Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

Riaditeľ planetária: Dôkaz o mimozemských bytostiach nemáme

Reči o tom, že k nám prichádzajú mimozemšťania, a padajú na Zem ako „hnilé hrušky“, netreba brať podľa riaditeľa krajského planetária vážne.

Peter Augustín, riaditeľ Krajskej hvezdárne a planetária Maximiliána Hella v Žiari nad Hronom.Peter Augustín, riaditeľ Krajskej hvezdárne a planetária Maximiliána Hella v Žiari nad Hronom. (Zdroj: EVA ŠTENCLOVÁ)

ŽIAR NAD HRONOM. Jasné letné noci sú ideálne na pozorovanie nebeských úkazov. O hviezdach, planétach, družiciach, meteoroch ale aj mimozemšťanoch sme sa porozprávali s Petrom Augustínom, riaditeľom Krajskej hvezdárne a planetária Maximiliána Hella v Žiari nad Hronom.

Letná nočná obloha ponúka pohľad na nevšedné javy. Čo všetko môžeme po zotmení pozorovať?

- Nielen v lete, ale každý večer sa na oblohe objavuje niekoľko druhov svetielok. Ľudia majú občas problém rozlíšiť, k čomu ich priradiť. Z toho, čo vidíme voľným okom, sú najviac zastúpené hviezdy. Sú rôzne jasné, niektoré viac, iné menej. Svoju polohu nad obzorom menia pomaly. Zodpovedá to rotácii Zeme okolo svojej osi, čiže počas o niečo menej ako 24 hodín sa dostanú do rovnakej polohy nad obzor. Dobre viditeľné sú aj planéty. Momentálne sú to zvečera Venuša a Saturn. V priebehu pár dní sa dá zbadať zmena ich polohy voči hviezdam, ktoré si medzi sebou zachovávajú svoju stabilnú polohu. Planéty preto nazývame blúdiacimi svetielkami, čo je odvodené z gréckeho slova planetes, teda pútnici.

V akom čase ich vidieť?

- Zvečera sú nad západným obzorom, pričom Venuša je jasnejšia a v týchto dňoch zapadá skôr ako Saturn. Od hviezd však všetky planéty vieme rozoznať aj tak, že keď sa na ne pozeráme, neblikajú, ale žiaria stálym, takpovediac majestátnym svetlom.

A čo ďalšie svetielka, ktoré na nebi vídame?

- Klasickým je lietadlo, ktoré prerušovane bliká a je stále v pohybe, preto si ho s ničím nemôžeme pomýliť. Najmä v lete môžeme pozorovať, zvlášť zvečera a nadránom, umelé družice. Sú to telesá lietajúce na obežnej dráhe asi tristo kilometrov nad zemou. Aj keď na zemskom povrchu už Slnko zapadlo, v tejto výške ich ožarujú slnečné lúče, pričom k nám za vhodných podmienok odrážajú svetlo, ktoré vidíme.

Ako rozoznáme, že ide práve o družicu?

Skryť Vypnúť reklamu

- Na rozdiel od lietadiel sa pohybuje pomalým, ale neprerušovaným svetlom, ktoré môže meniť svoju jasnosť v závislosti od toho, ako je družica k nám natočená.

Medzi družicami je teraz najjasnejšia Medzinárodná vesmírna stanica ISS. Kedy sú najvhodnejšie podmienky na jej pozorovanie?

- Počas jasných nocí ju vidieť ako jasný bod pomaly letiaci zo západu na východ. Orbitálna stanica so stálou posádkou potrebuje veľa energie, preto má veľké solárne batérie, od ktorých sa k nám odráža veľa svetla. Jej aktuálnu polohu a časové údaje preletov na najbližšie obdobie pre jednotlivé mestá Slovenska je možné nájsť v tabuľke, ktorú si ľudia môžu pozrieť aj na našej webovej stránke.

Hovorieva sa, že v auguste padá najviac hviezd. Zrejme ide skôr o symboliku.

