Piatok, 15. február, 2019 | Meniny má Pravoslav

Študent z Hrabičova chce preraziť. Navrhol špeciálne pásové vozidlo

Elektrické pásové vozidlo by mohlo v budúcnosti slúžiť aj horským záchranárom.

Vozidlo by raz mohlo slúžiť profesiám v chránených oblastiach.Vozidlo by raz mohlo slúžiť profesiám v chránených oblastiach.(Zdroj: TASR)

HRABIČOV. Šikovným patrí svet. Platí to aj v prípade študenta Fakulty špeciálnej techniky Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka, Daniela Siekelu z Hrabičova. Vo svojej diplomovej práci navrhol špeciálne pásové vozidlo na pohon.

Použili diely zo štvorkolky

„Bolo to v období pred zadávaním tém diplomových prác, ktoré my vnímame nie ako povinnosť, ale ako príležitosť,“ hovorí Daniel. „Mali sme dosť času premyslieť si, čo chceme navrhovať a či je to reálne možné zvládnuť,“ približuje. Daniel navrhol pásové vozidlo podobné štvorkolke. Jeho spolužiakom sa tento nápad okamžite zapáčil a rozhodli sa, že ho nenechajú len v nákresoch na papieri, ale ho aj vyrobia.

Výroba nebola jednoduchá a vyžadovala si dôkladnú prípravu, ktorá trvala vyše roka. Kým začali, zisťovali, čo je na trhu dostupné a čo, naopak, chýba. Pásový podvozok si študenti vybrali zámerne. „Študujeme špeciálnu techniku, a toto vozidlo vystihuje poslanie našej fakulty,“ hovorí mladý konštruktér.

Po dôkladnej analýze kúpila trojica autorov ojazdenú štvorkolku. „Výkonové parametre sme oproti výkonu starej štvorkolky chceli posunúť o pár levelov vyššie, preto sme z pôvodného vozidla použili iba kapotu, riadidlá, nosič, nárazník a sedlo,“ vysvetľuje Daniel. Zvyšné časti konštrukcie si strojári navrhli sami.

S podpismi mladých konštruktérov. FOTO:TASR, SITA

Prototyp za viac ako 5-tisíc eur

Návrh pásového vozidla študenti prihlásili do súťaže KIA Innovation Award, kde obsadili prvé miesto a finančnú odmenu v hodnote 5-tisíc eur. Hneď po súťaži sa pustili do výroby.

Tá trvala asi štyri mesiace. Mladí inovátori si prácu na vozidle rozdelili. „Ja som mal na starosti podvozok a rám, spolužiaci zas pohon, riadenie a bezpečnosť,“ hovorí Daniel. Celkovú koncepciu a dizajn vytvorili spoločne.

Pohon vozidla mal byť spočiatku úplne iný. „Uvažovali sme o hybridnom pohone, ale som rád, že sme nakoniec zostali pri čistej elektrine,“ hovorí. Umožnili tak, aby vozidlo zvládlo jazdu nielen v interiéri, ale aj v národných parkoch či chránených oblastiach. Celkové náklady dosiahli 5 500 eur, no Daniel do tejto sumy nezapočítal energie a čas, ktorý študenti pri výrobe strávili. „Viete, prvý kus je vždy drahý a jeho vývoj tiež,“ vysvetľuje a pokračuje: „No má zmysel investovať peniaze, aj čas.“

Zvládne aj nepriechodný terén

Vozidlo váži 270 kilogramov a jeho maximálna rýchlosť je 27 kilometrov za hodinu. Je určené najmä do ťažkých terénov a má výbornú priechodnosť. „Vozidlo je špecifické, máme pocit, že ide o novú kategóriu,“ pripomína študent techniky.

Trojica sa snažila o jednoduchú konštrukciu - s ohľadom na údržbu či ľahkú demontáž a dostupnosť dielov. Zaujímavosťou je odklopný vrchný rám, ktorý umožňuje jednoduchý prístup ku všetkým strojným skupinám. Daniel tvrdí, že vozidlo je určené pre každého, kto chce zvládnuť ťažší terén alebo sa pohybovať v chránených oblastiach.

Pri stálom zatáčaní vydrží bez nabíjania jazdiť po lúke zhruba jeden a pol hodiny, čo je podľa tvorcu zatiaľ málo.

Súčasťou vozidla je aj integrovaná nabíjačka. „Použitím kvalitnejších batérií vieme do rovnakého priestoru vložiť trojnásobok energie a dokonca znížiť hmotnosť batérií na polovicu,“ dodáva.

Výhody? Jednoduchá obsluha aj údržba. FOTO: TASR

Záujem ľudí je značný

Stroj má podľa Danielových slov široké využitie. Je vhodný pre poľnohospodárov, lesníkov, či ochranárov, na prevážanie a ťahanie materiálu, kosenie strmých lúk a svahov, či na oranie a odhŕňanie snehu. Dokáže sa pohybovať po blate, snehu, ornej pôde, piesku, lesnom teréne a vďaka svojej ekologickosti aj v chránených oblastiach a národných parkoch.

Daniel pripúšťa, že by sa vozidlo mohlo upraviť pre rekreačno – športové účely či špeciálne pre záchranárov alebo tiež ako bezposádkové diaľkovo ovládané prieskumné vozidlo.

V budúcnosti mu študenti plánujú pridať automatickú prevodovku a použiť lepší zdroj elektrickej energie. „Chceme použiť pásy vlastnej výroby a zlepšiť jazdné vlastnosti, jednoducho ho ďalej vyvíjať,“ dodáva študent.

Vozidlo mohli nadšenci vidieť tento týždeň na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Nitre. Ohlasy na stroj boli podľa Daniela pozitívne. „Zatiaľ sa ľuďom veľmi páči, či už na pohľad, ale aj jeho elektrický pohon, pásový podvozok a využiteľnosť v praxi,“ neskrýva nadšenie mladý tvorca. „

Tešíme sa všetkým reakciám, objektívna kritika konštrukcie či dizajnu nám pomôže v ďalšom vývoji,“ hovorí. Pásové vozidlá majú podľa neho svoje kvality, ktoré dokáže bežný človek oceniť. „Konštrukcia vozidla je jednoduchá a údržbu si vedia ľudia urobiť aj doma, stačí mať sadu imbusových, vidlicových kľúčov a krížový skrutkovač,“ vysvetľuje študent techniky a na záver dodáva: „Je to náš slovenský výrobok, je kvalitný, a ľudia sú hrdí na to, že aj Slováci sú inovatívni a vedia vo svete preraziť. Držia nám palce a dúfajú, že sa na tom niekedy povozia po svojej záhrade.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 277
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 11 409
  3. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 9 004
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 313
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 5 573
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 891
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 464
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 173
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 031
  10. Sedem mýtov o stavebnom sporení 3 797

Hlavné správy z MY Žiar

Z korupcie vinia policajti aj advokáta

O prípade, v ktorom obvinili troch ľudí, informovala polícia na sociálnej sieti.

Predseda senátu poukázal na logo polície „Pomáhať a chrániť“, ktoré sa Rastislavovi K. nedarilo veľmi napĺňať.

Ocenení manželia zo Žiaru: Vnučke Lenke dali krajší život, dnes na ňu spomínajú

Ocenenie Bronzový Senior roka 2018 putovalo do Žiaru. Skrýva sa za ním silný ľudský príbeh.

Oľga a Peter Kollárikovci, bronzoví Seniori roka 2018. Ocenenie ich dojalo.

Na zimný štadión dostane Žiar ďalších 500-tisíc eur

Rekonšrukciu žiarskeho športoviska skomplikovali viaceré okolnosti.

Zimný štadión chcú dokončiť na jar.

Pre nebezpečný úsek vyťaženej cesty v Kremnici chcú písať ministrovi

Po rekonštrukcii jazdí po ceste I/65 cez Kremnicu a Kremnické Bane viac kamiónov. Chodci sú v ohrození, sťažujú sa primátor aj starosta.

Áut na ceste prvej triedy pribudlo.

Vzdelávanie bez predsudkov v Spojenej škole internátnej v Kremnici

Vzdelávanie nepočujúcich, alebo sluchovo postihnutých má v Kremnici bohatú históriu.

Deti na začiatku školského roka.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Marosz: Myslím, že zhotoviteľ z tunela Višňové vytlčie čo najviac a odíde

Poslanec NR SR, Žilinčan Ján Marosz sa intenzívne venuje problémom dopravy.

Pizzu mu priniesli kukláči, v Trnave prebehli viaceré razie

Včera sme informovali o tom, že v dopoludňajších hodinách prebehli razie na Cukrovej a Slnečnej. Policajti dnes informovali o ďalšej.

Na frekventovanej križovatke v Prievidzi sa stala nehoda. Policajti hľadajú svedkov (+FOTO)

Nehoda sa stala včera ráno na jednej zo svetelných križovatiek v Prievidzi. Polícia prosí svedkov, aby sa ozvali.

Pozrite si fotogalériu: Fotí Čadcu, akoby bola metropolou

Malomestské gýčové budovy aj západy slnka nad sídliskom. Jaroslav Cabadaj fotografiou mení priemerné mesto na príťažlivú lokalitu.

Vybrali SME

Už ste čítali?