Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Štafetový beh Od Tatier k Dunaju: Neuveriteľných 345 kilometrov pokorili aj Žiarčania

Na treťom ročníku behu, ktorý meral 345 kilometrov, sa predstavili aj tímy zo Žiaru Morituri Te Salutant, Remeslo strojal Žiar nad Hronom a Karavána.

Tím Morituri Te Salutant.Tím Morituri Te Salutant. (Zdroj: ARCHÍV MK)

ŽIAR NAD HRONOM. Každý tím sa skladal z dvanástich bežcov, ktorí prekonávali jednotlivé úseky. Morituri Te Salutant prišli do cieľa na 66. mieste v čase 30:47:20, Remeslo Žiar nad Hronom zas skončilo na 102. mieste a do cieľa prišlo za 31:56:04. Najlepšie skončil tím Karavána, ktorý obsadil 22. pozíciu.

Štart v Jasnej

Celkovo sa na náročných pretekoch predstavilo 192 tímov zložených z dvanástich bežcov. Štart bol v Jasnej a cieľ v Bratislave.

„Špecifický beh vznikol tak, že jeden z dvoch hlavných organizátorov bežal podobné preteky v minulosti v USA a každému, kto ho bol ochotný počúvať, rozprával svoje zážitky. Toho druhého prestalo baviť stále počúvať, a tak navrhol, aby spolu podobný beh zorganizovali,“ píše sa na oficiálnej stránke behu Od Tatier k Dunaju.

Ako povedalo a napísalo už množstvo bežcov a bežkýň, ktorí preteky absolvovali: „Kto nezažil, neuverí.“

Štafetový nonstop beh meral 345 km, rozdelený bol na 36 úsekov. V každom tíme sa predstavilo 9 až 12 členov, každý člen odbehol tri, maximálne štyri úseky. Pri Ultra tímoch, ktoré majú šesť členov odbehne každý približne trikrát dvadsať kilometrov. Sú však bežci, ktorí sa do boja s 345 km traťou pustia sami, podporovaní členmi vlastného tímu. Práve nebežiaci členovia štafetového tímu sa po trati presúvajú dvomi autami, ktoré sú oficiálne na začiatku zaregistrované u organizátorov a musia mať povinnú výbavu pre bežcov určenú organizátormi.

odtatier_r2205.jpg
Tím Morituri Te Salutant. FOTO: MK

tim.jpg
Tím Karavána. FOTO: ARCHÍV MČ

od_r9618.jpg
Tím Remeslo Strojal. FOTO: JM

Spali na lúke

Na trati je vždy len jedno z áut, posádka druhého má zatiaľ čas na odpočinok. V spacáku na lúke, pod sedačkou auta, na sedačke v aute, v stane. Alternatív je neskutočne veľa. Ľudia sú kreatívni, keď si chcú trochu oddýchnuť. Za tých 24 (najrýchlejší tím) až 35 hodín (posledný tím) sa dá pospať maximálne 3 až 4 hodiny.

„S rovnakým názvom Morituri Te Salutant, ale v pozmenenej zostave sme sa behu zúčastnili po druhýkrát. V roku 2014 sme sa dali dohromady partia dvanástich kamarátov, ktorí sa behu venujeme rekreačne,“ priblížil Miroslav Krajči z tímu Morituri Te Salutant.

Bežci začali vybiehať na trať o ôsmej hodine ráno v desaťminútových intervaloch. Posledný pretekár vstúpil na trať o tretej poobede.

„Počasie nám prialo. Bolo síce teplo a dusno, ale také je leto. Bežali sme po asfaltkách, cestách, ale v horách. Preto po dobehnutí bežca bolo luxusom okúpať sa v potokoch, ktoré kopírovali niektoré cesty,“ dodal a pokračoval: „Na prvej tzv. veľkej odovzdávke vo Vyšnej Revúcej, kde prvú polovicu tímu strieda druhá, sme dobehli o pár minút skôr ako bolo plánované. Boli sme radi, pretože sme utiekli pred búrkou, ktorá už vyčíňala za nami a zastihla tímy štartujúce neskôr. Trochu sa schladilo, čo sme prijali s radosťou.“

