BANSKÁ ŠTIAVNICA. DAPHNE Inštitút aplikovanej ekológie pokrstil svoju prvú detskú knihu Legendy Zlatého mesta od autora Juraja Červenáka. Kniha vznikla pre potreby inovatívneho projektu Banská Štiavnica - Živá učebnica príbehového vzdelávania, ktorý tvorí originálne pobytové programy pre žiakov, pedagógov a rodiny s deťmi.
Zachraňujú uväznenú vodníčku
Ako informovala Miroslava Šurková z Inštitútu aplikovanej ekológie - Daphne, Živá učebnica je názov originálneho vzdelávacieho projektu. Tvorí systém príbehového vzdelávania s prvkami edukačného LARP u (z angl. termínu Live Action Role Playing), ktorý deťom pútavou a nenásilnou formou podáva klasickú učebnú látku.
Popri zažívaní Červenákových príbehov odovzdávame deťom vybraný tematický obsah vzdelávania hravo a nebadane. V postupnom odkrývaní príbehov v rôznych významových a vedomostných rovinách, v nich prebúdzame aktívnu motiváciu pri učení sa," vysvetľuje Viera Lasáková, programová manažérka projektu.
Ako ďalej uviedla, žiaci sa ocitajú na štúdiách v alchymistickej dielni, s vedmou a bylinkárkou vyrábajú hojivé maste, v podzemí s permoníkmi zažívajú geológiu. V celodennej hre zachraňujú uväznenú vodníčku, varia liečivý odvar a nadobúdajú duchovnú silu. Metodika príbehového vzdelávania je podľa jej slov originálna, ale rozvíja sa pod patronátom originálnej švajčiarskej školy PRIMARIA.
Ožíva bronzová doba aj protiturecké vojny
Autor knihy Juraj Červenák, najpredávanejší slovenský autor žánru historické fantasy, o svojej knihe povedal: Práca na Legendách Zlatého mesta bola veľmi radostná skúsenosť, pretože mi umožnila ponoriť sa do minulosti rodnej Banskej Štiavnice a vytvoriť akési nové povesti okorenené fantastikou a dobrodružstvom.
Tvorí ju päť príbehov, v ktorých sú zakomponované učebné osnovy pre žiakov 6. ročníka. Na banskoštiavnických reáliách ožíva bronzová doba, Slovania alebo protiturecké vojny v 17. storočí. Ako píše Juraj Malíček v recenzii knihy: Červenákovi sa podarilo celkom prirodzene text významovo zaťažiť až do tej miery, že vôbec nie je jasné, kedy čitateľa zabáva a kedy vzdeláva, čo je vzhľadom na potenciálne didaktický účel knihy vôbec to najzásadnejšie.
Príbehy z knihy tvoria mytologický rámec pre projekt Banská Štiavnica - Živá Učebnica príbehového vzdelávania neziskovej organizácie DAPHNE podporený v rámci Blokového grantu švajčiarskoslovenskej spolupráce Nadácie Ekopolis.