ŽIAR NAD HRONOM. Na pozemkoch Urbárskeho a pasienkového spoločenstva Žiar nad Hronom vzniká v rámci výstavby Rýchlostnej cesty R2 ilegálna skládka nepotrebnej zeminy. Tvrdí to advokát žiarskych urbárov Pavol Boroň.
„Túto skládku vykonávajú od konca apríla tohto roka, každý deň, vrátane sobôt a nedieľ. Dodnes však o tom nie je uzavretá riadna zmluva,“ povedal.
Vyvážali aj napriek výpovedi
Spoločnosti Dopravex, ktorá je jedným zo subdodávateľov hlavného dodávateľa stavby, vydal predbežný súhlas k realizácii skládky ešte vlani v októbri dnes už nebohý Marek Rakovský, vtedajší predseda a zároveň právny zástupca žiarskych urbárov.
„Bolo to ale za účelom vykonávania právnych úkonov súvisiacich s vydávaním príslušných rozhodnutí a projektovej dokumentácie. Zrejme si to vysvetlili tak, že môžu robiť aj samotný vývoz zeminy,“ hovorí Boroň.
Vzhľadom na to, že riadnu zmluvu o skládke doteraz neuzavreli, urbári dali koncom augusta Dopravexu výpoveď predbežného súhlasu s účinnosťou od 2. septembra.
„S tým, že sme žiadali o okamžitý zákaz vývozu zeminy na túto skládku. Informovali sme o tom aj spoločnosť Strabag, ako hlavného dodávateľa stavby, a Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), ktorá je investorom tohto diela,“ vysvetlil.
„Ešte 5. septembra, keď som sa tam bol osobne pozrieť, zeminu vyvážali na skládku aj naďalej. Autá sa tam točili v jednom kuse,“ podotkol.
Chce osloviť Európsku komisiu
„Majiteľ Dopravexu, Peter Brzák, sa s nami pokúšal skontaktovať, ale vzhľadom na vzniknutú situáciu už so spoločnosťou nie sme ochotní ďalej rokovať. Pre nás to jednoducho nie je solídny partner a nie je ani hlavným dodávateľom stavby,“ zdôvodnil.
Spoločnosť Strabag a NDS podľa jeho slov na výpoveď nereagovali vôbec.
„Oslovím preto Európsku komisiu a jednoznačne dám na známosť, že sa tu realizuje stavba bez toho aby boli usporiadané vzťahy so súkromným vlastníkom pozemkov,“ povedal.
Zároveň tvrdí, že ak by sa všetko riešilo podľa pravidiel, urbáru by skládka neprekážala.
„Sú to pozemky, o ktorých sa dohodlo, že sa to na nich zrealizuje. Problémom je chýbajúca riadna zmluva. Nedohodli sme sa na ostatných náležitostiach ako je cena za uskladnenie a podobne.“ Podľa jeho slov ide o rozsiahle dielo, pričom sa tam má navážať viac ako 750-tisíc metrov kubických zeminy. Pripomenul, že stredom toho územia tečie potok.
„Treba to zabezpečiť tak, aby v budúcnosti nedošlo k zosuvu a iným nepredvídateľným situáciám. Na to musia byť vypracované projekty,“ vysvetlil.
„Po dokončení stavby tam môžu nastať problémy, k niečomu dôjde a na zodpovednosť budú brať vlastníka pozemku. Preto na tento stav musíme reagovať nielen z hľadiska ceny,“ dodal.
Sporná skládka. Vo štvrtok, 5. septembra, tam zeminu napriek výpovedi vyvážali naďalej. O deň neskôr sme tam nikoho nenašli.
Momentálne ju nevyužívajú
„Umiestnenie prebytočnej zeminy je záležitosťou zhotoviteľa stavby, ktorým je Strabag s. r. o.,“ informoval hovorca NDS Marcel Jánošík.
„Zemníky a depónie si zabezpečí zhotoviteľ na svoje náklady a nesie plnú právnu zodpovednosť za ich vybavenie, užívanie a zrušenie, vrátane prístupových ciest,“ vysvetlil.
Pripomenul, že zmluvu o uložení prebytočnej zeminy má Strabag uzavretú s Dopravexom.
„Tento zmluvný vzťah je mimo dosahu NDS. Takisto je mimo nášho dosahu zmluvný vzťah Dopravexu s urbárom ako vlastníkom pozemkov,“ uviedol.
„Máme informáciu o tom, že dnešným dňom sa uvedená skládka už nevyužíva. Zhotoviteľ stavby a firma Dopravex rokujú s novým vedením urbáru a predmetný spor sa snažia riešiť.“
V súčasnosti podľa Jánošíka výstavba ohrozená nie je. „Zhotoviteľ využíva na uloženie prebytočnej zeminy ostatné skládky,“ uzavrel.
Spoločnosť Strabag na otázky do našej uzávierky neodpovedala.
Peter Brzák z Dopravexu reagoval stručne.
„Firma Dopravex vždy konala, a aj bude konať, na základe platných zmluvných vzťahov.“