Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Trať mládeže na zápis medzi pamiatky stále čaká

Banskoštiavnická samospráva by vyhlásenie trate za pamiatku uvítala, železnice vidia aj povinnosti navyše.

Na stavbe Trate mládeže pracovali tisícky brigádnikov.Na stavbe Trate mládeže pracovali tisícky brigádnikov. (Zdroj: ARCHÍVNE)

Banskoštiavnická samospráva by vyhlásenie trate za pamiatku uvítala, železnice upozorňujú aj na nadväzujúce povinnosti.

B. ŠTIAVNICA. Banskoštiavnická samospráva sa na pamiatkarov obrátila so žiadosťou o zápis Trate Mládeže do registra národných kultúrnych pamiatok pred viac ako rokom a pol, dodnes však výsledok nepozná.

Vytypovali objekty na trati

„Nie je to jednoduché a vyžaduje si to veľa práce. Len vytypovať a zmapovať vhodné objekty, ktoré majú z hľadiska kritérií posudzovania hodnotu, zabralo dosť času,“ vysvetľuje architektka Andrea Nižňanská z Krajského pamiatkového úradu v Banskej Bystrici.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre definitívny návrh aktuálne spracúva podrobné podklady. Šancu dostali najmä objekty z obdobia vzniku trate. „Pôjde napríklad o koľaj, výpravné budovy v Banskej Štiavnici a v Hronskej Dúbrave, oceľový most cez rieku Hron, kolpašský tunel či kozelnícky a beliansky viadukt,“ vymenovala len niektoré z častí železničnej Trate mládeže medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou, ktorá vznikla ako výsledok povojnového nadšenia tisícov brigádnikov v rokoch 1948 a 49 a neskôr sa stala súčasťou budovateľskej propagandy.

Verí, že k zápisu do registra pamiatok by mohlo dôjsť ešte tento rok.

Predstava o turistickom vláčiku

Vyhlásenie trate za kultúrnu pamiatku má podľa samosprávy dva rozmery. „Prvý je historický a znamená, že táto významná technická pamiatka a jej význam v celoslovenskom kontexte sa dočká zaslúženého odborného ocenenia. Druhý je budúci rozvoj, chránená pamiatka dáva vlastníkovi väčšie šance na získanie prostriedkov z rôznych finančných zdrojov, zároveň má ale aj väčšiu zodpovednosť za jej stav, ochranu a rozvoj,“ povedal Rastislav Marko z banskoštiavnickej radnice.

Skryť Vypnúť reklamu

Do budúcna si vie predstaviť historický vlak, ktorý by počas letnej turistickej sezóny spojil Banskú Štiavnicu a Kremnicu, prípadne Zvolen. „Spustenie takéhoto projektu ale vyžaduje minimálne v prvej fáze aj externé financovanie, ku ktorému by mohol byť lepší prístup po zápise trate do registra kultúrnych pamiatok,“ dodal.

FOTO: ARCHÍV

Železnice: Nové možnosti, ale aj povinnosti

Železnice Slovenskej republiky na otázku, či by trať ako pamiatku privítali alebo by jej zaradenie do registra považovali naopak za problém, odpovedali nejednoznačne. „Vážime si kultúrne a technické pamiatky, no z pohľadu železníc ako prevádzkovateľa funkčnej trate, užívaných stavieb a zariadení konštatujeme, že všetky objekty je potrebné v prvom rade udržiavať z pohľadu bezpečnej dopravnej cesty a bezpečnosti cestujúcich,“ odpovedala Daniela Detersová z odboru komunikácie spoločnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Tvrdí, že prostriedky, ktoré na úpravu objektov dostávajú v súčasnosti, stačia len na nevyhnutné udržiavacie práce. „Čo v prípade kultúrnej pamiatky nepostačuje. Tá si vyžaduje zvýšenú pozornosť, ako aj finančné nároky,“ uviedla Detersová. Pripomenula, že vyhlásenie trate za pamiatku by na jednej strane vlastníkovi umožnilo žiadať o dotácie na jej obnovu a reštaurovanie, na druhej strane by mu však prinieslo isté obmedzenia a nové povinnosti.

„Napríklad povinnosť oznámiť krajskému pamiatkovému úradu a obci bezodkladne každé ohrozenie, poškodenie, odcudzenie alebo zničenie kultúrnej pamiatky, každú zamýšľanú zmenu jej využitia či jej vypratanie,“ parafrázovala zákon. Pred každou údržbou, opravou, rekonštrukciou, reštaurovaním alebo inou úpravou pamiatky by železnice museli požiadať o rozhodnutie krajských pamiatkarov.

„Pri porušení týchto povinností môže Krajský pamiatkový úrad uložiť pokutu až do výšky 16-tisíc eur,“ spomenula hranicu možnej sankcie.

Záchrana - nezáchrana

V roku 2012 sa obyvatelia banskoštiavnického regiónu postavili proti zrušeniu osobnej prepravy na trati aj petíciou. Ministerstvo dopravy napokon takzvanú Štiavnickú Anču premávať nechalo, no spoje zredukovalo. Aktivisti však krátko po zmene upozorňovali, že nový grafikon a nezastavovanie rýchlikov v Hronskej Dúbrave odrezali turistov aj študentov a záchranou rozhodne neboli.

Trať podľa odboru komunikácie železníc nerieši ani Cieľový grafikon vlakovej osobnej dopravy GVD 2020 a nie je zahrnutá ani Programe revitalizácie železničných spoločností.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 333
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 005
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 925
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 15 050
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 454
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 779
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 140
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 890
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 742
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 071
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Testovanie v Žiarskom okrese: Starostovia myslia aj na záložné tímy

V Žiari nad Hronom po znížení počtu testovacích dní len na dva prehodnocujú systém na zverejnených odberových miestach.

Ilustračné foto.

Vydra pripravila chovateľa o desiatky rýb v jazierku

Škody tak môže počítať v stovkách eur.

Vydra mu vyprázdnila jazierko.

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Už ste čítali?