Mestá a obce už majú na účtoch peniaze určené na opravu ciest, ktoré medzi ne rozdelil štát. Väčšinou ide len o zlomok ich skutočných nákladov na zaplátanie výtlkov.
ŽIAR NAD HRONOM. V Žiari nad Hronom sú sklamaní. Na opravu rozbitých ciest dostali z balíka, ktorý poslal mestám a obciam štát, len 6100 eur. „Podľa prvých zverejnených informácií sme to prepočítavali a očakávali sme viac ako 20-tisíc eur,“ zareagovala prednostka žiarskeho mestského úradu Mariana Páleníková. „Máme 22 kilometrov ciest a s chodníkmi 67 kilometrov komunikácií. Za tieto peniaze toho veľa neopravíme,“ hovorí.
Žarnovici prišlo na účet 10 200 eur. Hoci nejde o významnú pomoc, primátor Kamil Danko (Smer, KDH, SNS, ĽS-HZDS a KSS), ich víta so slovami: „Po uplynulej zime a pri tak rozbitých cestách je každý peniaz dobrý.“
Žarnovica má pritom podľa jeho slov v správe o niečo viac ako 50 kilometrov ciest. „No skutočne to nie je veľká suma, keď zoberieme do úvahy skutočnosť, že na dofinancovanie zimnej údržby a opravy výtlkov sme museli siahnuť do rezervy a navýšiť pôvodne narozpočtované výdavky o 40-tisíc eur,“ hovorí o ťažkostiach, s ktorými sa po zime musela vyrovnávať takmer každá samospráva.
Postačia na najhoršie časti
Historickej Kremnici má pomôcť 5132 eur. „Máme 22 kilometrov ciest, čo je 105-tisíc metrov štvorcových. Je to teda 0,049 eura na jeden meter štvorcový. Postačí to akurát na vysprávku najhorších výtlkov, oveľa väčším problémom sú však dopravou a počasím poničené oporné múry, ktorých opravy v celom meste by si vyžiadali desiatky až státisíce eur,“ komentuje krok štátu primátorka Kremnice Zuzana Balážová (NEKA).
Najväčší balík z miest v regióne poslalo ministerstvo Novej Bani. „A to 24 201 eur,“ informuje primátor mesta Ján Havran (Smer). „Nová Baňa je so svojimi mestskými časťami dosť rozťahaná,“ objasňuje. Podľa výkazu určeného ministerstvu dopravy má mesto takmer 94 kilometrov vyasfaltovaných miestnych komunikácií.
Banská Štiavnica si dotáciu 18 166 eur pochvaľuje. „Postačia nám na opravu dvoch tretín všetkých výmoľov a výtlkov,“ hovorí viceprimátor mesta Dušan Lukačko (NEKA). „Podľa aktuálnych štatistík máme 68,5 kilometrov miestnych komunikácií, aj keď tieto údaje chceme novým premeraním aktualizovať, pretože sú podhodnotené,“ podotýka. Za výhodu mesta považuje aj pokrytie časti komunikácií dlažobnými kockami, takzvanými mačacími hlavami. „V týchto úsekoch máme nižšie náklady na materiál, keďže kocky pri úpravách vyberieme a vrátime naspäť.“
Rozhodovali kilometre
Ministerstvo rozdelilo osem miliónov eur medzi takmer tritisíc slovenských samospráv. Jediným kritériom bolo bol podľa
Gabriely Jarošovej, vedúcej oddelenia pre vzťahy s verejnosťou Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR počet kilometrov, ktoré má mesto alebo obec vo svojej správe. Z akých štatistík ministerstvo vychádzalo a či si ich overovalo u samospráv, neuviedla.
„Peniaze by už mali mať na účtoch všetky mestá a obce,“ potvrdila.
To, ako konkrétne peniaze využijú, komentovať nechcela. Musia si však o tom viesť osobitnú evidenciu a všetko podrobne zúčtovať. Ak peniaze nevyčerpajú do konca roka, musia ich vrátiť.
„Starostlivosť o cesty je v prvom rade na ramenách ich správcu. Mimoriadna dotácia, ktorú sa rozhodla uvoľniť vláda vzhľadom na mimoriadnu zimu, je ústretovým krokom smerom k samosprávam, nie povinnosťou,“ odkázala primátorom a starostom.
Ďalších osem miliónov vyčlenil štát pre osem samosprávnych krajov, ktoré majú v správe najmä cesty II. a III. triedy.