Minister dopravy Ján Počiatek dnes oznámil, že vlakové spojenie medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou ostane zachované. Spoje však zredukujú.
BANSKÁ ŠTIAVNICA. Osobné vlakové spojenie do Banskej Štiavnice nezrušia. Dnes priamo na mieste to potvrdil minister dopravy Ján Počiatek, ktorý do mesta pricestoval vlakom.
„Došli sme k záveru, že nejaká množina vlakových spojení má význam. Nebudú zrušené všetky, ale len tie, ktoré pri technických rokovaniach vyselektujeme,“ povedal minister.
Hraničným termínom je dokončenie obchvatu
Vývoj využívania vlakov však chce ministerstvo v najbližších mesiacoch sledovať. „Monitoring bude prebiehať minimálne rok. K ďalšiemu prehodnoteniu príde určite vtedy, keď sa opraví cesta do Banskej Štiavnice, ktorá si vyžaduje rekonštrukciu. Pri jej súčasnom stave nie je celkom reálne nahradiť vlakové spojenie autobusovým, najmä v zime.“
Tento termín je však podľa neho hraničný, zvýšenie počtu cestujúcich očakáva od opatrení, ktoré by mala prijať banskoštiavnická samospráva. Začiatok výstavby obchvatu mesta totiž plánuje Slovenská správa ciest najskôr v roku 2015.
Zabezpečia spojenie stanice s centrom
„Počet cestujúcich chceme zvýšiť zabezpečením spojov na železničnú stanicu a väčším marketingom najmä v období letnej turistickej sezóny,“ prisľúbila primátorka Banskej Štiavnice Nadežda Babiaková.
Za zachovanie spojenia argumentovalo mesto najmä zlým stavom komunikácie od Hronskej Breznice, ktorá je síce cestou prvej triedy, no nespĺňa jej parametre, a tým, že Štiavnica je lokalitou UNESCO.
Rozhodnutie ministerstva vníma pozitívne aj jedna z autoriek petície za zachovanie osobnej vlakovej dopravy do Banskej Štiavnice, ktorú podpísalo 14 762 ľudí, Jana Kuzmová.
Ďalším krokom by však podľa nej malo byť prijatie opatrení na zvýšenie efektivity existujúceho vlakového spojenia, aby ho ľudia začali využívať vo väčšej miere. „Aby sme sa o rok opäť neocitli v rovnakej situácii, v akej sme boli teraz.“
Ministerstvo má vraj nové štatistiky
O zrušení spojenia sa hovorilo od začiatku júna, keď Železničná spoločnosť Slovensko zverejnila návrh nového cestovného poriadku, v ktorom sa už neobjavilo.
So spojením nepočítal návrh ani po zahrnutí pripomienok a ministerstvo ešte v auguste opakovalo argumenty o neefektívnosti a nerentabilite.
„Pri úvahách o zrušení sme vychádzali zo spriemerovaných štatistík počtov cestujúcich na trati, urobili sme si však nové, zamerané na vyťaženosť konkrétnych vlakov. So Slovenskou správou ciest sme si navyše zrekapitulovali, v akom stave je príprava rekonštrukcie cesty,“ odpovedal na otázku, prečo pôvodné rozhodnutie napokon zmenili,“ Počiatek.