ŽIAR NAD HRONOM. Banskobystrická regionálna správa ciest, a.s., zatiaľ s rekonštrukciou prístupovej cesty na žiarsku železničnú stanicu nezačala.
Najskôr chodník, po ňom cesta
„Z rokovaní v marci, ktorých sa zúčastnili aj samosprávy, vyplynula istá postupnosť prác. Vôľa na opravu cesty existuje. Z hľadiska priorít jej však má predchádzať rekonštrukcia priľahlého chodníka v réžii obce Ladomerská Vieska a osadenie zákazových značiek pre nákladné autá, ktoré sa na poškodzovaní úseku podieľajú veľkou mierou. To sú podmienky,“ povedala hovorkyňa Banskobystrického samosprávneho kraja Monika Pastuchová.
Cesta by sa tak po sfunkčnení chodníka mala z ôsmich metrov zúžiť na šesť.
Konečným cieľom kraja je pritom vyradenie úseku zo siete ciest v jeho správe. „A následné presunutie ho miestnej samospráve alebo inému subjektu. Cesta totiž nespája sídla a kraj sa má prioritne starať o cesty druhej a tretej triedy,“ dodala Pastuchová.
Starosta: Oprava cesty s chodníkom nesúvisí
Hoci sa úsek v správe kraja smerujúci k stanici s označením Žiar nad Hronom nachádza v katastri obce Ladomerská Vieska, tá sa chodník opravovať nechystá.
„Tento úsek je cesty v správe kraja a možno ju zrekonštruovať aj bez chodníka. V rozpočte ani v rezerve na to nemáme žiadne zdroje,“ zareagoval starosta Ladomerskej Viesky Vladimír Baran (Smer SD) a dodal, že pred časom už obec investovala do opravy prístupového schodiska ku stanici.
Cestu využívajú najmä Žiarčania, ani žiarsky magistrát do zmeny stavu investovať nehodlá. „Nie je to v našom katastri, takže by sme ani nemohli. Každopádne budem rokovať s Banskobystrickou regionálnou správou ciest, respektíve s krajom, aby úsek čo najskôr opravili, lebo je vo veľmi zlom stave,“ povedal zastupujúci primátor Žiaru Peter Antal (NEKA). „Nesúhlasím však, aby rekonštrukciu cesty podmieňovali sfunkčnením chodníka,“ dodal.
Osadenie zákazových značiek pre kamióny, ktorých na mieste často parkujú pri tamojšej reštaurácii, Žiar nad Hronom víta.
Úsek, ktorý je pre výtlky už roky terčom kritiky Žiarčanov a ľudí využívajúcich prístupovú komunikáciu na stanicu, má asi dvetisíc metrov štvorcových a je dlhý 270 metrov.
Záujem starať sa oň namiesto kraja nemá obec ani susedné mesto.