BANSKÁ ŠTIAVNICA. Komplexnú rekonštrukciu tunela na Trati mládeže medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou pripravovali Železnice SR na roky 2013 až 2015.
Tento rok plánovali vyčleniť na práce 30-tisíc eur, tie by však stačili len na malú časť úprav objektu, ktorý je v zlom technickom stave. Železnice preto sumu navýšili na 600-tisíc eur.
Prioritu má statika tunela
„Požiadavka na vyčlenenie vyššej sumy vyplynula z obhliadky tunela v marci. Tá potvrdila, že tunel môže zostať v prevádzke, ale nevyhnutne treba zrealizovať nutný rozsah rekonštrukčných prác a zaistiť stabilitu ostenia a územia nad tunelom,“ odpovedal Ľubomír Mitas z odboru komunikácie železníc.
V rokoch 2008 a 2009 došlo podľa jeho slov k prestavbe tunelových pásov v najkritickejšom stave.
„Tento rok má prednostne dôjsť k statickému zaisteniu viacerých tunelových pásov a spevneniu pásov s novou pozdĺžnou trhlinou. Z vrtov v klenbe vyteká voda, ktorú by mal zvádzať nová, proti premŕzaniu zaizolovaná, zvodnica ústiaca do tunelovej stoky. V časti s už zrekonštruovanými pásmi treba utesniť priesaky a trhliny,“ vymenoval práce, ktoré by mali začať niekedy v treťom kvartáli roka Mitas. Nevylúčil pritom, že ďalšie problémy sa môžu ukázať až pri rekonštrukcii.
Akým spôsobom práce na tuneli zasiahnu do prevádzky trate, dnes Mitas konkretizovať nevie. „Obmedzenia pre cestujúcu verejnosť budeme koordinovať so Železničnou spoločnosťou Slovensko a budeme o nich informovať,“ dodal.
Rušenie tratí nehrozí
Banskoštiavnická samospráva krok železníc víta. „Toto rozhodnutie istým spôsobom garantuje dlhodobé využívanie lokálnej železničnej trate,“ zareagoval Rastislav Marko z Mestského úradu v Banskej Štiavnici.
Vlani približne v rovnakom čase hrozilo, že osobný vlak medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou prestane premávať úplne. Po vlne odporu verejnosti a petícii za zachovanie takzvanej Štiavnickej Anče však ministerstvo dopravy rozhodnutie prehodnotilo.
Zmeny v cestovnom poriadku však podľa viacerých aktivistov za záchranu spojenia majú negatívny vplyv na počet cestujúcich, a to turistov aj študentov. Ich obavy už potvrdili nižšie čísla vyťaženosti vlakov.
Aký bude cestovný poriadok pre budúci rok, zatiaľ nie je jasné.
„Jeho pracovnú verziu sme predstavili samosprávnym krajom a konzultujeme ju s odbornou verejnosťou. Vzhľadom na fakt, že ide iba o pracovnú verziu, ktorá sa ešte môže upravovať, by bolo predčasné komentovať jednotlivé spoje. Už dnes však môžeme potvrdiť, že neplánujeme rušiť žiadne trate,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
O konkrétnom počte vlakov aj o zastavovaní rýchlikov v jednotlivých staniciach sa podľa jeho slov stále rokuje.