Na ďalšej veľkej odovzdávke, ktorá bola na Strážoch pri Zvolene to už vyzeralo, ako na stanovačke. Bežci spali po lúkach okolo motela, v autách, stanoch, kde sa komu dalo a kde sa kto najlepšie cítil.

odtatirer2po-prietrzi_r1288.jpg
Takto vyzerala cesta po prietrži mračien. FOTO: MK

Vypracovali si náskok

„Chalani dobehli znovu s nejakým náskokom proti plánovanému času. Striedanie prebiehalo už za šera. Až po ďalšiu veľkú odovzdávku sme to mali aj so svetelnými efektmi, blýskalo sa, ale dážď nás míňal. V Žiari bola odovzdávka pri Žiarane pred podchodom. Schody pred odovzdaním štafetovej reflexnej pásky dali zabrať každému, kto tam dobiehal. Ale výborne nám padlo občerstvenie, ktoré nám manželky pripravili. Výhoda bývať v meste, cez ktoré bežíte. Pokračovali sme ďalej cez Hliník do Žarnovice až na ďalšiu na Brehy,“ pokračuje v rozprávaní.

Autá a bežci sa prestriedali a súťažiaci vyrazili na oddych do Komiatíc.

„Odstavili sme auto na parkovisku a poukladali sa do polôh na spanie. Dvaja členovia si vzali rozkladacie postele. Spali pod holým nebom, ale nie dlho. Začalo pršať, a tak sa jeden z nich presunul pod prístrešok pred Tesco. Potom však mal prijemný budíček, keď pri ňom zastalo policajné auto. Páni policajti ale zistili, že nečaká na akciu, ale dobieha spánok a skrýva sa pred dažďom, keďže v aute bolo plno. Beh v noci je príjemný. Chalani, ktorí bežali aj napriek zraneniam, ktoré ich zastihli na prvých úsekoch, dobehli nad ránom až k nám. Nadbehli zas nejakú minútku k dobru, ale prišli so zlými správami. Dvaja zranení už nemohli ďalej bežať. Ako náhradníci na ich tretie úseky sa obetovali Miroslav Kútik a Roman Ďuriš. Chalani pokračovali na oddych do obce Blahová a my sme vybehli postupne na trať,“ priblížil ďalšie zaujímavosti.

Dobiehala ich únava

Tretie úseky už bolo v nohách cítiť. Bežcov dobiehala únava, málo spánku, nie celkom výdatné jedlo. Ťažký rozbeh, bolestivý beh, ale človek urobí pre tím aj nemožné.

„So sebazaprením sme dobehli až do Blahovej. Po slnku a odparujúcej sa dažďovej vode to bolo naozaj dosť ťažké. Chalani dali zo seba maximum. Prvé auto oddychovalo, druhé sa ešte trápilo na trati. Dobehy na odovzdávky boli, ale v eufórii aspoň z toho, že každý z nás to zvládol. Eufória prepukla, keď Ján Benkovič, ako posledný bežec spolu so zvyškom tímu prebehol cieľom. Výsledný čas bol 30 hodín, 47 minút a 20 sekúnd, čo nás vyniesol na 81. miesto zo 192 tímov.

V kategórii obsadil tím Morituri Te Salutant 66. miesto, Remeslo Žiar nad Hronom skončilo na 102. mieste. Tím Karavána skončil na 22. pozícii.

„Ďakujem celému tímu za podané výkony, veľa smiechu a zážitkov. Mrzia ma zranenia, ktoré sa verím rýchlo vyliečia. Svalovica pominie, ale ten dobrý pocit, množstvo zážitkov a spomienok ostanú,“ uzavrel jeden zo žiarskych bežcov Miroslav Krajči.

Morituri Te Salutant (81. miesto): Martin Javorský, Miroslav Krajči, Miroslav Kútik, Peter Dvorský, Radoslav Melišek, Peter Hrmo, Viktor Kašša, Róbert Mizerák, Tomáš Ščambura, Roman Ďuriš, Mikuláš Slota

Remeslo strojal Žiar nad Hronom (124. miesto): Jozef Mecele, Peter Snopko, Juraj Tatár, Michal Koniar, Peter Oslanec, Peter Paššák, Adam Pajunk, Marcela Kocholová, Darina Šályová, Marcela Gondová, František Minárik, Michal Homola

Karavána (29. miesto): Miroslav Čaba, Zuzana Herčková, Vladimír Černák, Mário Maruška, Lukáš Lupták, Patrik Gontko, Ľubor Viest, Peter Turčan, Ján Villim, Michal Szalma, Alena Slaná a Tatiana Urblíková

Kade trať viedla?

