Streda, 21. február, 2018 | Meniny má Eleonóra

Študent z Hrabičova chce preraziť. Navrhol špeciálne pásové vozidlo

Elektrické pásové vozidlo by mohlo v budúcnosti slúžiť aj horským záchranárom.

Vozidlo by raz mohlo slúžiť profesiám v chránených oblastiach.(Zdroj: TASR)

HRABIČOV. Šikovným patrí svet. Platí to aj v prípade študenta Fakulty špeciálnej techniky Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka, Daniela Siekelu z Hrabičova. Vo svojej diplomovej práci navrhol špeciálne pásové vozidlo na pohon.

Použili diely zo štvorkolky

„Bolo to v období pred zadávaním tém diplomových prác, ktoré my vnímame nie ako povinnosť, ale ako príležitosť,“ hovorí Daniel. „Mali sme dosť času premyslieť si, čo chceme navrhovať a či je to reálne možné zvládnuť,“ približuje. Daniel navrhol pásové vozidlo podobné štvorkolke. Jeho spolužiakom sa tento nápad okamžite zapáčil a rozhodli sa, že ho nenechajú len v nákresoch na papieri, ale ho aj vyrobia.

Výroba nebola jednoduchá a vyžadovala si dôkladnú prípravu, ktorá trvala vyše roka. Kým začali, zisťovali, čo je na trhu dostupné a čo, naopak, chýba. Pásový podvozok si študenti vybrali zámerne. „Študujeme špeciálnu techniku, a toto vozidlo vystihuje poslanie našej fakulty,“ hovorí mladý konštruktér.

Po dôkladnej analýze kúpila trojica autorov ojazdenú štvorkolku. „Výkonové parametre sme oproti výkonu starej štvorkolky chceli posunúť o pár levelov vyššie, preto sme z pôvodného vozidla použili iba kapotu, riadidlá, nosič, nárazník a sedlo,“ vysvetľuje Daniel. Zvyšné časti konštrukcie si strojári navrhli sami.

S podpismi mladých konštruktérov. FOTO:TASR, SITA

Prototyp za viac ako 5-tisíc eur

Návrh pásového vozidla študenti prihlásili do súťaže KIA Innovation Award, kde obsadili prvé miesto a finančnú odmenu v hodnote 5-tisíc eur. Hneď po súťaži sa pustili do výroby.

Tá trvala asi štyri mesiace. Mladí inovátori si prácu na vozidle rozdelili. „Ja som mal na starosti podvozok a rám, spolužiaci zas pohon, riadenie a bezpečnosť,“ hovorí Daniel. Celkovú koncepciu a dizajn vytvorili spoločne.

Pohon vozidla mal byť spočiatku úplne iný. „Uvažovali sme o hybridnom pohone, ale som rád, že sme nakoniec zostali pri čistej elektrine,“ hovorí. Umožnili tak, aby vozidlo zvládlo jazdu nielen v interiéri, ale aj v národných parkoch či chránených oblastiach. Celkové náklady dosiahli 5 500 eur, no Daniel do tejto sumy nezapočítal energie a čas, ktorý študenti pri výrobe strávili. „Viete, prvý kus je vždy drahý a jeho vývoj tiež,“ vysvetľuje a pokračuje: „No má zmysel investovať peniaze, aj čas.“

Zvládne aj nepriechodný terén

Vozidlo váži 270 kilogramov a jeho maximálna rýchlosť je 27 kilometrov za hodinu. Je určené najmä do ťažkých terénov a má výbornú priechodnosť. „Vozidlo je špecifické, máme pocit, že ide o novú kategóriu,“ pripomína študent techniky.

Trojica sa snažila o jednoduchú konštrukciu - s ohľadom na údržbu či ľahkú demontáž a dostupnosť dielov. Zaujímavosťou je odklopný vrchný rám, ktorý umožňuje jednoduchý prístup ku všetkým strojným skupinám. Daniel tvrdí, že vozidlo je určené pre každého, kto chce zvládnuť ťažší terén alebo sa pohybovať v chránených oblastiach.

Pri stálom zatáčaní vydrží bez nabíjania jazdiť po lúke zhruba jeden a pol hodiny, čo je podľa tvorcu zatiaľ málo.

Súčasťou vozidla je aj integrovaná nabíjačka. „Použitím kvalitnejších batérií vieme do rovnakého priestoru vložiť trojnásobok energie a dokonca znížiť hmotnosť batérií na polovicu,“ dodáva.

Výhody? Jednoduchá obsluha aj údržba. FOTO: TASR

Záujem ľudí je značný

Stroj má podľa Danielových slov široké využitie. Je vhodný pre poľnohospodárov, lesníkov, či ochranárov, na prevážanie a ťahanie materiálu, kosenie strmých lúk a svahov, či na oranie a odhŕňanie snehu. Dokáže sa pohybovať po blate, snehu, ornej pôde, piesku, lesnom teréne a vďaka svojej ekologickosti aj v chránených oblastiach a národných parkoch.

Daniel pripúšťa, že by sa vozidlo mohlo upraviť pre rekreačno – športové účely či špeciálne pre záchranárov alebo tiež ako bezposádkové diaľkovo ovládané prieskumné vozidlo.

V budúcnosti mu študenti plánujú pridať automatickú prevodovku a použiť lepší zdroj elektrickej energie. „Chceme použiť pásy vlastnej výroby a zlepšiť jazdné vlastnosti, jednoducho ho ďalej vyvíjať,“ dodáva študent.

Vozidlo mohli nadšenci vidieť tento týždeň na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Nitre. Ohlasy na stroj boli podľa Daniela pozitívne. „Zatiaľ sa ľuďom veľmi páči, či už na pohľad, ale aj jeho elektrický pohon, pásový podvozok a využiteľnosť v praxi,“ neskrýva nadšenie mladý tvorca. „

Tešíme sa všetkým reakciám, objektívna kritika konštrukcie či dizajnu nám pomôže v ďalšom vývoji,“ hovorí. Pásové vozidlá majú podľa neho svoje kvality, ktoré dokáže bežný človek oceniť. „Konštrukcia vozidla je jednoduchá a údržbu si vedia ľudia urobiť aj doma, stačí mať sadu imbusových, vidlicových kľúčov a krížový skrutkovač,“ vysvetľuje študent techniky a na záver dodáva: „Je to náš slovenský výrobok, je kvalitný, a ľudia sú hrdí na to, že aj Slováci sú inovatívni a vedia vo svete preraziť. Držia nám palce a dúfajú, že sa na tom niekedy povozia po svojej záhrade.“


  1. NEHODY: Rizikovým je hlavný ťah Žiarom. Fenoménom sa stáva Banská Štiavnica 264
  2. FOTO: Na žiarskom námestí zasahovali hasiči, na balkóne začal horieť popolník 200
  3. V kláštore v Hronskom Beňadiku vynovia nádvorie a strechu 198
  4. V Žiari zvažujú viac mestských policajtov 150
  5. ROZHOVOR: Brankárka Kvaková odložila betóny do pivnice 136
  6. Vo Svätom Antone horel dom. O strechu nad hlavou prišli dvaja ľudia 81
  7. Viktor Budinský posilou Baníka 71
  8. Psychiatrická nemocnica v Kremnici má nového riaditeľa 56
  9. Dedinke známej pre štále sa dostalo veľkej pocty od cechu gajdošov (+FOTO) 42
  10. Palisády v centre Novej Bane sa dočkajú výsadby. Miestni ich dnešnú podobu kritizujú 28

Najčítanejšie správy

Žiar

NEHODY: Rizikovým je hlavný ťah Žiarom. Fenoménom sa stáva Banská Štiavnica

Nehôd v žiarskom regióne bolo rekordne málo, ich následky však boli závažné.

FOTO: Na žiarskom námestí zasahovali hasiči, na balkóne začal horieť popolník

Žiarski hasiči použili na Námestí Matice slovenskej plošinu.

V kláštore v Hronskom Beňadiku vynovia nádvorie a strechu

Rekonštrukciu bude tento rok biskupstvo financovať z vlastných zdrojov a z peňazí z ministerstva kultúry.

V Žiari zvažujú viac mestských policajtov

Jedným z dôvodov sú aj cyklohliadky. Tie síce v meste pred rokmi zaviedli, no počas posledných dvoch rokov ste ich v uliciach stretnúť nemohli.

ROZHOVOR: Brankárka Kvaková odložila betóny do pivnice

Monika Kvaková je v prípade potreby pripravená pomôcť žiarskemu hokejovému klubu.

Blízke regióny

Nevideli ste ho? Polícia vydala zatykač na Daniela (28) z Prievidze (+FOTO)

Hľadaný sa mal dopustiť trestného činu poškodzovania cudzej veci.

AKTUALITA: Polícia vyzýva ľudí, aby pomohli objasniť lúpež v Leviciach

Muž s kapucňou na hlave napadol ženu kúsok od centra a rušného nákupného strediska.

Polícia prosí o pomoc: Hľadá sa Viktória (17) z Prievidze!

Policajti z Prievidze žiadajú občanov o pomoc pri pátraní po nezvestnej mladistvej osobe.

Bystrica chystá veľké privítanie Anastasie Kuzminovej na 1. marca

Presný program mesto upresní v najbližších dňoch.

Za 65 eur za mreže na dva roky? Polícia objasnila krádež v Prievidzi

Lupič vnikol do prevádzky na predaj bagiet ešte v auguste minulého roka.

Všetky správy

Plakala a plakala. Ten pocit bezradnosti neprajem nikomu, tvrdí Fialková

Bola som dezorientovaná. Nevedela som, či mám vôbec o niečo bojovať, hovorí Anastasia Kuzminová.

Babráci. Fanúšikovia majú právo sa hnevať

Olympijská správa o stave slovenského hokeja.

Evita sa zbavila stratového vydavateľstva. Spôsobom, aký využil aj Bašternák

Podnikateľka a spisovateľka Eva Urbaníková zrušila svoje vydavateľstvo. Urobila to spôsobom, ktorý ministerstvo označuje za špekulatívne.

Česi porazili USA a postúpili už do semifinále

Do olympijského turnaja vstúpili rozpačito.