Štvrtok, 21. február, 2019 | Meniny má Eleonóra

Trať mládeže na zápis medzi pamiatky stále čaká

Banskoštiavnická samospráva by vyhlásenie trate za pamiatku uvítala, železnice vidia aj povinnosti navyše.

Na stavbe Trate mládeže pracovali tisícky brigádnikov.Na stavbe Trate mládeže pracovali tisícky brigádnikov.(Zdroj: ARCHÍVNE)

Banskoštiavnická samospráva by vyhlásenie trate za pamiatku uvítala, železnice upozorňujú aj na nadväzujúce povinnosti.

B. ŠTIAVNICA. Banskoštiavnická samospráva sa na pamiatkarov obrátila so žiadosťou o zápis Trate Mládeže do registra národných kultúrnych pamiatok pred viac ako rokom a pol, dodnes však výsledok nepozná.

Vytypovali objekty na trati

„Nie je to jednoduché a vyžaduje si to veľa práce. Len vytypovať a zmapovať vhodné objekty, ktoré majú z hľadiska kritérií posudzovania hodnotu, zabralo dosť času,“ vysvetľuje architektka Andrea Nižňanská z Krajského pamiatkového úradu v Banskej Bystrici.

Pre definitívny návrh aktuálne spracúva podrobné podklady. Šancu dostali najmä objekty z obdobia vzniku trate. „Pôjde napríklad o koľaj, výpravné budovy v Banskej Štiavnici a v Hronskej Dúbrave, oceľový most cez rieku Hron, kolpašský tunel či kozelnícky a beliansky viadukt,“ vymenovala len niektoré z častí železničnej Trate mládeže medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou, ktorá vznikla ako výsledok povojnového nadšenia tisícov brigádnikov v rokoch 1948 a 49 a neskôr sa stala súčasťou budovateľskej propagandy.

Verí, že k zápisu do registra pamiatok by mohlo dôjsť ešte tento rok.

Predstava o turistickom vláčiku

Vyhlásenie trate za kultúrnu pamiatku má podľa samosprávy dva rozmery. „Prvý je historický a znamená, že táto významná technická pamiatka a jej význam v celoslovenskom kontexte sa dočká zaslúženého odborného ocenenia. Druhý je budúci rozvoj, chránená pamiatka dáva vlastníkovi väčšie šance na získanie prostriedkov z rôznych finančných zdrojov, zároveň má ale aj väčšiu zodpovednosť za jej stav, ochranu a rozvoj,“ povedal Rastislav Marko z banskoštiavnickej radnice.

Do budúcna si vie predstaviť historický vlak, ktorý by počas letnej turistickej sezóny spojil Banskú Štiavnicu a Kremnicu, prípadne Zvolen. „Spustenie takéhoto projektu ale vyžaduje minimálne v prvej fáze aj externé financovanie, ku ktorému by mohol byť lepší prístup po zápise trate do registra kultúrnych pamiatok,“ dodal.

FOTO: ARCHÍV

Železnice: Nové možnosti, ale aj povinnosti

Železnice Slovenskej republiky na otázku, či by trať ako pamiatku privítali alebo by jej zaradenie do registra považovali naopak za problém, odpovedali nejednoznačne. „Vážime si kultúrne a technické pamiatky, no z pohľadu železníc ako prevádzkovateľa funkčnej trate, užívaných stavieb a zariadení konštatujeme, že všetky objekty je potrebné v prvom rade udržiavať z pohľadu bezpečnej dopravnej cesty a bezpečnosti cestujúcich,“ odpovedala Daniela Detersová z odboru komunikácie spoločnosti.

Tvrdí, že prostriedky, ktoré na úpravu objektov dostávajú v súčasnosti, stačia len na nevyhnutné udržiavacie práce. „Čo v prípade kultúrnej pamiatky nepostačuje. Tá si vyžaduje zvýšenú pozornosť, ako aj finančné nároky,“ uviedla Detersová. Pripomenula, že vyhlásenie trate za pamiatku by na jednej strane vlastníkovi umožnilo žiadať o dotácie na jej obnovu a reštaurovanie, na druhej strane by mu však prinieslo isté obmedzenia a nové povinnosti.

„Napríklad povinnosť oznámiť krajskému pamiatkovému úradu a obci bezodkladne každé ohrozenie, poškodenie, odcudzenie alebo zničenie kultúrnej pamiatky, každú zamýšľanú zmenu jej využitia či jej vypratanie,“ parafrázovala zákon. Pred každou údržbou, opravou, rekonštrukciou, reštaurovaním alebo inou úpravou pamiatky by železnice museli požiadať o rozhodnutie krajských pamiatkarov.

„Pri porušení týchto povinností môže Krajský pamiatkový úrad uložiť pokutu až do výšky 16-tisíc eur,“ spomenula hranicu možnej sankcie.

Záchrana - nezáchrana

V roku 2012 sa obyvatelia banskoštiavnického regiónu postavili proti zrušeniu osobnej prepravy na trati aj petíciou. Ministerstvo dopravy napokon takzvanú Štiavnickú Anču premávať nechalo, no spoje zredukovalo. Aktivisti však krátko po zmene upozorňovali, že nový grafikon a nezastavovanie rýchlikov v Hronskej Dúbrave odrezali turistov aj študentov a záchranou rozhodne neboli.

Trať podľa odboru komunikácie železníc nerieši ani Cieľový grafikon vlakovej osobnej dopravy GVD 2020 a nie je zahrnutá ani Programe revitalizácie železničných spoločností.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Štefánka by Pulitzer
  4. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  1. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Štefánka by Pulitzer
  4. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  5. Konferencia - EU support for research
  6. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  7. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  8. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  9. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  10. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 21 039
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 14 737
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 530
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 7 529
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 334
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 5 389
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 629
  8. Štefánka by Pulitzer 4 178
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 831
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 004

Hlavné správy z MY Žiar

Proti sťahovaniu sídla vodohospodárov podpisujú v Banskej Štiavnici petíciu

Rekonštrukcia budovy v Banskej Bystrici, kam sa má riaditeľstvo sťahovať, má stáť milióny eur.

Slovenský vodohospodársky podnik spájajú s Banskou Štiavnicou najmä tajchy.

Rok od vraždy mladej dvojice si pripomenú aj v Žiari

Žiarčanom nie sú udalosť spred roka a následné kauzy ľahostajné, hovorí organizátorka zhromaždení.

Na žiarskom námestí pred rokom v marci.
Vodiča auta Peugeot museli vyslobodiť hasiči.

Do Pohronia prichádza syn známeho trénera

Pre vysokú konkurenciu v A mužstve Slovana Bratislava nehrával. Rozhodol sa pre zmenu.

Prezidentskí kandidáti vyrazili vlakom, aby spolu diskutovali

Diskusia prezidentských kandidátov vo vlaku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zlatica Kušnírová: Každý deň vyjde najavo nová špina

Uplynul rok od vraždy Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírovej.

V Trenčíne na výročie vraždy Jána a Martiny odhalia pamätník

Organizátori zverejnili podrobný program zajtrajšej spomienky na Jána a Martinu.

Šéf webu, pre ktorý Kuciak pracoval: Keď sa Jano naučil zrozumiteľne písať, tak ho zavraždili

Jano bol výnimočný, nahradiť sa ho úplne nedá, hovorí šéfredaktor Aktualít.

Vybrali SME

Už ste čítali?