Piatok, 6. august, 2021 | Meniny má JozefínaKrížovkyKrížovky

Riaditeľ planetária: Dôkaz o mimozemských bytostiach nemáme

Reči o tom, že k nám prichádzajú mimozemšťania, a padajú na Zem ako „hnilé hrušky“, netreba brať podľa riaditeľa krajského planetária vážne.

Peter Augustín, riaditeľ Krajskej hvezdárne a planetária Maximiliána Hella v Žiari nad Hronom.Peter Augustín, riaditeľ Krajskej hvezdárne a planetária Maximiliána Hella v Žiari nad Hronom. (Zdroj: EVA ŠTENCLOVÁ)

ŽIAR NAD HRONOM. Jasné letné noci sú ideálne na pozorovanie nebeských úkazov. O hviezdach, planétach, družiciach, meteoroch ale aj mimozemšťanoch sme sa porozprávali s Petrom Augustínom, riaditeľom Krajskej hvezdárne a planetária Maximiliána Hella v Žiari nad Hronom.

Letná nočná obloha ponúka pohľad na nevšedné javy. Čo všetko môžeme po zotmení pozorovať?

- Nielen v lete, ale každý večer sa na oblohe objavuje niekoľko druhov svetielok. Ľudia majú občas problém rozlíšiť, k čomu ich priradiť. Z toho, čo vidíme voľným okom, sú najviac zastúpené hviezdy. Sú rôzne jasné, niektoré viac, iné menej. Svoju polohu nad obzorom menia pomaly. Zodpovedá to rotácii Zeme okolo svojej osi, čiže počas o niečo menej ako 24 hodín sa dostanú do rovnakej polohy nad obzor. Dobre viditeľné sú aj planéty. Momentálne sú to zvečera Venuša a Saturn. V priebehu pár dní sa dá zbadať zmena ich polohy voči hviezdam, ktoré si medzi sebou zachovávajú svoju stabilnú polohu. Planéty preto nazývame blúdiacimi svetielkami, čo je odvodené z gréckeho slova planetes, teda pútnici.

V akom čase ich vidieť?

- Zvečera sú nad západným obzorom, pričom Venuša je jasnejšia a v týchto dňoch zapadá skôr ako Saturn. Od hviezd však všetky planéty vieme rozoznať aj tak, že keď sa na ne pozeráme, neblikajú, ale žiaria stálym, takpovediac majestátnym svetlom.

A čo ďalšie svetielka, ktoré na nebi vídame?

- Klasickým je lietadlo, ktoré prerušovane bliká a je stále v pohybe, preto si ho s ničím nemôžeme pomýliť. Najmä v lete môžeme pozorovať, zvlášť zvečera a nadránom, umelé družice. Sú to telesá lietajúce na obežnej dráhe asi tristo kilometrov nad zemou. Aj keď na zemskom povrchu už Slnko zapadlo, v tejto výške ich ožarujú slnečné lúče, pričom k nám za vhodných podmienok odrážajú svetlo, ktoré vidíme.

Ako rozoznáme, že ide práve o družicu?

Skryť Vypnúť reklamu

- Na rozdiel od lietadiel sa pohybuje pomalým, ale neprerušovaným svetlom, ktoré môže meniť svoju jasnosť v závislosti od toho, ako je družica k nám natočená.

Medzi družicami je teraz najjasnejšia Medzinárodná vesmírna stanica ISS. Kedy sú najvhodnejšie podmienky na jej pozorovanie?

- Počas jasných nocí ju vidieť ako jasný bod pomaly letiaci zo západu na východ. Orbitálna stanica so stálou posádkou potrebuje veľa energie, preto má veľké solárne batérie, od ktorých sa k nám odráža veľa svetla. Jej aktuálnu polohu a časové údaje preletov na najbližšie obdobie pre jednotlivé mestá Slovenska je možné nájsť v tabuľke, ktorú si ľudia môžu pozrieť aj na našej webovej stránke.

Hovorieva sa, že v auguste padá najviac hviezd. Zrejme ide skôr o symboliku.

