Žlto-biele auto VB ľudí zabáva. Kamionisti pred ním majú rešpekt

„Odozva ľudí je parádna. Kývajú na mňa a chcú sa pri ňom odfotiť,“ hovorí o svojom žiguliaku vo farbách niekdajšej VB kremnický krčmár Martin Ištván.

Martin Ištván má netradičné auto. Na cestách budí pozornosť.Martin Ištván má netradičné auto. Na cestách budí pozornosť. (Zdroj: IVA ZIGOVÁ)

„Odozva ľudí je parádna. Kývajú na mňa a chcú sa pri ňom odfotiť,“ hovorí o svojom žiguliaku vo farbách niekdajšej Verejnej bezpečnosti kremnický krčmár Martin Ištván.

KREMNICA. Keď do Lady 1202 kombi v žlto-bielych farbách niekdajšej Verejnej bezpečnosti nasadáme v centre Kremnice, jej majiteľ nám s úsmevom nám hovorí: „Pripútať sa nemusíte, veď ste v policajnom aute.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samozrejme, že nie sme, ale vysielačka Tesla, staré sedadlá a retro prístrojová doska pôsobia skutočne ako stroj času.

Od zbierky starých vecí k veteránovi

Auto, ktoré púta pozornosť na cestách regiónu aj v uliciach samotnej Kremnice, patrí Martinovi Ištvánovi, Zvolenčanovi, ktorý v historickom meste žije už štyri roky a nedávno v ňom otvoril vynovenú krčmu U Štroffeka.

SkryťVypnúť reklamu

„Vždy ma fascinovali staré autá, veterány, no pochádzam z robotníckej rodiny a moji rodičia na podobné auto nikdy nemali. Koncom 90. rokov som začal podnikať so zbernými surovinami. Tým sa mi otvorili dvere k zbieraniu starých vecí. Stal sa zo mňa taký škrečok,“ priznáva zbierku starých žehličiek, piecok, „šporheltov“, teda sporákov, a ďalších predmetov, ktoré napriek protestom priateľky zhromažďuje v garáži.

„O kúpe veterána som rozmýšľal dlhšie, chodil som po zrazoch a zistil som, že často ide o autá na ukážku, ktoré majitelia vyvetrajú raz – dvakrát do roka. Ja som chcel také, na ktorom by sa dalo aj normálne jazdiť,“ vysvetľuje, aké úvahy predchádzali rozhodnutiu kúpiť si starý žiguliak.

„Keďže som chcel kombíčko, nebolo to jednoduché. Zháňal som ho dva roky, cez bazáre, cez internet. Bol som sa pozrieť v Lučenci, v Žiline, ale tie boli v katastrofálnom stave, úplne hrdzavé. Napokon som ho kúpil od pani z okolia Krupiny,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

FOTO: IVA ZIGOVÁ

Maják, označenie aj vysielačka

Lada ale nebola v ideálnom stave a prerobiť na nej Martin musel takmer všetko. „Ostala len konštrukcia, išli tam nové vonkajšie aj vnútorné blatníky. Pre zadné som dokonca musel cestovať na východ Slovenska k chlapíkovi, ktorý ich dováža z Ukrajiny,“ opisuje peripetie renovácie.

Veterán sa však na niekdajšie policajné auto skutočne podobá a on sa pri jeho obnove snažil držať originálnych predlôh.

„Likvidoval obecnú požiarnu Aviu, ktorá mala funkčný maják. Vnútri je aj vysielačka Tesla VXW 010, ktorá sa v týchto policajných autách skutočne používala. Sedadlá som pozbieral z ďalších žiguliakov, aby neboli vysedené,“ približuje.

Pri umiestňovaní rádiostanice aj svetelno-signalizačného zariadenia vychádzal z dobových fotografií.

SkryťVypnúť reklamu

Trpezlivosť si vyžadovalo najmä hľadanie špecifikácií originálneho sfarbenia auta na internete, komunikácia so zberateľmi či s múzeom. V technickom preukaze sa pri sfarbení píše: žlté s bielymi kapotami a čiernym nápisom VB.

„Kedysi sa tieto autá dovážali zo Sovietskeho zväzu, ku nám prišli biele, a potom ich už len nastriekali,“ vysvetľuje.

V pláne má aj policajnú motorku

Vozidlo VB dával Martin dokopy viac ako tri roky, ktoré uplynuli odo dňa, keď ho kúpil až po úspešné absolvovanie STK, emisnej kontroly a kontroly originality.

„To všetko som zvládol v Žiari. Boli tam starší páni, keď uvideli, na čom som prišiel, ostali ohromení. Hneď zisťovali, či môžem mať na streche maják a podobne. No ja už som bol pripravený, mal som dokumentáciu a signalizačné zariadenie nosím zakryté,“ spomína.

Napriek zdĺhavosti celého prerodu starého žiguliaka, sa Martin pustil aj do ďalšej výzvy a aktuálne dáva dokopy motorku Jawa 350, typ 638 vo farbách VB. Vo výhľade má aj moskviča, ktorého by chcel upraviť do modrej farby s červeno-bielym detailmi, ktorá u polície predchádzala tej žlto-bielej.

Kam sa ponáhľate, kolega?

Fanúšikovi československých televíznych kriminálok a majiteľovi historických policajných uniforiem a odznakov sa síce autá mužov zákona páčia, policajtom však nikdy byť nechcel. „Skôr naopak, mal som divokú mladosť,“ priznal otvorene.

Záujem ľudí o jeho netradičné vozidlo ho teší a na svoj výtvor, do ktorého investoval mnoho energie a času, je patrične hrdý.

Hoci v prvé dni, keď s ním začal jazdiť po Kremnici, volali na miestnu políciu dôchodcovia s otázkou, či sa to môže, reakcie sú väčšinou pozitívne a jeho Lada si už „zahrala“ aj v jednom z projektov RTVS.

„Odozva ľudí je parádna. Všetci mi kývajú, každý sa chce pri aute odfotiť. Stojí mi pred krčmou a netajím sa tým, že je to super reklama. Turisti sa zastavia, obzerajú a rovno si dajú kávičku či pivo,“ hovorí o skúsenostiach. Kto chce a trúfne si na auto bez posilňovača riadenia a s tuhšou spojkou, sa na ňom môže aj previezť.

Hoci podobné autá už polícia dávno nepoužíva, na ceste označenie VB stále budí rešpekt. „Keď ma vodiči zbadajú v spätnom zrkadle, spomaľujú, rovnako, ako keď auto zaparkujem vedľa cesty. Sused mi hovorí - nechaj ho tam stáť, neveril by si, ako všetci brzdia,“ smeje sa Martin. Občas sa naladí aj na frekvenciu poľských kamionistov, prihovára sa im a varuje ich pred údajnou policajnou hliadkou v Kremnici. „Aj keď to často nie je pravda, oni potom po hlavnej ceste cez mesto tak neletia,“ približuje.

A čo na auto, ktoré vyzerá ako z policajného múzea, hovoria samotní policajti? Niektorí jeho podobu oceňujú ako stále funkčný dokument dejín policajného zboru, iní sa dobre bavia.

„Minule som išiel z Vyhní a prekročil som rýchlosť. Pokutu som síce zaplatiť musel, ale milé bolo z ich strany najmä oslovenie: „Pán kolega, kam sa tak ponáhľate?,“ spomína na nedávny zážitok Martin.

Hrdý majiteľ policajnej Lady pred kremnickým pohostinstvom U Štroffeka.

Čo hovorí zákon?

S historickým sfarbením áut tak, aby vyzerali ako policajné v minulosti, nemá problém ani polícia. Zákon však myslí na podobnosť s tými, ktoré polícia používa v súčasnosti.

„Farebné vyhotovenie a označenie vozidla musí byť také, aby sa nedalo zameniť s farebným vyhotovením a označením vozidiel Policajného zboru, Vojenskej polície, Zboru väzenskej a justičnej stráže, obecnej polície, Hasičského a záchranného zboru alebo ostatných hasičských jednotiek,“ parafrázuje znenie zákona krajská policajná hovorkyňa Mária Faltániová.

Zvláštne výstražné svetlo červenej farby a kombináciu zvláštneho výstražného svetla červenej a modrej farby môžu na služobných autách používať iba policajti.

Zvukové znamenie a svetelné výstražné svetlá možno podľa zákona použiť len na vybraných autách, ako sú napríklad policajné či záchranárske. Za vozidlá s právom prednostnej jazdy sa však považujú aj autá určené na prepravu ústavných činiteľov.

(iz)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žiar

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 34 890
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 720
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 424
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 344
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 923
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 5 834
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 521
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 333
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  2. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 162
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 448
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 910
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 774
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 915
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 531
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 908
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 8 803
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Zasahovali profesionáli aj dobrovoľníci.


Momentka z derby.

Tréner Pohronia označil prehru za zlyhanie.


Ilustračná fotografia.

Vystavené budú v Galérii Jozefa Kollára v Banskej Štiavnici.


Prežila monarchiu, svetové vojny, odštátnenie aj privatizáciu. Korunou jej príbehu je pútnické miesto – hora Butkov.


  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  2. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 162
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 448
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 910
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 774
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 915
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 531
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 908
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 8 803
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu