NOVÁ BAŇA. Niekoľko domov pozdĺž cesty v novobanskej časti Hájenka má namiesto plotov len stĺpiky bez výplne. Miestni už na ich dokončenie rezignovali.
„Nemá to cenu,“ hovorí Helena Rafajová, ktorej múr a oplotenie okolo záhrady zdemolovali opakovane autá.
Do záhrady sa jej prevrátil kamión
Vlani v októbri si na mieste pamätá päť nehôd za týždeň, toto leto sa jej do záhrady prevrátil kamión. Pod jeho váhou skončilo niekoľko jabloní. „Už si nevieme dať rady, sme starší ľudia, nemáme taký dôchodok, aby sme stále len múry a ploty opravovali. V noci len tak čakám, kto kde zase treskne. Už mám z toho traumu,“ sťažuje sa na rizikový úsek Novobančanka.
„Pri dažďoch a pri prvých námrazách, je to tu havária za haváriou. Odkedy je tam nový asfalt, veľa áut v tejto zákrute dostane šmyk a končia nám v plotoch,“ opakuje takmer totožné slová Karol Vozár bývajúci oproti.
Zhodujú sa, že nehody bývavali v úseku aj predtým, ako pred pár rokmi nanovo vyasfaltovali časť rozbitej cesty, no bolo ich niekoľkonásobne menej ako v uplynulej dobe.
Na mieste by podľa nich pomohli pravidelné policajné hliadky a zvodidlá.
Novobanský primátor Ján Havran potvrdzuje, že na situáciu sa tamojší obyvatelia sťažovali na radnici už viackrát. Pripomína, že nejde o mestskú komunikáciu.
Problémom je podľa neho skutočnosť, že na pomerne krátkom úseku je iný typ asfaltu ako na zvyšku cesty.
„Keď je mokro, prípadne hmla, autám sa vo zvýšenej miere šmýka,“ potvrdil novobanský primátor Ján Havran (Smer – SD).
Pre problém už komunikoval s dopravnou políciou.
Havária za haváriou. Takto opisuje situáciu obyvateľ mesta Karol Vozár. FOTO: IVA ZIGOVÁ
Kamión v záhrade. Skončili pod ním aj ovocné stromy. FOTO: POLÍCIA
Asfalt vraj spĺňal normy
Banskobystrická regionálna správa ciest, a.s., ktorá cestu tretej triedy spravuje, na mieste v auguste 2008 položila novú vrstvu asfaltu.
Tvrdí, že materiál, ktorý použila na 1200 metroch, spĺňal v tej dobe všetky technické normy.
„Po realizácii bola zaznamená zvýšená nehodovosť, ale podľa našich zistení a podľa predbežného vyjadrenia dopravného inžiniera sa zvýšila nedodržiavaním maximálnej povolenej 50-kilometrovej rýchlosti a iných pravidiel cestnej premávky. Opravou sa totiž nerovnosti vozovky vyrovnali a vodiči začali v tomto úseku prekračovať povolenú rýchlosť,“ píše vo vyjadrení Iveta Kureková z Úradu Banskobystrického samosprávneho kraja.
Dodáva, že vodiči neberú do úvahy ani šírku a oblúky cesty či klimatické vplyvy.
V úseku pribudne značka
Šéf Okresného dopravného inšpektorátu v Žiari nad Hronom Július Remenár tvrdí, že v oficiálnych policajných štatistikách evidujú len zanedbateľnú nehodovosť. „Za uplynulé štyri roky sú to priemerne dve nehody ročne. Samozrejme, máme informácie od ľudí, ktorí tam žijú, aj o polícii nenahlásených nehodách,“ hovorí. Práve pre sťažnosti Novobančanov sa situáciou aktuálne zaoberajú.
„Ak všetko pôjde bez komplikácií, do konca roka by v úseku mohla byť osadená značka upozorňujúca na nebezpečenstvo šmyku za mokra, ktorá by mohla mať preventívny efekt,“ avizuje. Osadenie zvodidiel však označuje za nereálne. „Cesta nespĺňa parametre pre takéto riešenie, domy sú veľmi blízko jej okrajov,“ vysvetľuje.
Myslí si, že zo strany mesta by pomohlo, keby na mieste v smere od Starej Huty nainštalovalo informatívny merač rýchlosti.
„Na cestách, kde tak mestá a obce urobili, to podľa našich skúseností pomohlo,“ tvrdí Remenár.
Pravidelné hliadky sú problém
Novobanský primátor ale odmieta osádzať merač na ceste, ktorá nie je mestská. Problém podľa neho vyriešia len pravidelné policajné hliadky a pokutovanie vodičov, ktorí nedodržiavajú rýchlosť.
„Iné opatrenia pomôžu len minimálne, hliadky, na ktoré by si ľudia zvykli a dávali si väčší pozor, sú však kľúčové,“ domnieva sa.
Dopravní policajti však pravidelné hliadkovanie nesľubujú. „Keď je hliadka v Novej Bani, vždy trávi určitý čas aj na Hájenke. Na každodenné kontroly však nemáme kapacity. Prioritou sú pre nás hlavné ťahy a nie cesty tretej triedy,“ reaguje na požiadavku novobanskej radnice šéf dopravného inšpektorátu.