Štvrtok, 7. júl, 2022 | Meniny má Oliver

Trať mládeže na zápis medzi pamiatky stále čaká

Banskoštiavnická samospráva by vyhlásenie trate za pamiatku uvítala, železnice vidia aj povinnosti navyše.

Na stavbe Trate mládeže pracovali tisícky brigádnikov.Na stavbe Trate mládeže pracovali tisícky brigádnikov. (Zdroj: ARCHÍVNE)

Banskoštiavnická samospráva by vyhlásenie trate za pamiatku uvítala, železnice upozorňujú aj na nadväzujúce povinnosti.

B. ŠTIAVNICA. Banskoštiavnická samospráva sa na pamiatkarov obrátila so žiadosťou o zápis Trate Mládeže do registra národných kultúrnych pamiatok pred viac ako rokom a pol, dodnes však výsledok nepozná.

Vytypovali objekty na trati

„Nie je to jednoduché a vyžaduje si to veľa práce. Len vytypovať a zmapovať vhodné objekty, ktoré majú z hľadiska kritérií posudzovania hodnotu, zabralo dosť času,“ vysvetľuje architektka Andrea Nižňanská z Krajského pamiatkového úradu v Banskej Bystrici.

SkryťVypnúť reklamu

Pre definitívny návrh aktuálne spracúva podrobné podklady. Šancu dostali najmä objekty z obdobia vzniku trate. „Pôjde napríklad o koľaj, výpravné budovy v Banskej Štiavnici a v Hronskej Dúbrave, oceľový most cez rieku Hron, kolpašský tunel či kozelnícky a beliansky viadukt,“ vymenovala len niektoré z častí železničnej Trate mládeže medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou, ktorá vznikla ako výsledok povojnového nadšenia tisícov brigádnikov v rokoch 1948 a 49 a neskôr sa stala súčasťou budovateľskej propagandy.

Verí, že k zápisu do registra pamiatok by mohlo dôjsť ešte tento rok.

Predstava o turistickom vláčiku

Vyhlásenie trate za kultúrnu pamiatku má podľa samosprávy dva rozmery. „Prvý je historický a znamená, že táto významná technická pamiatka a jej význam v celoslovenskom kontexte sa dočká zaslúženého odborného ocenenia. Druhý je budúci rozvoj, chránená pamiatka dáva vlastníkovi väčšie šance na získanie prostriedkov z rôznych finančných zdrojov, zároveň má ale aj väčšiu zodpovednosť za jej stav, ochranu a rozvoj,“ povedal Rastislav Marko z banskoštiavnickej radnice.

SkryťVypnúť reklamu

Do budúcna si vie predstaviť historický vlak, ktorý by počas letnej turistickej sezóny spojil Banskú Štiavnicu a Kremnicu, prípadne Zvolen. „Spustenie takéhoto projektu ale vyžaduje minimálne v prvej fáze aj externé financovanie, ku ktorému by mohol byť lepší prístup po zápise trate do registra kultúrnych pamiatok,“ dodal.

FOTO: ARCHÍV

Železnice: Nové možnosti, ale aj povinnosti

Železnice Slovenskej republiky na otázku, či by trať ako pamiatku privítali alebo by jej zaradenie do registra považovali naopak za problém, odpovedali nejednoznačne. „Vážime si kultúrne a technické pamiatky, no z pohľadu železníc ako prevádzkovateľa funkčnej trate, užívaných stavieb a zariadení konštatujeme, že všetky objekty je potrebné v prvom rade udržiavať z pohľadu bezpečnej dopravnej cesty a bezpečnosti cestujúcich,“ odpovedala Daniela Detersová z odboru komunikácie spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Tvrdí, že prostriedky, ktoré na úpravu objektov dostávajú v súčasnosti, stačia len na nevyhnutné udržiavacie práce. „Čo v prípade kultúrnej pamiatky nepostačuje. Tá si vyžaduje zvýšenú pozornosť, ako aj finančné nároky,“ uviedla Detersová. Pripomenula, že vyhlásenie trate za pamiatku by na jednej strane vlastníkovi umožnilo žiadať o dotácie na jej obnovu a reštaurovanie, na druhej strane by mu však prinieslo isté obmedzenia a nové povinnosti.

„Napríklad povinnosť oznámiť krajskému pamiatkovému úradu a obci bezodkladne každé ohrozenie, poškodenie, odcudzenie alebo zničenie kultúrnej pamiatky, každú zamýšľanú zmenu jej využitia či jej vypratanie,“ parafrázovala zákon. Pred každou údržbou, opravou, rekonštrukciou, reštaurovaním alebo inou úpravou pamiatky by železnice museli požiadať o rozhodnutie krajských pamiatkarov.

„Pri porušení týchto povinností môže Krajský pamiatkový úrad uložiť pokutu až do výšky 16-tisíc eur,“ spomenula hranicu možnej sankcie.

Záchrana - nezáchrana

V roku 2012 sa obyvatelia banskoštiavnického regiónu postavili proti zrušeniu osobnej prepravy na trati aj petíciou. Ministerstvo dopravy napokon takzvanú Štiavnickú Anču premávať nechalo, no spoje zredukovalo. Aktivisti však krátko po zmene upozorňovali, že nový grafikon a nezastavovanie rýchlikov v Hronskej Dúbrave odrezali turistov aj študentov a záchranou rozhodne neboli.

Trať podľa odboru komunikácie železníc nerieši ani Cieľový grafikon vlakovej osobnej dopravy GVD 2020 a nie je zahrnutá ani Programe revitalizácie železničných spoločností.

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  2. Náklady na bývanie môžu potrápiť váš rodinný rozpočet. Čo s tým?
  3. Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi
  4. Život na hradoch nebol romantickou rozprávkou
  5. Sky Park je inteligentný vďaka technológiám Siemens
  6. 5 dôvodov, vďaka ktorým je v roku 2022 cestovanie vlakom smart
  7. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  8. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  1. Na Slovensku je až 40 % domov bez adekvátneho poistenia
  2. Ako poistiť auto rýchlo a za tú najlepšiu cenu?
  3. Hotel Satelit sa mení na bytový komplex Camelia Residence
  4. Život na hradoch nebol romantickou rozprávkou
  5. Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi
  6. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  7. Sky Park je inteligentný vďaka technológiám Siemens
  8. Náklady na bývanie môžu potrápiť váš rodinný rozpočet. Čo s tým?
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 644
  2. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 125
  3. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 10 010
  4. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 8 287
  5. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť 6 187
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 702
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 871
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 325

Blogy SME

  1. Peter Biščo: Neupratané Sulíkovo ego splodilo ultimátum.
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami
  3. Ladislav Kuna: Matovič škodí Slovensku rovnako ako Fico, ak nie viac.
  4. Vlasta Žampová: V Nitre pokutujú občanov za ukazovanie plagátov Bödöra, Fica, Jahňatka a Gašpara
  5. Ján Marton: Konské mäso miesto hovädziny ! Pokuta 200.- € a rýchly koniec kontroly.
  6. Robert Puk: Získa Polikliniku Tehelná a.s. bratislavské Nové Mesto?
  7. Ján Galan: Politickí tupci vs. výrobné fabriky
  8. Juraj Ondruška: Poznáme riešenie kritickej dopravy vo Vajnoroch!
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 361
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 089
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 6 201
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb) 5 003
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 929
  6. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 661
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke 4 234
  8. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 478
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Pri výskume Potterovho stroja.

Príbeh stroja priblíži výstava.


TASR 4. júl

Dvadsaťstranový časopis pre všetkých milovníkov krížoviek, logických hier a lúštenia nájdete vložený v regionálnych novinách MY v týždni od 4. júla.


4. júl
Ilustračné foto.

Autobusy nadväzujú na letné vlaky.


1. júl
Ilustračné foto.

Obmedzenia sa týkajú viac ako 30 obcí.


TASR 1. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Peter Biščo: Neupratané Sulíkovo ego splodilo ultimátum.
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami
  3. Ladislav Kuna: Matovič škodí Slovensku rovnako ako Fico, ak nie viac.
  4. Vlasta Žampová: V Nitre pokutujú občanov za ukazovanie plagátov Bödöra, Fica, Jahňatka a Gašpara
  5. Ján Marton: Konské mäso miesto hovädziny ! Pokuta 200.- € a rýchly koniec kontroly.
  6. Robert Puk: Získa Polikliniku Tehelná a.s. bratislavské Nové Mesto?
  7. Ján Galan: Politickí tupci vs. výrobné fabriky
  8. Juraj Ondruška: Poznáme riešenie kritickej dopravy vo Vajnoroch!
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 361
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 089
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 6 201
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb) 5 003
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 929
  6. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 661
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke 4 234
  8. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 478
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu