ŽARNOVICA. Klientske centrum v priestoroch Okresného úradu v Žarnovici je v poradí dvadsiate šieste v rámci Slovenska, kde sa podarilo zjednotiť viaceré úrady miestnej verejnej správy pod jednou strechou prostredníctvom reformy ESO.
„Naším hlavným cieľom bolo priblížiť miestnu štátnu správu ľuďom a zjednodušiť vybavovanie občanom aj podnikateľom,“ povedal dnes pri slávnostnom otvorení klientskeho centra premiér Robert Fico.
Za niektorými úradmi dochádzali
Dosiaľ úrady fungovali na rôznych miestach a za niektorými bolo nutné cestovať do Žiaru nad Hronom, čo ľudí stálo čas aj náklady navyše. Oddnes si môžu obyvatelia Žarnovice a okolitých obcí vybaviť všetko, čo potrebujú, na jednom mieste. Spojili sa tu odbor živnostenského podnikania, odbor starostlivosti o životné prostredie, pozemkový a lesný odbor, katastrálny odbor, dopravný inšpektorát aj oddelenie dokladov.
„Občania Žarnovice platia rovnaké dane ako hociktorí iní obyvatelia v Banskej Bystrici či v Bratislave, a preto je dôležité, aby sme aj im priniesli služby 21. storočia,“ povedal šéf rezortu vnútra Robert Kaliňák. Skĺbenie rôznych úradov pod jednou strechou v Žarnovici môže byť podľa Kaliňáka dobrým vzorovým miestom pre iné stredné mestá Slovenskej republiky.
Premiér Robert Fico a minister vnútra Robert Kaliňák . FOTO: LUCIA SVITKOVÁ
K dispozícii každý pracovný deň
Novinkou na úrade je aj inteligentná podateľňa fungujúca na princípe elektronickej žiadanky. Občanovi pridelí číslo kancelárie, v ktorej si bude môcť vybaviť hneď na mieste všetko, čo potrebuje.
Ďalšou novou službou je elektronický platobný systém, takzvaný eKolok, vďaka ktorému budú môcť Žarnovičania priamo v budove okresného úradu prostredníctvom elektronického automatu uhradiť správne a súdne poplatky.
Na mieste bude k dispozícii možnosť overovania podpisov a osvedčovania listín. Podnikateľom má pomôcť elektronický kontraktačný systém, či vydávanie výpisov z obchodného registra.
Zmeny víta aj prednosta Okresného úradu v Žarnovici Štefan Balko. „Štátna správa sa takto viac približuje občanom,“ tvrdí. Plusom majú byť rozšírené úradné hodiny. Úradníci budú k dispozícii každý pracovný deň a nielen v pondelok, stredu a piatok, ako boli občania doteraz zvyknutí.
Prednosta tiež tvrdí, že zamestnancov jednotlivých odborov sa zmeny nijako nedotknú, pracovné miesta ostávajú zachované, nové nevznikli.
Vláda sľubuje úspory
Reforma ESO je najväčšou reformou štátnej správy od roku 1989. Jej ambíciou je podľa ministra vnútra zefektívniť fungovanie, zabezpečiť kvalitu, transparentnosť a dostupnosť verejnej správy pre občana. Celkovo sa pritom v rámci Slovenska počíta s vybudovaním 70 klientskych centier.
Od spájania špecializovaných úradov si vláda sľubuje aj šetrenie nákladov na fungovanie verejnej správy. Reforma ESO podľa premiéra dodnes uetrila 350 miliónov eur, pričom celková plánovaná úspora je 700 miliónov eur. „Mal som možnosť navštíviť všetky doteraz otvorené centrá a všade cítim, že to bol správny krok,“ dodal Fico.