Skryť Vypnúť reklamu

- Samozrejme, hviezdy na Zem nepadajú. Majú oveľa väčšiu hmotnosť ako naša planéta, takže by na ňu žiadna padnúť nemohla. V auguste však do zemskej atmosféry vlietavajú vo zvýšenom počte drobné čiastočky vesmírnej hmoty. Meteorické telieska pri zrážke s časticami atmosféry spôsobujú svetelný úkaz nazývaný meteor. Každoročne, okolo 12. augusta, prechádza Zem blízko dráhy kométy 109P/Swift-Tuttle, kde je prachových častíc viac. Preto v tomto čase vidíme žiariť meteory. Zdanlivo vyletujú z jedného miesta na oblohe, ktoré je v súhvezdí Perzeus, nazývame ich teda Perzeidy.

Čo vtedy môžeme vidieť?

- Krátky záblesk, ktorý sa väčšinou pohybuje veľkou uhlovou rýchlosťou. Svoju jasnosť meteory najskôr zvyšujú, no postupne klesne. Lietajú rôznymi smermi. Doba trvania týchto zábleskov je len okolo sekundy. Niektoré ale za sebou zanechávajú ionizovanú, krátko trvajúcu, stopu. Výnimočne však môže byť viditeľná aj niekoľko minút.

Spomenuli ste už päť druhov svetielok, ktoré sa na nočnej oblohe dajú pozorovať v letnom čase. Je ich viac?

- O Mesiaci som nehovoril, ale ten si nikto s ničím nepomýli. Žiariace body na nočnej oblohe však môžu spôsobovať aj balóny. Dokážu stáť dlhšie na jednom mieste, pričom sa posúvajú len veľmi pomaly.

Niektorí ľudia zvyknú pri takýchto javoch špekulovať, či nejde o mimozemšťanov. Čo by ste im na to povedali?

- Zatiaľ sme nikde vo vesmíre presvedčivý dôkaz o inteligentných bytostiach nezaznamenali. Ak by sa v našej blízkosti nejaké objavili, signál o tom by sme už asi mali. Reči o tom, že k nám prišli mimozemské civilizácie a padajú tu ako hnilé hrušky, netreba brať vážne. Je nelogické myslieť si, že niekto je schopný vybudovať špičkovú technológiu na presúvanie sa vo vesmíre, v rozumnom čase prekonáva neskutočné vzdialenosti a dostane sa až k Zemi, kde zrazu havaruje. Ak by sa mimozemšťania dostali k Zemi, boli by podstatne vyspelejší ako my. Preto by asi ťažko nechali napospas nejakú svoju bytosť, aby ju potom skúmali a držali na utajenom mieste trebárs niekde v Amerike ako sa o tom často dozvedáme od príliš „informovaných“ milovníkov UFO.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 712
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 830

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Ilustračné foto

V základnej škole vzniknú štyri nové centrá učenia

V základnej škole Pavla Križku v Kremnici vzniknú nové odborné učebne.

Ilustračné foto.

Situácia s COVID-19 sa v psychiatrickej nemocnici stabilizovala

Lokálnu epidémiu ochorenia COVID-19, ktorá sa vyskytla v psychiatrickej nemocnici na začiatku decembra, sa podarilo stabilizovať.

Ilustračné foto

V nemocnici pre poruchu na vodovodnom potrubí netečie voda

V nemocnici v Žiari nad Hronom evidujú odstávku vody, príčinou je porucha na vodovodnom potrubí.

Ilustračná fotografia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Vráble zintenzívnia boj s pandémiou, majú veľa hospitalizovaných v Nitre

Radnica požiadala dobrovoľných hasičov, aby vydezinfikovali autobusové zastávky.

Polícia sa k sankciám za porušenie lockdownu v Nitre nevyjadruje

Kto nemá potrebné doklady, otočia ho a nevpustia do mesta.

Majiteľ pohrebníctva: Nárast úmrtí je taký veľký, aký si za 20 rokov praxe nepamätám

Ivan Fontáni, majiteľ pohrebných služieb Silencia v Martine potvrdil, že úmrtnosť za november a december vzrástla oproti minulému roku o 70%. Nie všetci sú však „covidoví zosnulí“. Chladiace boxy si musia prenajímať v okolitých obciach.

Už ste čítali?