Skryť Vypnúť reklamu

- Samozrejme, hviezdy na Zem nepadajú. Majú oveľa väčšiu hmotnosť ako naša planéta, takže by na ňu žiadna padnúť nemohla. V auguste však do zemskej atmosféry vlietavajú vo zvýšenom počte drobné čiastočky vesmírnej hmoty. Meteorické telieska pri zrážke s časticami atmosféry spôsobujú svetelný úkaz nazývaný meteor. Každoročne, okolo 12. augusta, prechádza Zem blízko dráhy kométy 109P/Swift-Tuttle, kde je prachových častíc viac. Preto v tomto čase vidíme žiariť meteory. Zdanlivo vyletujú z jedného miesta na oblohe, ktoré je v súhvezdí Perzeus, nazývame ich teda Perzeidy.

Čo vtedy môžeme vidieť?

- Krátky záblesk, ktorý sa väčšinou pohybuje veľkou uhlovou rýchlosťou. Svoju jasnosť meteory najskôr zvyšujú, no postupne klesne. Lietajú rôznymi smermi. Doba trvania týchto zábleskov je len okolo sekundy. Niektoré ale za sebou zanechávajú ionizovanú, krátko trvajúcu, stopu. Výnimočne však môže byť viditeľná aj niekoľko minút.

Spomenuli ste už päť druhov svetielok, ktoré sa na nočnej oblohe dajú pozorovať v letnom čase. Je ich viac?

- O Mesiaci som nehovoril, ale ten si nikto s ničím nepomýli. Žiariace body na nočnej oblohe však môžu spôsobovať aj balóny. Dokážu stáť dlhšie na jednom mieste, pričom sa posúvajú len veľmi pomaly.

Niektorí ľudia zvyknú pri takýchto javoch špekulovať, či nejde o mimozemšťanov. Čo by ste im na to povedali?

- Zatiaľ sme nikde vo vesmíre presvedčivý dôkaz o inteligentných bytostiach nezaznamenali. Ak by sa v našej blízkosti nejaké objavili, signál o tom by sme už asi mali. Reči o tom, že k nám prišli mimozemské civilizácie a padajú tu ako hnilé hrušky, netreba brať vážne. Je nelogické myslieť si, že niekto je schopný vybudovať špičkovú technológiu na presúvanie sa vo vesmíre, v rozumnom čase prekonáva neskutočné vzdialenosti a dostane sa až k Zemi, kde zrazu havaruje. Ak by sa mimozemšťania dostali k Zemi, boli by podstatne vyspelejší ako my. Preto by asi ťažko nechali napospas nejakú svoju bytosť, aby ju potom skúmali a držali na utajenom mieste trebárs niekde v Amerike ako sa o tom často dozvedáme od príliš „informovaných“ milovníkov UFO.

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

1. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  2. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  3. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  4. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  5. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  6. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  7. Matej Bel: bol plagiátor alebo génius?
  8. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  9. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  10. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  7. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  8. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 7 013
  2. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 6 517
  3. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 5 741
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 701
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 5 422
  6. Matej Bel: bol plagiátor alebo génius? 3 680
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 3 273
  8. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 196
  9. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách? 2 282
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 130

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Ako to na olympiáde vyzeralo? Lukáš Giertl, vedúci výpravy vodných slalomárov, prezradil viac aj o výkonoch Slovákov.

23 h
Klopačka v Banskej Štiavnici.

Prenikavý zvuk klopania mal mnohé variácie dĺžky aj rytmu.

Ilustračné foto.

Radnica sa bude uchádzať o peniaze z eurofondov.

SITA 4. aug
Kolóny na rýchlostnej ceste R1.

Najhoršie sú piatky a nedele, autá sa posúvajú slimačím tempom.

3. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K vyhliadkovej veži vedie nový náučný chodník.

TASR 3. aug

Tréner Ščasný volá do FC dvoch lídrov Bábu a Veľkého Cetína.

20 h

Bez geometrického plánu už kataster vecné bremeno nezapíše.

4. aug

Zo stretnutí sa vytvorila tradícia.

Už ste čítali?