Piatok, 2. december, 2022 | Meniny má Bibiána

Riaditeľ planetária: Dôkaz o mimozemských bytostiach nemáme

Reči o tom, že k nám prichádzajú mimozemšťania, a padajú na Zem ako „hnilé hrušky“, netreba brať podľa riaditeľa krajského planetária vážne.

Peter Augustín, riaditeľ Krajskej hvezdárne a planetária Maximiliána Hella v Žiari nad Hronom.Peter Augustín, riaditeľ Krajskej hvezdárne a planetária Maximiliána Hella v Žiari nad Hronom. (Zdroj: EVA ŠTENCLOVÁ)

ŽIAR NAD HRONOM. Jasné letné noci sú ideálne na pozorovanie nebeských úkazov. O hviezdach, planétach, družiciach, meteoroch ale aj mimozemšťanoch sme sa porozprávali s Petrom Augustínom, riaditeľom Krajskej hvezdárne a planetária Maximiliána Hella v Žiari nad Hronom.

Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou

Letná nočná obloha ponúka pohľad na nevšedné javy. Čo všetko môžeme po zotmení pozorovať?

- Nielen v lete, ale každý večer sa na oblohe objavuje niekoľko druhov svetielok. Ľudia majú občas problém rozlíšiť, k čomu ich priradiť. Z toho, čo vidíme voľným okom, sú najviac zastúpené hviezdy. Sú rôzne jasné, niektoré viac, iné menej. Svoju polohu nad obzorom menia pomaly. Zodpovedá to rotácii Zeme okolo svojej osi, čiže počas o niečo menej ako 24 hodín sa dostanú do rovnakej polohy nad obzor. Dobre viditeľné sú aj planéty. Momentálne sú to zvečera Venuša a Saturn. V priebehu pár dní sa dá zbadať zmena ich polohy voči hviezdam, ktoré si medzi sebou zachovávajú svoju stabilnú polohu. Planéty preto nazývame blúdiacimi svetielkami, čo je odvodené z gréckeho slova planetes, teda pútnici.

V akom čase ich vidieť?

- Zvečera sú nad západným obzorom, pričom Venuša je jasnejšia a v týchto dňoch zapadá skôr ako Saturn. Od hviezd však všetky planéty vieme rozoznať aj tak, že keď sa na ne pozeráme, neblikajú, ale žiaria stálym, takpovediac majestátnym svetlom.

A čo ďalšie svetielka, ktoré na nebi vídame?

- Klasickým je lietadlo, ktoré prerušovane bliká a je stále v pohybe, preto si ho s ničím nemôžeme pomýliť. Najmä v lete môžeme pozorovať, zvlášť zvečera a nadránom, umelé družice. Sú to telesá lietajúce na obežnej dráhe asi tristo kilometrov nad zemou. Aj keď na zemskom povrchu už Slnko zapadlo, v tejto výške ich ožarujú slnečné lúče, pričom k nám za vhodných podmienok odrážajú svetlo, ktoré vidíme.

Ako rozoznáme, že ide práve o družicu?

SkryťVypnúť reklamu

- Na rozdiel od lietadiel sa pohybuje pomalým, ale neprerušovaným svetlom, ktoré môže meniť svoju jasnosť v závislosti od toho, ako je družica k nám natočená.

Medzi družicami je teraz najjasnejšia Medzinárodná vesmírna stanica ISS. Kedy sú najvhodnejšie podmienky na jej pozorovanie?

- Počas jasných nocí ju vidieť ako jasný bod pomaly letiaci zo západu na východ. Orbitálna stanica so stálou posádkou potrebuje veľa energie, preto má veľké solárne batérie, od ktorých sa k nám odráža veľa svetla. Jej aktuálnu polohu a časové údaje preletov na najbližšie obdobie pre jednotlivé mestá Slovenska je možné nájsť v tabuľke, ktorú si ľudia môžu pozrieť aj na našej webovej stránke.

Hovorieva sa, že v auguste padá najviac hviezd. Zrejme ide skôr o symboliku.

SkryťVypnúť reklamu

- Samozrejme, hviezdy na Zem nepadajú. Majú oveľa väčšiu hmotnosť ako naša planéta, takže by na ňu žiadna padnúť nemohla. V auguste však do zemskej atmosféry vlietavajú vo zvýšenom počte drobné čiastočky vesmírnej hmoty. Meteorické telieska pri zrážke s časticami atmosféry spôsobujú svetelný úkaz nazývaný meteor. Každoročne, okolo 12. augusta, prechádza Zem blízko dráhy kométy 109P/Swift-Tuttle, kde je prachových častíc viac. Preto v tomto čase vidíme žiariť meteory. Zdanlivo vyletujú z jedného miesta na oblohe, ktoré je v súhvezdí Perzeus, nazývame ich teda Perzeidy.

Čo vtedy môžeme vidieť?

- Krátky záblesk, ktorý sa väčšinou pohybuje veľkou uhlovou rýchlosťou. Svoju jasnosť meteory najskôr zvyšujú, no postupne klesne. Lietajú rôznymi smermi. Doba trvania týchto zábleskov je len okolo sekundy. Niektoré ale za sebou zanechávajú ionizovanú, krátko trvajúcu, stopu. Výnimočne však môže byť viditeľná aj niekoľko minút.

Spomenuli ste už päť druhov svetielok, ktoré sa na nočnej oblohe dajú pozorovať v letnom čase. Je ich viac?

- O Mesiaci som nehovoril, ale ten si nikto s ničím nepomýli. Žiariace body na nočnej oblohe však môžu spôsobovať aj balóny. Dokážu stáť dlhšie na jednom mieste, pričom sa posúvajú len veľmi pomaly.

Niektorí ľudia zvyknú pri takýchto javoch špekulovať, či nejde o mimozemšťanov. Čo by ste im na to povedali?

- Zatiaľ sme nikde vo vesmíre presvedčivý dôkaz o inteligentných bytostiach nezaznamenali. Ak by sa v našej blízkosti nejaké objavili, signál o tom by sme už asi mali. Reči o tom, že k nám prišli mimozemské civilizácie a padajú tu ako hnilé hrušky, netreba brať vážne. Je nelogické myslieť si, že niekto je schopný vybudovať špičkovú technológiu na presúvanie sa vo vesmíre, v rozumnom čase prekonáva neskutočné vzdialenosti a dostane sa až k Zemi, kde zrazu havaruje. Ak by sa mimozemšťania dostali k Zemi, boli by podstatne vyspelejší ako my. Preto by asi ťažko nechali napospas nejakú svoju bytosť, aby ju potom skúmali a držali na utajenom mieste trebárs niekde v Amerike ako sa o tom často dozvedáme od príliš „informovaných“ milovníkov UFO.

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

1. Zimná ríša divov Maďarska
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  3. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  4. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  7. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  8. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  1. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 117
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 066

Blogy SME

1. Pavol Kéri: Medzinárodný kráľovský sviatok
  2. Ivan Mlynár: Ako sa umelo vyvoláva nenávisť a netolerancia v spoločnosti cez zámienky
  3. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Carnuntum v Rakúsku
  4. Elena Antalová: Sláva televíziám. Boli zvyknuté klamať a nevedia si odvyknúť
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (2. - 8.12.1922)
  6. Soňa Fröhlichová: San Francisco – Los Angeles, deň číslo 16 a 17
  7. Miroslav Lukáč: Myš ulovíš na kúsok syra, ženu na briliant a Slováka na sľuby a konšpirácie.
  8. Rastislav Puchala: Rusáka sa hlavne nesmieš báť!
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 238 940
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 909
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 187
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 952
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 080
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 329
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 643
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 163
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Prvé zmienky o nej sú z 18. storočia.

TASR 12 h
Ilustračné foto.

Je možné, že skipasy budú drahšie.

TASR 18 h

Vďaka unikátnej liečbe môžete odstrániť nielen bolesti kĺbov, ale aj ich príčinu. Stovky slovenských pacientov hovoria o prekvapivých výsledkoch. Dlhoročné problémy s artrózou či osteoporózou sú preč.

21 h

Hádanky, hry a hlavolamy pre všetky zvedavé deti od päť do sedem rokov sú súčasťou zošita s názvom Tešíme sa do školy, ktorý vychádza na 32 stranách.

28. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pôvodný vzhľad narušili v minulosti necitlivé stavebné zásahy.

17 h

Polícia počas piatich dní zbierala stopy vedúce k jeho vypátraniu.

23 h

Slovensko je posledná krajina v rámci Európskej únie, ktorá používa papierové testy.

19 h

Jediná ZOO v našej krajine, kde chovajú slony africké, je v Bojniciach.

24 h

Blogy SME

1. Pavol Kéri: Medzinárodný kráľovský sviatok
  3. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Carnuntum v Rakúsku
  4. Elena Antalová: Sláva televíziám. Boli zvyknuté klamať a nevedia si odvyknúť
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (2. - 8.12.1922)
  6. Soňa Fröhlichová: San Francisco – Los Angeles, deň číslo 16 a 17
  8. Rastislav Puchala: Rusáka sa hlavne nesmieš báť!
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 952
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 329
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?