Pavčina Lehota – Ľubeľa, Lupčianska Dolina, Železnô, Liptovská Osada, Vyšná Revúca, Hotel Šturec, Baláže, Selce, Banská Bystrica, Sielnica, Salaš Stráže, Hronská Dúbrava, Žiar, Hliník, Žarnovica, Voznica, Brehy, Hr. Beňadik, Nemčiňany, Nevidzany, Vráble, Kmeťovo, Komjatice, Rastislavice, Selice, Šaľa, Horné Saliby, Čierna Voda, Blahová, Veľký Lég, Čukarská Paka, Čilistov, Hamuliakovo, Jamaica, Cieľ

Výsledky Behu od Tatier k Dunaju:

ALL: 1. BŠK Banská Bystrica 24:40:30, 2. Omes Running Team 25:21:56, 3. MTC Vyšná Šebastová 25:52:52
ŽENY: 1 Sheruns 31:01:47, 2. Hotel Mikulášska chata 32:18:26, 3. Ženský beh Žilina 33:16:45.
MIX: 1. Strana TIP 1 25:28:07, 2. TAD 26:14:28, 3. Aj my sme beh 27:44:24.
ELITE: 1. Monsters Dream Team 23:01:24, 2. MBO Strážske 23:51:48.
ULTRA: 1. Atomic Bombs 27:22:25, 2. Kilometrozruti 29:09:34, 3. BMSC ULTRA 29:37:21.
SÓLO: 1. Roman Minarovič (Bežím srdcom..) 77:57:03.

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  2. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  3. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  4. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  5. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  6. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 723
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 264
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 3 701
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 681
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 213
  6. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 2 748
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 584
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 414

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Krokom po minulosti rodiny Migazzi
  2. Adriana Boysová: Šuškandou opradená sexuálna výchova
  3. Matúš Lazúr: Kto bude šetriť a kto to celé zaplatí
  4. Miriam Studeničová: Je čas poznať pravdu o astrálnom svete
  5. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pre rodinnú firmu je vhodný externý poradca, pomôže riešiť aj konflikty (4. časť)
  6. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  7. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  8. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 482
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 949
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 406
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 022
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 560
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 462
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 165
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 802
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Ilustračná fotografia.

Konať sa bude po dvojročnej prestávke.


TASR 7 h

Osobná doprava dnes patrí k bežnému štandardu, vozíme sa do práce, na nákupy, dovolenky, za koníčkami.


(PR) 26. sep
Vedenie Banskobystrického samosprávneho kraja si uvedomuje nedostatok lekárov, láka ich na nadštandardné podmienky.

Všeobecní lekári i špecialisti chýbajú vo všetkých okresoch.


24. sep
MY | TOP správy z regiónov

Prinášame výber TOP správ z regiónov.


23. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Policajti namerali v mestskej časti Považskej Bystrice Milochov 28-ročného vodiča Kie Ceed, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť o 75 kilometrov za hodinu (km/h).


TASR 27. sep

Vodiči sa dlhodobo sťažujú, že na Hutách sa na asfalte šmýka.


26. sep

Dostavba bude trvať dlhšie a štát zaplatí viac.


14 h

Na diaľnicu muža vraj poslala navigácia.


TASR 12 h

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Krokom po minulosti rodiny Migazzi
  2. Adriana Boysová: Šuškandou opradená sexuálna výchova
  3. Matúš Lazúr: Kto bude šetriť a kto to celé zaplatí
  4. Miriam Studeničová: Je čas poznať pravdu o astrálnom svete
  5. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pre rodinnú firmu je vhodný externý poradca, pomôže riešiť aj konflikty (4. časť)
  6. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  7. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  8. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 482
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 949
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 406
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 022
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 560
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 462
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 165
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 802
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu