Trať mládeže na zápis medzi pamiatky stále čaká

Banskoštiavnická samospráva by vyhlásenie trate za pamiatku uvítala, železnice vidia aj povinnosti navyše.

Na stavbe Trate mládeže pracovali tisícky brigádnikov.Na stavbe Trate mládeže pracovali tisícky brigádnikov. (Zdroj: ARCHÍVNE)

Banskoštiavnická samospráva by vyhlásenie trate za pamiatku uvítala, železnice upozorňujú aj na nadväzujúce povinnosti.

B. ŠTIAVNICA. Banskoštiavnická samospráva sa na pamiatkarov obrátila so žiadosťou o zápis Trate Mládeže do registra národných kultúrnych pamiatok pred viac ako rokom a pol, dodnes však výsledok nepozná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vytypovali objekty na trati

„Nie je to jednoduché a vyžaduje si to veľa práce. Len vytypovať a zmapovať vhodné objekty, ktoré majú z hľadiska kritérií posudzovania hodnotu, zabralo dosť času,“ vysvetľuje architektka Andrea Nižňanská z Krajského pamiatkového úradu v Banskej Bystrici.

SkryťVypnúť reklamu

Pre definitívny návrh aktuálne spracúva podrobné podklady. Šancu dostali najmä objekty z obdobia vzniku trate. „Pôjde napríklad o koľaj, výpravné budovy v Banskej Štiavnici a v Hronskej Dúbrave, oceľový most cez rieku Hron, kolpašský tunel či kozelnícky a beliansky viadukt,“ vymenovala len niektoré z častí železničnej Trate mládeže medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou, ktorá vznikla ako výsledok povojnového nadšenia tisícov brigádnikov v rokoch 1948 a 49 a neskôr sa stala súčasťou budovateľskej propagandy.

Verí, že k zápisu do registra pamiatok by mohlo dôjsť ešte tento rok.

Predstava o turistickom vláčiku

Vyhlásenie trate za kultúrnu pamiatku má podľa samosprávy dva rozmery. „Prvý je historický a znamená, že táto významná technická pamiatka a jej význam v celoslovenskom kontexte sa dočká zaslúženého odborného ocenenia. Druhý je budúci rozvoj, chránená pamiatka dáva vlastníkovi väčšie šance na získanie prostriedkov z rôznych finančných zdrojov, zároveň má ale aj väčšiu zodpovednosť za jej stav, ochranu a rozvoj,“ povedal Rastislav Marko z banskoštiavnickej radnice.

SkryťVypnúť reklamu

Do budúcna si vie predstaviť historický vlak, ktorý by počas letnej turistickej sezóny spojil Banskú Štiavnicu a Kremnicu, prípadne Zvolen. „Spustenie takéhoto projektu ale vyžaduje minimálne v prvej fáze aj externé financovanie, ku ktorému by mohol byť lepší prístup po zápise trate do registra kultúrnych pamiatok,“ dodal.

FOTO: ARCHÍV

Železnice: Nové možnosti, ale aj povinnosti

Železnice Slovenskej republiky na otázku, či by trať ako pamiatku privítali alebo by jej zaradenie do registra považovali naopak za problém, odpovedali nejednoznačne. „Vážime si kultúrne a technické pamiatky, no z pohľadu železníc ako prevádzkovateľa funkčnej trate, užívaných stavieb a zariadení konštatujeme, že všetky objekty je potrebné v prvom rade udržiavať z pohľadu bezpečnej dopravnej cesty a bezpečnosti cestujúcich,“ odpovedala Daniela Detersová z odboru komunikácie spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Tvrdí, že prostriedky, ktoré na úpravu objektov dostávajú v súčasnosti, stačia len na nevyhnutné udržiavacie práce. „Čo v prípade kultúrnej pamiatky nepostačuje. Tá si vyžaduje zvýšenú pozornosť, ako aj finančné nároky,“ uviedla Detersová. Pripomenula, že vyhlásenie trate za pamiatku by na jednej strane vlastníkovi umožnilo žiadať o dotácie na jej obnovu a reštaurovanie, na druhej strane by mu však prinieslo isté obmedzenia a nové povinnosti.

