Streda, 23. august, 2017 | Meniny má Filip

Študent z Hrabičova chce preraziť. Navrhol špeciálne pásové vozidlo

Elektrické pásové vozidlo by mohlo v budúcnosti slúžiť aj horským záchranárom.

Vozidlo by raz mohlo slúžiť profesiám v chránených oblastiach.(Zdroj: TASR)

HRABIČOV. Šikovným patrí svet. Platí to aj v prípade študenta Fakulty špeciálnej techniky Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka, Daniela Siekelu z Hrabičova. Vo svojej diplomovej práci navrhol špeciálne pásové vozidlo na pohon.

Použili diely zo štvorkolky

„Bolo to v období pred zadávaním tém diplomových prác, ktoré my vnímame nie ako povinnosť, ale ako príležitosť,“ hovorí Daniel. „Mali sme dosť času premyslieť si, čo chceme navrhovať a či je to reálne možné zvládnuť,“ približuje. Daniel navrhol pásové vozidlo podobné štvorkolke. Jeho spolužiakom sa tento nápad okamžite zapáčil a rozhodli sa, že ho nenechajú len v nákresoch na papieri, ale ho aj vyrobia.

Výroba nebola jednoduchá a vyžadovala si dôkladnú prípravu, ktorá trvala vyše roka. Kým začali, zisťovali, čo je na trhu dostupné a čo, naopak, chýba. Pásový podvozok si študenti vybrali zámerne. „Študujeme špeciálnu techniku, a toto vozidlo vystihuje poslanie našej fakulty,“ hovorí mladý konštruktér.

Po dôkladnej analýze kúpila trojica autorov ojazdenú štvorkolku. „Výkonové parametre sme oproti výkonu starej štvorkolky chceli posunúť o pár levelov vyššie, preto sme z pôvodného vozidla použili iba kapotu, riadidlá, nosič, nárazník a sedlo,“ vysvetľuje Daniel. Zvyšné časti konštrukcie si strojári navrhli sami.

S podpismi mladých konštruktérov. FOTO:TASR, SITA

Prototyp za viac ako 5-tisíc eur

Návrh pásového vozidla študenti prihlásili do súťaže KIA Innovation Award, kde obsadili prvé miesto a finančnú odmenu v hodnote 5-tisíc eur. Hneď po súťaži sa pustili do výroby.

Tá trvala asi štyri mesiace. Mladí inovátori si prácu na vozidle rozdelili. „Ja som mal na starosti podvozok a rám, spolužiaci zas pohon, riadenie a bezpečnosť,“ hovorí Daniel. Celkovú koncepciu a dizajn vytvorili spoločne.

Pohon vozidla mal byť spočiatku úplne iný. „Uvažovali sme o hybridnom pohone, ale som rád, že sme nakoniec zostali pri čistej elektrine,“ hovorí. Umožnili tak, aby vozidlo zvládlo jazdu nielen v interiéri, ale aj v národných parkoch či chránených oblastiach. Celkové náklady dosiahli 5 500 eur, no Daniel do tejto sumy nezapočítal energie a čas, ktorý študenti pri výrobe strávili. „Viete, prvý kus je vždy drahý a jeho vývoj tiež,“ vysvetľuje a pokračuje: „No má zmysel investovať peniaze, aj čas.“

Zvládne aj nepriechodný terén

Vozidlo váži 270 kilogramov a jeho maximálna rýchlosť je 27 kilometrov za hodinu. Je určené najmä do ťažkých terénov a má výbornú priechodnosť. „Vozidlo je špecifické, máme pocit, že ide o novú kategóriu,“ pripomína študent techniky.

Trojica sa snažila o jednoduchú konštrukciu - s ohľadom na údržbu či ľahkú demontáž a dostupnosť dielov. Zaujímavosťou je odklopný vrchný rám, ktorý umožňuje jednoduchý prístup ku všetkým strojným skupinám. Daniel tvrdí, že vozidlo je určené pre každého, kto chce zvládnuť ťažší terén alebo sa pohybovať v chránených oblastiach.

Pri stálom zatáčaní vydrží bez nabíjania jazdiť po lúke zhruba jeden a pol hodiny, čo je podľa tvorcu zatiaľ málo.

Súčasťou vozidla je aj integrovaná nabíjačka. „Použitím kvalitnejších batérií vieme do rovnakého priestoru vložiť trojnásobok energie a dokonca znížiť hmotnosť batérií na polovicu,“ dodáva.

Výhody? Jednoduchá obsluha aj údržba. FOTO: TASR

Záujem ľudí je značný

Stroj má podľa Danielových slov široké využitie. Je vhodný pre poľnohospodárov, lesníkov, či ochranárov, na prevážanie a ťahanie materiálu, kosenie strmých lúk a svahov, či na oranie a odhŕňanie snehu. Dokáže sa pohybovať po blate, snehu, ornej pôde, piesku, lesnom teréne a vďaka svojej ekologickosti aj v chránených oblastiach a národných parkoch.

Daniel pripúšťa, že by sa vozidlo mohlo upraviť pre rekreačno – športové účely či špeciálne pre záchranárov alebo tiež ako bezposádkové diaľkovo ovládané prieskumné vozidlo.

V budúcnosti mu študenti plánujú pridať automatickú prevodovku a použiť lepší zdroj elektrickej energie. „Chceme použiť pásy vlastnej výroby a zlepšiť jazdné vlastnosti, jednoducho ho ďalej vyvíjať,“ dodáva študent.

Vozidlo mohli nadšenci vidieť tento týždeň na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Nitre. Ohlasy na stroj boli podľa Daniela pozitívne. „Zatiaľ sa ľuďom veľmi páči, či už na pohľad, ale aj jeho elektrický pohon, pásový podvozok a využiteľnosť v praxi,“ neskrýva nadšenie mladý tvorca. „

Tešíme sa všetkým reakciám, objektívna kritika konštrukcie či dizajnu nám pomôže v ďalšom vývoji,“ hovorí. Pásové vozidlá majú podľa neho svoje kvality, ktoré dokáže bežný človek oceniť. „Konštrukcia vozidla je jednoduchá a údržbu si vedia ľudia urobiť aj doma, stačí mať sadu imbusových, vidlicových kľúčov a krížový skrutkovač,“ vysvetľuje študent techniky a na záver dodáva: „Je to náš slovenský výrobok, je kvalitný, a ľudia sú hrdí na to, že aj Slováci sú inovatívni a vedia vo svete preraziť. Držia nám palce a dúfajú, že sa na tom niekedy povozia po svojej záhrade.“


  1. Testy ukázali, čo zabilo ryby v tajchu. Mesto po udalosti oprášilo tému vodovodu 432
  2. Prvý z troch oplotených psích výbehov vznikne už tento rok 162
  3. Žiarsky mestský úrad zateplí firma známa z projektu športovej haly 136
  4. FK Pohronie preverí ambiciózny tím 116
  5. Zápas Janova Lehota – Malá Lehota skontumovaný. Čo sa stalo? 43
  6. Beerfest: Súťažiť sa bude aj o titul hliníková huba. Kto zvládne pálivé čili papričky? 36
  7. Škriniarovi ligová premiéra vyšla, Inter vyhral 3:0 30
  8. Červené sfarbenie vody v jazierku ľudí zaskočilo 26
  9. Hrobka rytiera Lothara von Berksa je v zlom stave, dočká sa opravy 25
  10. V drese Lovče zvučné mená. Snom ostáva súboj so Slovanom 22

Najčítanejšie správy

Žiar

Testy ukázali, čo zabilo ryby v tajchu. Mesto po udalosti oprášilo tému vodovodu

Mesto sa pre situáciu so znečistením Bančianskeho tajchu vrátilo k téme zdroja pitnej vody pre miestnych ľudí.

Prvý z troch oplotených psích výbehov vznikne už tento rok

Prednosta mestského úradu opisuje, ako by mal plot vyzerať.

Žiarsky mestský úrad zateplí firma známa z projektu športovej haly

V súťažiach o mestské zákazky sa žiarskej spoločnosti darí. Uspela už viackrát.

FK Pohronie preverí ambiciózny tím

V drese Popradu nastúpia aj bývalí reprezentanti Slovenska.

Blízke regióny

Totožnosť utopeného mladého muža už zistili, ide o 17 - ročného Dominika

Mladík pochádza z okresu Brezno, s kamarátmi mal byť na chate v tejto lokalite.

Poľovníci varujú: Pri Prievidzi sa pohybujú medvede

Na prechádzky lesom nie je vhodný čas. A už vôbec nie so psom.

Stal sa nohami svojho syna

Vojtech Benko: Keď sme s Lukim spolu, nepoznáme bariéry.

Do neba odišiel verný fanúšik Prievidze

Fanúšik a dokonca kamarát hráčov MBA Prievidza odišiel po dlhej a ťažkej chorobe vo veku osemnásť rokov.

Všetky správy

Dcéru našla v nemocnici so zlomenou nohou. Tvrdia, že si to urobila sama

Po odbere krvi ostala mesačnej Liliane modrina na päte a zlomená stehenná kosť.

Už je známe, čo všetko vyrastie na mieste bývalého PKO

Na Dvořákovom nábreží bude pokračovanie River Parku, lenže s lepším parkom a dominantnou „kvapkou“.

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka, paradoxne, je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

Zatmenie Slnka z paluby lietadla, pozrite si najkrajšie zábery

Milióny Američanov sledovali zatmenie Slnka.

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

Kam vyraziť