia Trenčína fekálne baktérie.

AKTUALIZOVANÉ o 12.37

Na nitrianskej klinike zakázali návštevy, dôvodom sú osýpky

V nitrianskej nemocnici hospitalizovali dvoch pacientov s vysoko infekčným ochorením.

Krásy Slovenska pokrstili Slovensko z neba. Pozrite si unikátne zábery

Autorom je banskobystrický pilot, fotograf a vydavateľ Milan Paprčka.

Vybrali SME

Už ste čítali?