Ak arbitrážna komisia Rady pre reklamu zistí porušenie etického kódexu, výrobcu alkoholu môže vyzvať k úprave alebo k odstráneniu bilbordov.
ŽIAR NAD HRONOM. Bilbordová reklamná kampaň na vodku spoločnosti Gas Familia vzbudila negatívne ohlasy. Zobrazuje totiž mladých ľudí v pozíciách a situáciách, v akých ich v triezvom stave sotva uvidíte. Spoločnosť pod výjavy pridala text, že osoby, ktoré sú na fotkách zobrazené, majú viac ako 18 rokov a nie sú pod vplyvom alkoholu, kritici ho však označujú za výsmech.
Učitelia: Reklama môže deti ovplyvniť
Reklamné pútače sa objavili po celom Slovensku, v Žiari nad Hronom priamo v centre aj pozdĺž Priemyselnej ulice.
„Táto reklama je neprípustná a nevhodná. Vidíme tu veľké riziko ovplyvnenia detí a mládeže, keďže tento typ reklamy má tendenciu manipulovať s ľuďmi,“ zareagoval riaditeľ Základnej školy na Ulici Dr. Janského v Žiari nad Hronom Marek Baláž.
Priznal, že problém s alkoholom sa objavuje aj u žiakov základných škôl.
„V škole pôsobí koordinátor prevencie drogových závislostí. Rodinné zázemie síce dokáže eliminovať negatívny vplyv reklamy, no nemôžeme sa spoliehať len na pozitívny vplyv rodičov. Budeme naďalej prostredníctvom vlastných prevenčných aktivít viesť žiakov k zdravotnému životnému štýlu,“ dodal Baláž.
Za absolútne nevhodnú označila kampaň riaditeľka žiarskeho Gymnázia Milana Rúfusa Dana Paálová.
„Deti a tínedžeri chcú vyzerať dospelo, chcú mať práva, nie však povinnosti dospelých a práve takýto náhľad na život, akúsi hru na dospelých, reklama zneužíva. Nesúhlasím s ňou,“ povedala pedagogička.
Podľa jej názoru by sa mal objednávateľ kampane zamyslieť, aké môže mať dôsledky.
„Aj my máme po obvode areálu školy viacero bilbordov, s agentúrou však máme dohodu, že by tam nemala umiestňovať reklamy, ktoré by mohli mať negatívny vplyv na mladistvých. Táto reklama sa tam určite neobjaví,“ prisľúbila riaditeľka gymnázia.
FOTO: IVA ZIGOVÁ
Ak zistia porušenia, bilbordy môžu zmiznúť
Spoločnosť GAS Familia tvrdí, že kampaň neobsahuje žiaden obrazový alebo textový výrazový prostriedok, ktorý by bol v rozpore so všeobecnými zásadami upravenými v Etickom kódexe reklamnej praxe. Podľa Romana Šipoša z marketingového oddelenia spoločnosti je moderná a mladá. „Odvážne ukazuje mladých ľudí, ktorí sa dokážu baviť, a pritom nemusia byť opití,“ napísal vo vyjadrení k tejto forme propagácie vodky. Za jej kritikou vidí konkurenciu.
Rada pre reklamu už pre kampaň dostala podnety od viacerých fyzických osôb, ktoré upozorňujú na možný negatívny vplyv na deti a mládež.
„V danej veci sme oslovili aj zadávateľa so žiadosťou o stanovisko a reklamu budeme posudzovať na najbližšom zasadnutí arbitrážnej komisie,“ potvrdila Eva Rajčáková z Rady pre reklamu.
„V prípade, že komisia skonštatuje porušenie kódexu a vydá pozitívny arbitrážny nález, vyzveme zadávateľa k úprave, pripadne k zamedzeniu šírenia tejto reklamy,“ dodala.
FOTO: IVA ZIGOVÁ