B.BYSTRICA/N. BAŇA. Na pripravovanej redukcii prímestských autobusových spojov chce Banskobystrický samosprávny kraj ušetriť asi 960-tisíc kilometrov a 850-tisíc eur.
Zmena by podľa hovorkyne kraja Moniky Pastuchovej mala začať platiť už od mája.
Kraj: Niektoré spoje vozia vzduch
„Navrhovaná optimalizácia spojov sa dotkne najmä Banskej Štiavnice, Ilije, Hodruše-Hámrov, Štiavnických Baní, Žarnovice, Novej Bane a Lovčice-Trubína. Komunikácia s primátormi a so starostami však stále prebieha,“ vymenovala, ktoré mestá a obce v regióne si budú musieť zvykať na najväčšie zmeny.
Škrtnúť chce podľa nej kraj najmä spoje do malých dedín do 250 obyvateľov, ktorými cestuje menej ako päť cestujúcich. „Pri vyhodnocovaní sme našli aj autobusy, ktoré väčšinou vozia vzduch a len sem-tam nejakého cestujúceho, a práve tieto chceme škrtnúť ako nepotrebné. Autobus predsa nemôžu plniť funkciu sociálneho taxíka pre jedného človeka,“ povedala.
Pod minimálnou prípustnou obslužnosťou kraj chápe spoje pre školákov, pracujúcich a ľudí smerujúcich do zdravotníckych zariadení.
Cestovné sa zrejme nezvýši
Aj keď problémom sú podľa Pastuchovej najmä autobusy do koncových obcí, zmenu systému taríf ani zavedenie mikrobusov či záťažových liniek župa nechystá.
„Neuvažujeme o zmene výšky cestovného a o zavedení dvoch taríf, typu A pre záťažové linky a typu B pre linky z koncových obcí. V súčasnosti sa výška cestovného určuje podľa tarifnej vzdialenosti,“ vysvetlila.
Nemala by sa podľa nej meniť ani súčasná výška cestovného.
V ďalších rokoch chce župa žiadať peniaze aj od samospráv. „V budúcnosti plánuje pristúpiť k spolufinancovaniu prímestskej autobusovej dopravy zo strany viacerých väčších miest a obcí,“ potvrdila Pastuchová.
Primátor: Peniaze? Áno, ale len na MHD
Primátori a starostovia nový návrh stále pripomienkujú, nie všetci s pripravovanými zmenami súhlasia.
„U nás škrtli niektoré autobusy prechádzajúce cez Novú Baňu, okrajových častí by sa to malo dotknúť len minimálne. Napriek tomu žiadame asi päťdesiat percent z autobusov navrhnutých na redukciu zachovať,“ zareagoval primátor Novej Bane Ján Havran.
To, že by sa malo mesto v budúcnosti podieľať na financovaní prímestských liniek, si predstaviť nevie. „Doplácame na MHD, to je povinnosť obce, prímestská doprava je však v kompetencii kraja, takže nevidím dôvod,“ odkázal krajskej samospráve.
Šancu na šetrenie vidí skôr v prehodnotení zmlúv s dopravcami, v regióne so spoločnosťou SAD Zvolen. „Neviem, do akej miery sa zmluvy dajú meniť, ale sú uzavreté na dlhé obdobie a náklady pre kraj sa stále zvyšujú.“
Zaviedli sociálny taxík
Obce Beluj v Banskoštiavnickom okrese by sa aktuálna redukcia dotknúť nemala. Starostka Slávka Cibulová tvrdí, že v dedinke sa už žiadny autobus škrtnúť nedá. „Už teraz za ten o 17.30 platíme mesačne 31 eur, ako za niečo navyše,“ vysvetlila.
V obci funguje aj sociálny taxík, kvôli stavu ciest však v zime nejazdí. „Vozíme ním najmä starších ľudí do nemocnice, na nákupy a späť, aby nemuseli hodiny čakať v Štiavnici na spoj,“ povedala a dodala, že obyvateľstvo obce je značne prestarnuté.
S obavami sleduje racionalizáciu spojov medzi Žiarom nad Hronom a Banskou Štiavnicou starosta Repišťa Vladimír Šalkovský. „Už teraz niektoré autobusy stoja len na križovatke na ceste smerujúcej do Štiavnice a do obce nezachádzajú. Ľudia musia domov šliapať dva, tri kilometre do kopca, problém to je najmä pre starších,“ povedal.
Tiež si nevie predstaviť, ako by cez obecné zastupiteľstvo prešlo dofinancovávanie straty dopravcu. „Ľudia, čo cestujú autami, by to brali ako nespravodlivosť,“ myslí si.