Zmena grafikonu Štiavnickej Anče podľa prieskumu aktivistov priniesla pokles cestujúcich o takmer šesťdesiat percent.
BANSKÁ ŠTIAVNICA. Združenie pôsobiace na železničnej stanici v Banskej Štiavnici tvrdí, že ministerstvom dopravy a samosprávou deklarovaná záchrana vlakového spojenia do mesta UNESCO, v skutočnosti záchranou nie je.
Pre škrtnuté spoje čísla ďalej klesajú
„Po tom, ako začal vlani 9. decembra platiť nový grafikon, ubudlo študentov aj turistov,“ zhrnula výsledky prieskumu, ktorý si vo vlastnej réžii urobilo občianske združenie Štokovec, jeho členka Zuzana Bodnárová.
„V rámci starého grafikonu si za posledný mesiac v pokladnici v Banskej Štiavnici kúpilo lístok 798 cestujúcich. Po zmene si v rámci mesiaca kúpilo lístok len 321 cestujúcich. Čísla ukazujú prepad v počte prepravených o skoro 60 percent,“ konkretizuje dopad zmien.
Príčinou je podľa nej skutočnosť, že z cestovného poriadku vypadli dva najvyťaženejšie spoje, problémom sú aj nevyhovujúce prípoje, či nezastavovanie rýchlikov v Hronskej Dúbrave.
„Pre mnohých sa cestovanie neúmerne predĺžilo, a tak radšej využívajú autobusy či autá,“ vysvetľuje.
Banskoštiavnická samospráva len nedávno avizovala, že chce do vlaku pritiahnuť viac cestujúcich prepojením na niektoré tradičné mestské podujatia. „Myslíme si, že pre cestovanie vlakom by sme mohli nadchnúť návštevníkov zimného festivalu Zimomravenie, ale aj zimnej alternatívy filmového seminára Štyri živly,“ hovoril v decembri Rastislav Marko z banskoštiavnickej radnice.
Bodnárová mu oponuje a opäť odkazuje na platný cestovný poriadok. „Z Bratislavy sa turista za takýmto podujatím dostane len ťažko, spoj vyráža buď príliš skoro, aby to bolo preňho zaujímavé, alebo tak neskoro, že by väčšiu časť programu vôbec nestihol.“
Cestujúcich posielajú z vlaku na cesty
Ministerstvo dopravy, ktoré vlani zaradilo vlakové spojenie medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou na čiernu listinu a s jeho prevádzkou v tomto roku nepočítalo, napokon svoje rozhodnutie zmenilo. Predchádzala tomu petícia za zachovanie vlaku, ale aj odpor samospráv pozdĺž trate.
Na aktuálny prieskum kultúrnych aktivistov zo stanice reaguje hovorca ministerstva Martin Kóňa vyjadrením, že len potvrdzuje nezáujem cestujúcich využívať túto linku.
„Zostali zachované štyri takzvané robotnícke spoje, ktoré obsluhujú primárne ľudí cestujúcich za prácou či do škôl v regióne. Sme samozrejme ochotní rokovať so samosprávou o úprave odchodov týchto vlakov, ak by to malo pomôcť ich naplnenosti,“ tvrdí. Vrátiť sa k zastavovaniu rýchlikov v Hronskej Dúbrave však ministerstvo odmieta.
Naďalej trvá na tom, že efektívnejšou ako drahá železničná obsluha je pre mesto cestná doprava.
„Budeme sa preto usilovať urýchliť proces prípravy rekonštrukcie cesty medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou,“ odkazuje hovorca ministerstva.