„Napríklad povinnosť oznámiť krajskému pamiatkovému úradu a obci bezodkladne každé ohrozenie, poškodenie, odcudzenie alebo zničenie kultúrnej pamiatky, každú zamýšľanú zmenu jej využitia či jej vypratanie,“ parafrázovala zákon. Pred každou údržbou, opravou, rekonštrukciou, reštaurovaním alebo inou úpravou pamiatky by železnice museli požiadať o rozhodnutie krajských pamiatkarov.

„Pri porušení týchto povinností môže Krajský pamiatkový úrad uložiť pokutu až do výšky 16-tisíc eur,“ spomenula hranicu možnej sankcie.

Záchrana - nezáchrana

V roku 2012 sa obyvatelia banskoštiavnického regiónu postavili proti zrušeniu osobnej prepravy na trati aj petíciou. Ministerstvo dopravy napokon takzvanú Štiavnickú Anču premávať nechalo, no spoje zredukovalo. Aktivisti však krátko po zmene upozorňovali, že nový grafikon a nezastavovanie rýchlikov v Hronskej Dúbrave odrezali turistov aj študentov a záchranou rozhodne neboli.

Trať podľa odboru komunikácie železníc nerieši ani Cieľový grafikon vlakovej osobnej dopravy GVD 2020 a nie je zahrnutá ani Programe revitalizácie železničných spoločností.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žiar

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 939
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 960
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 5 492
  4. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 966
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 4 268
  6. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 853
  7. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 3 660
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 517
  1. Štefan Šturdzík: Orbán a Fico dve železné gule na nohách EU.
  2. Dagmar Szabó: Rozhoduje sudca. Ale kto rozhoduje v mene detí?
  3. Lubomir Zahora: Porovnal som pobyt v slovenskej a rakúskej nemocnici
  4. Otilia Horrocks: Slovensko pod paľbou kritiky zvonka aj zvnútra alebo aj o diletantoch /plus video/
  5. Ivan Čáni: „Absolútne nevedomý“ Danko opäť útočí do Fica, aby mu mohol onedlho zas a znova „vyznať lásku“.
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  7. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Balkán.
  8. Vladimír Bojničan: Čo tu vlastne ostalo po Cyrilovi a Metodovi? Nič, len iracionálne dogmatické náboženstvo a preto ani nie je čo oslavovať
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 166 222
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 427
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 171
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 799
  5. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 797
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 3 655
  7. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 314
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 235
  1. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  2. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  3. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  4. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  5. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  7. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  8. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

O vlastnej knihe sníval už ako tínedžer.

Mladý autor zdedil talent po svojej mame.


Zľava Rastislav Chovanec, štátny tajomník Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky a Marek Csabay, generálny riaditeľ sekcie hospodárskej a rozvojovej spolupráce ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí.

Asi málokto vie, čo je úlohou a náplňou práce honorárnych konzulov. Vo svete diplomacie a medzinárodného práva ide o čestnú funkciu zahraničného zástupcu štátu.


2
Ilustračná fotografia.

Dostanete štyri vydania za rok a ďalšie výhody.


3

Ak cestujete do našich veľhôr po železnici, pripravte sa na niekoľko noviniek.


  1. Štefan Šturdzík: Orbán a Fico dve železné gule na nohách EU.
  2. Dagmar Szabó: Rozhoduje sudca. Ale kto rozhoduje v mene detí?
  3. Lubomir Zahora: Porovnal som pobyt v slovenskej a rakúskej nemocnici
  4. Otilia Horrocks: Slovensko pod paľbou kritiky zvonka aj zvnútra alebo aj o diletantoch /plus video/
  5. Ivan Čáni: „Absolútne nevedomý“ Danko opäť útočí do Fica, aby mu mohol onedlho zas a znova „vyznať lásku“.
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  7. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Balkán.
  8. Vladimír Bojničan: Čo tu vlastne ostalo po Cyrilovi a Metodovi? Nič, len iracionálne dogmatické náboženstvo a preto ani nie je čo oslavovať
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 166 222
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 427
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 171
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 799
  5. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 797
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 3 655
  7. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 314
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 235
  1. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  2. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  3. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  4. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  5. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  7. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  8. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu