BANSKÁ ŠTIAVNICA. Autobusové spoje na banskoštiavnickú železničnú stanicu, ktorých zabezpečenie avizovala ako jeden z nástrojov na zvýšenie počtu cestujúcich vo vlakoch a zachovanie osobnej železničnej dopravy v regióne tamojšia mestská samospráva ešte v októbri, by mali začať jazdiť v júli.
Uviedla to banskoštiavnická primátorka Nadežda Babiaková. Mesto sa na tom dohodlo so Slovenskou autobusovou dopravou (SAD) Zvolen, s tým, že pôjde o predĺženie niektorých spojov už existujúcej linky z historického centra cez sídlisko Drieňová, kde žije väčšina Banskoštiavničanov.
Sľubované opatrenie stále neplatí
Mesto pre ziar.sme.sk avizovalo zavedenie týchto spojov od marca, neskôr ich chcelo zaviesť od 9. júna, keď sa menia poriadky prímestskej autobusovej dopravy v celom Banskobystrickom kraji, s dopravcom sa však na tom nepodarilo dohodnúť. SAD Zvolen navrhovala zakomponovanie prípojov k vlakom do cestovného poriadku až od septembra.
Podľa Babiakovej by mali autobusy na železničnú stanicu jazdiť k príchodom a odchodom všetkých vlakových spojov. Výška dotácie, ktorú už v súčasnosti poskytuje Banská Štiavnica SAD Zvolen na stratu za výkony vo verejnom záujme, by sa nemala výrazne meniť, závisieť to však bude aj od naplnenosti autobusov.
„Našli sme úsporu inde, prehodnotili sme využiteľnosť iných spojov,“ povedala Babiaková. Hoci v Banskej Štiavnici nie je mestská doprava, mesto dopravcovi prispieva na niektoré linky prímestskej dopravy, ktoré majú charakter vnútromestskej. Ročne je to 23 500 eur.
Firma SAD Zvolen na otázky ešte z minulého týždňa neodpovedala.
Cestujúcich od zmien ešte ubudlo
Osobnú železničnú dopravu na trati Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica štátni železničiari už viackrát plánovali pre jej nerentabilnosť a nízky počet cestujúcich zrušiť.
Naposledy to malo byť od decembra minulého roka. Po intervencii mesta a petícii takmer 15-tisíc občanov minister dopravy v októbri rozhodol o jej zachovaní, ale v zredukovanej podobe štyroch párov vlakov.
Primátorka vtedy na spoločnej tlačovej besede s ministrom informovala, že mesto na zvýšenie počtu cestujúcich zabezpečí okrem marketingových aktivít aj autobusové spojenie na železničnú stanicu. Viacerí Štiavničania však už od zavedenia nového grafikonu upozorňovali, že cestujúcich bude naďalej ubúdať, keďže na stanici Hronská Dúbrava už nezastavujú rýchliky.
Mesto sa podľa vedúceho oddelenia komunikácie Rastislava Marka usiluje dosiahnuť úpravu grafikonu a naďalej o tom rokuje s ministerstvom dopravy.
„V tejto chvíli ide o hlavnú prioritu, keďže je potrebné dosiahnuť také prepojenie spojov, aby boli pre cestujúcich prijateľné a tí by potom nedávali prednosť inému typu dopravy,“ dodal Marko.