Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Trať mládeže na zápis medzi pamiatky stále čaká

Banskoštiavnická samospráva by vyhlásenie trate za pamiatku uvítala, železnice vidia aj povinnosti navyše.

Na stavbe Trate mládeže pracovali tisícky brigádnikov.Na stavbe Trate mládeže pracovali tisícky brigádnikov. (Zdroj: ARCHÍVNE)

Banskoštiavnická samospráva by vyhlásenie trate za pamiatku uvítala, železnice upozorňujú aj na nadväzujúce povinnosti.

B. ŠTIAVNICA. Banskoštiavnická samospráva sa na pamiatkarov obrátila so žiadosťou o zápis Trate Mládeže do registra národných kultúrnych pamiatok pred viac ako rokom a pol, dodnes však výsledok nepozná.

Vytypovali objekty na trati

„Nie je to jednoduché a vyžaduje si to veľa práce. Len vytypovať a zmapovať vhodné objekty, ktoré majú z hľadiska kritérií posudzovania hodnotu, zabralo dosť času,“ vysvetľuje architektka Andrea Nižňanská z Krajského pamiatkového úradu v Banskej Bystrici.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre definitívny návrh aktuálne spracúva podrobné podklady. Šancu dostali najmä objekty z obdobia vzniku trate. „Pôjde napríklad o koľaj, výpravné budovy v Banskej Štiavnici a v Hronskej Dúbrave, oceľový most cez rieku Hron, kolpašský tunel či kozelnícky a beliansky viadukt,“ vymenovala len niektoré z častí železničnej Trate mládeže medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou, ktorá vznikla ako výsledok povojnového nadšenia tisícov brigádnikov v rokoch 1948 a 49 a neskôr sa stala súčasťou budovateľskej propagandy.

Verí, že k zápisu do registra pamiatok by mohlo dôjsť ešte tento rok.

Predstava o turistickom vláčiku

Vyhlásenie trate za kultúrnu pamiatku má podľa samosprávy dva rozmery. „Prvý je historický a znamená, že táto významná technická pamiatka a jej význam v celoslovenskom kontexte sa dočká zaslúženého odborného ocenenia. Druhý je budúci rozvoj, chránená pamiatka dáva vlastníkovi väčšie šance na získanie prostriedkov z rôznych finančných zdrojov, zároveň má ale aj väčšiu zodpovednosť za jej stav, ochranu a rozvoj,“ povedal Rastislav Marko z banskoštiavnickej radnice.

Skryť Vypnúť reklamu

Do budúcna si vie predstaviť historický vlak, ktorý by počas letnej turistickej sezóny spojil Banskú Štiavnicu a Kremnicu, prípadne Zvolen. „Spustenie takéhoto projektu ale vyžaduje minimálne v prvej fáze aj externé financovanie, ku ktorému by mohol byť lepší prístup po zápise trate do registra kultúrnych pamiatok,“ dodal.

FOTO: ARCHÍV

Železnice: Nové možnosti, ale aj povinnosti

Železnice Slovenskej republiky na otázku, či by trať ako pamiatku privítali alebo by jej zaradenie do registra považovali naopak za problém, odpovedali nejednoznačne. „Vážime si kultúrne a technické pamiatky, no z pohľadu železníc ako prevádzkovateľa funkčnej trate, užívaných stavieb a zariadení konštatujeme, že všetky objekty je potrebné v prvom rade udržiavať z pohľadu bezpečnej dopravnej cesty a bezpečnosti cestujúcich,“ odpovedala Daniela Detersová z odboru komunikácie spoločnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Tvrdí, že prostriedky, ktoré na úpravu objektov dostávajú v súčasnosti, stačia len na nevyhnutné udržiavacie práce. „Čo v prípade kultúrnej pamiatky nepostačuje. Tá si vyžaduje zvýšenú pozornosť, ako aj finančné nároky,“ uviedla Detersová. Pripomenula, že vyhlásenie trate za pamiatku by na jednej strane vlastníkovi umožnilo žiadať o dotácie na jej obnovu a reštaurovanie, na druhej strane by mu však prinieslo isté obmedzenia a nové povinnosti.

„Napríklad povinnosť oznámiť krajskému pamiatkovému úradu a obci bezodkladne každé ohrozenie, poškodenie, odcudzenie alebo zničenie kultúrnej pamiatky, každú zamýšľanú zmenu jej využitia či jej vypratanie,“ parafrázovala zákon. Pred každou údržbou, opravou, rekonštrukciou, reštaurovaním alebo inou úpravou pamiatky by železnice museli požiadať o rozhodnutie krajských pamiatkarov.

„Pri porušení týchto povinností môže Krajský pamiatkový úrad uložiť pokutu až do výšky 16-tisíc eur,“ spomenula hranicu možnej sankcie.

Záchrana - nezáchrana

V roku 2012 sa obyvatelia banskoštiavnického regiónu postavili proti zrušeniu osobnej prepravy na trati aj petíciou. Ministerstvo dopravy napokon takzvanú Štiavnickú Anču premávať nechalo, no spoje zredukovalo. Aktivisti však krátko po zmene upozorňovali, že nový grafikon a nezastavovanie rýchlikov v Hronskej Dúbrave odrezali turistov aj študentov a záchranou rozhodne neboli.

Trať podľa odboru komunikácie železníc nerieši ani Cieľový grafikon vlakovej osobnej dopravy GVD 2020 a nie je zahrnutá ani Programe revitalizácie železničných spoločností.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 323
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 528
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 306
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 291
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 956
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 903
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 176
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 890
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 687
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 581
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Antigénové testovanie na koronavírus.

Čerstvé výsledky z dnešného testovania.

6 h
Mesto zredukovalo počet odberových miest.

Na testovanie dnes prišlo menej ľudí ako očakávali.

9 h
Na  mieste zasahujú hasiči.

Pri nehode sa zranila jedna osoba.

12 h
Testovanie v Žiari prebieha v plnom prúde.

Mesto bude zajtra redukovať odberné miesta.

13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

12 h

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

14 h

Účasť je oveľa nižšia, ako mesto očakávalo.

13 h

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

22. jan

Už ste čítali?