„Odozva ľudí je parádna. Kývajú na mňa a chcú sa pri ňom odfotiť,“ hovorí o svojom žiguliaku vo farbách niekdajšej Verejnej bezpečnosti kremnický krčmár Martin Ištván.
KREMNICA. Keď do Lady 1202 kombi v žlto-bielych farbách niekdajšej Verejnej bezpečnosti nasadáme v centre Kremnice, jej majiteľ nám s úsmevom nám hovorí: „Pripútať sa nemusíte, veď ste v policajnom aute.“
Samozrejme, že nie sme, ale vysielačka Tesla, staré sedadlá a retro prístrojová doska pôsobia skutočne ako stroj času.
Od zbierky starých vecí k veteránovi
Auto, ktoré púta pozornosť na cestách regiónu aj v uliciach samotnej Kremnice, patrí Martinovi Ištvánovi, Zvolenčanovi, ktorý v historickom meste žije už štyri roky a nedávno v ňom otvoril vynovenú krčmu U Štroffeka.
„Vždy ma fascinovali staré autá, veterány, no pochádzam z robotníckej rodiny a moji rodičia na podobné auto nikdy nemali. Koncom 90. rokov som začal podnikať so zbernými surovinami. Tým sa mi otvorili dvere k zbieraniu starých vecí. Stal sa zo mňa taký škrečok,“ priznáva zbierku starých žehličiek, piecok, „šporheltov“, teda sporákov, a ďalších predmetov, ktoré napriek protestom priateľky zhromažďuje v garáži.
„O kúpe veterána som rozmýšľal dlhšie, chodil som po zrazoch a zistil som, že často ide o autá na ukážku, ktoré majitelia vyvetrajú raz – dvakrát do roka. Ja som chcel také, na ktorom by sa dalo aj normálne jazdiť,“ vysvetľuje, aké úvahy predchádzali rozhodnutiu kúpiť si starý žiguliak.
„Keďže som chcel kombíčko, nebolo to jednoduché. Zháňal som ho dva roky, cez bazáre, cez internet. Bol som sa pozrieť v Lučenci, v Žiline, ale tie boli v katastrofálnom stave, úplne hrdzavé. Napokon som ho kúpil od pani z okolia Krupiny,“ hovorí.
FOTO: IVA ZIGOVÁ
Maják, označenie aj vysielačka
Lada ale nebola v ideálnom stave a prerobiť na nej Martin musel takmer všetko. „Ostala len konštrukcia, išli tam nové vonkajšie aj vnútorné blatníky. Pre zadné som dokonca musel cestovať na východ Slovenska k chlapíkovi, ktorý ich dováža z Ukrajiny,“ opisuje peripetie renovácie.
Veterán sa však na niekdajšie policajné auto skutočne podobá a on sa pri jeho obnove snažil držať originálnych predlôh.
„Likvidoval obecnú požiarnu Aviu, ktorá mala funkčný maják. Vnútri je aj vysielačka Tesla VXW 010, ktorá sa v týchto policajných autách skutočne používala. Sedadlá som pozbieral z ďalších žiguliakov, aby neboli vysedené,“ približuje.
Pri umiestňovaní rádiostanice aj svetelno-signalizačného zariadenia vychádzal z dobových fotografií.
Trpezlivosť si vyžadovalo najmä hľadanie špecifikácií originálneho sfarbenia auta na internete, komunikácia so zberateľmi či s múzeom. V technickom preukaze sa pri sfarbení píše: žlté s bielymi kapotami a čiernym nápisom VB.
„Kedysi sa tieto autá dovážali zo Sovietskeho zväzu, ku nám prišli biele, a potom ich už len nastriekali,“ vysvetľuje.
V pláne má aj policajnú motorku
Vozidlo VB dával Martin dokopy viac ako tri roky, ktoré uplynuli odo dňa, keď ho kúpil až po úspešné absolvovanie STK, emisnej kontroly a kontroly originality.
„To všetko som zvládol v Žiari. Boli tam starší páni, keď uvideli, na čom som prišiel, ostali ohromení. Hneď zisťovali, či môžem mať na streche maják a podobne. No ja už som bol pripravený, mal som dokumentáciu a signalizačné zariadenie nosím zakryté,“ spomína.
Napriek zdĺhavosti celého prerodu starého žiguliaka, sa Martin pustil aj do ďalšej výzvy a aktuálne dáva dokopy motorku Jawa 350, typ 638 vo farbách VB. Vo výhľade má aj moskviča, ktorého by chcel upraviť do modrej farby s červeno-bielym detailmi, ktorá u polície predchádzala tej žlto-bielej.
Kam sa ponáhľate, kolega?
Fanúšikovi československých televíznych kriminálok a majiteľovi historických policajných uniforiem a odznakov sa síce autá mužov zákona páčia, policajtom však nikdy byť nechcel. „Skôr naopak, mal som divokú mladosť,“ priznal otvorene.
Záujem ľudí o jeho netradičné vozidlo ho teší a na svoj výtvor, do ktorého investoval mnoho energie a času, je patrične hrdý.
Hoci v prvé dni, keď s ním začal jazdiť po Kremnici, volali na miestnu políciu dôchodcovia s otázkou, či sa to môže, reakcie sú väčšinou pozitívne a jeho Lada si už „zahrala“ aj v jednom z projektov RTVS.
„Odozva ľudí je parádna. Všetci mi kývajú, každý sa chce pri aute odfotiť. Stojí mi pred krčmou a netajím sa tým, že je to super reklama. Turisti sa zastavia, obzerajú a rovno si dajú kávičku či pivo,“ hovorí o skúsenostiach. Kto chce a trúfne si na auto bez posilňovača riadenia a s tuhšou spojkou, sa na ňom môže aj previezť.
Hoci podobné autá už polícia dávno nepoužíva, na ceste označenie VB stále budí rešpekt. „Keď ma vodiči zbadajú v spätnom zrkadle, spomaľujú, rovnako, ako keď auto zaparkujem vedľa cesty. Sused mi hovorí - nechaj ho tam stáť, neveril by si, ako všetci brzdia,“ smeje sa Martin. Občas sa naladí aj na frekvenciu poľských kamionistov, prihovára sa im a varuje ich pred údajnou policajnou hliadkou v Kremnici. „Aj keď to často nie je pravda, oni potom po hlavnej ceste cez mesto tak neletia,“ približuje.
A čo na auto, ktoré vyzerá ako z policajného múzea, hovoria samotní policajti? Niektorí jeho podobu oceňujú ako stále funkčný dokument dejín policajného zboru, iní sa dobre bavia.
„Minule som išiel z Vyhní a prekročil som rýchlosť. Pokutu som síce zaplatiť musel, ale milé bolo z ich strany najmä oslovenie: „Pán kolega, kam sa tak ponáhľate?,“ spomína na nedávny zážitok Martin.
Hrdý majiteľ policajnej Lady pred kremnickým pohostinstvom U Štroffeka.
Čo hovorí zákon?
S historickým sfarbením áut tak, aby vyzerali ako policajné v minulosti, nemá problém ani polícia. Zákon však myslí na podobnosť s tými, ktoré polícia používa v súčasnosti.
„Farebné vyhotovenie a označenie vozidla musí byť také, aby sa nedalo zameniť s farebným vyhotovením a označením vozidiel Policajného zboru, Vojenskej polície, Zboru väzenskej a justičnej stráže, obecnej polície, Hasičského a záchranného zboru alebo ostatných hasičských jednotiek,“ parafrázuje znenie zákona krajská policajná hovorkyňa Mária Faltániová.
Zvláštne výstražné svetlo červenej farby a kombináciu zvláštneho výstražného svetla červenej a modrej farby môžu na služobných autách používať iba policajti.
Zvukové znamenie a svetelné výstražné svetlá možno podľa zákona použiť len na vybraných autách, ako sú napríklad policajné či záchranárske. Za vozidlá s právom prednostnej jazdy sa však považujú aj autá určené na prepravu ústavných činiteľov.
(iz)