Nedeľa, 22. október, 2017 | Meniny má Sergej

FOTO: Hrabičovania si zaspomínali na lesnú železničku

Pozrite si historické fotografie z čias, kedy ešte železnička dolinou premávala.

„Vybudovanie lesných železničiek znamenalo obrovský prevrat v drevospracujúcom priemysle,“ spomína dnes bývalý zamestnanec Lesov SR Ivan Brašeň.

HRABIČOV. Voľakedy jazdievala naprieč celou Kľakovskou dolinou a zvážala drevo, ktoré sa v hore ťažilo. Dnes ju pripomína už len nepojazdný vagón naložený guľatinou. Lesná železnička v Hrabičove.

Drevo zvážali na pltiach

Dvadsiate roky minulého storočia predstavovali zlatý vek budovania lesných železničiek na celom Slovensku. „Prípravné práce na hrabičovskej železničke sa začali už v roku 1924,“ hovorí Ivan Brašeň, ktorý sa históriou lesných železničky dlhodobo zaoberal, dokonca o nej aj v obci prednášal.

Výstavbu inicioval vtedajší riaditeľ Riaditeľstva štátnych lesov a majetkov v Žarnovici Samuel Kriška. Drevo predtým do závodu prenášali buď konské záprahy alebo sa spúšťalo potokom na pltiach. Na železničke sa stavalo v etapách až do roku 1930. Z vtedy investovaných šesť miliónov korún československých postavili až 34-kilometrovú trať, ktorá smerovala zo Žarnovice, cez Brod do Hrabičova a odtiaľ do Pavlovej lúčky. Železnička sa rozdeľovala na dve odbočky.

Prvá bola od Brodu cez Maras dolinu, druhá zas z Hrabičova do Megovej. „Prvý vlak sa vydal za svojím nákladom prvého októbra 1928, a tým lesná železnica začala oficiálne prevádzku,“ hovorí Brašeň. Na nakladanie dreva na vozne vtedy slúžili ručné grániky. Po naložení vagóny zviezla vracajúca sa lokomotíva späť na pílu do Žarnovice. „Zodpovedný pracovník vždy deň vopred nahlásil čas nakládky. Nasledujúci deň mu boli z píly pristavené požadované vagóny,“ vysvetľuje Brašeň. Železnička premávala každých dvadsaťštyri hodín.

Okrem dreva sa na vagónoch občas prevážali aj zamestnanci, ktorí vtedy v lesoch pracovali. Na železničku si spomína aj 73-ročná Mária z Hrabičova. V hore vysádzala stromčeky od skončenia základnej školy až do svojich osemnástich rokov. Na železničke sa do práce viezla aj ona spolu s ostatnými zamestnancami.
„Ráno nás zobrala mašinka, keďže vagóny vtedy boli ešte prázdne,“ spomína. „Zobrali sme si aj bicykle, ktoré sme naložili na vagóny a tie ich spolu s nami vyviezli až do hory,“ približuje Mária. Po robote sa už len na bicykloch zviezli dolu do dediny.

Lokomotíva ľudí zvážala aj počas májových osláv oslobodenia. „Vozne boli vyzdobené girlandami,“ spomína Mária. Železničku si znova pripomenula o niekoľko rokov, už ako dôchodkyňa, keď spoločne s klubom dôchodcov účinkovali pri otvorení vystaveného vozňa v obci, ktorý slúži ako spomienka na históriu trate a drevospracujúceho priemyslu v doline.

Realizačný tím výstavby lesnej železničky v Kľakovskej doline.

Práce na výstavbe trate.

Osudná jazda železničkou

S hrabičovskou železničkou sa spájajú dve nehody, pričom jedna si vyžiadala aj ľudský život. Prvá sa stala okolo roku 1926. „Do vlaku, ktorý viezol dva páry oplenov naložených jedľovým drevom narazili uvoľnené vagóny, ktoré sa samovoľne spustili z nákladiska v Ostrom Grúni krátko po odchode vlaku,“ spomína sa v knihe Lesná železnica Kľakovskou dolinou od Tomáša Haviara. Pri nehode sa vtedy nikto vážnejšie nezranil. Druhá nehoda s oveľa tragickejším koncom sa stala v auguste v roku 1956. „Odbočku z nákladiska Hrabičov na nákladisko Megová obsluhovali len občas, preto nevykonávali ani pravidelnú údržbu trate,“ píše sa v knihe.

Nákladný vlak sa vtedy vydal k nákladisku Megová. Spomínaný stav trate spôsobil, že lokomotíva zgniavila trávu pod kolesá, čo spôsobilo, že sa na trati šmýkala a stala sa neovládateľnou a nebolo ju možné zastaviť. Lokomotíva sa vykoľajení prevrátila. Brzdárovi poškodila naložená guľatina obe končatiny, druhého brzdára náraz vymrštil do priekopy. „Mal obrovské šťastie, pretože náklad brvien ho prekryl.

Za iných okolností by nemal šancu prežiť,“ píše sa ďalej v knihe. Aj tretí brzdár si zachránil život tak, že z vlaku vyskočil. Tragédia nastala až pri oslobodzovaní kuriča, ktorý zostal zakliesnený pod lokomotívou. „Pri snahe o nadvihnutie rušňa došlo k pretrhnutiu kotla a vriaca voda zraneného obarila a na následky obarenia zomrel,“ uvádza sa v publikácii.

Železnička počas plnej prevádzky. Fotografia je z roku 1927.

Most na Pokutách stojí dodnes. Dnes popod neho vedie asfaltová cesta.

Paru nahradili autá

Železnička oficiálne ukončila svoju prevádzku v roku 1966. „V šesťdesiatych rokoch bolo potrebné vykonať totálnu rekonštrukciu železničky. Vzhľadom na nástup automobilového priemyslu sa zvažovalo, či sa viac oplatí drevo zvážať autami či železničkou,“ hovorí Brašeň. „Samozrejme, že nákladné autá zvíťazili,“ dodáva.
Železničnú trať následne úplne demontovali. Zaujímavosťou je, že asfaltová cesta, ktorá tadiaľ vedie, je vybudovaná na miestach, ktorými vtedy prechádzali koľaje železničky. Na mieste, kde železnička voľakedy začínala svoju púť dnes stojí spomínaný pamätník v podobe nefunkčného vagóna plne naloženého guľatinou.

Úvahy o znovuobnovení železničky sa podľa Brašeňa objavili už niekoľkokrát. No vždy to zlyhalo na realizácii, ktorá by stála nemalé finančné prostriedky a veľa vybavovania na prevoz osôb. „Ja tomu hovorím projektové nadšenie a následne realizačné sklamanie,“ hovorí Brašeň, ktorý si nemyslí, že by pojazdná železnička zásadne zvýšila záujem turistov o Kľakovskú dolinu.

Na mieste, kde sa voľakedy robila nakládka dreva dnes stojí vozeň na pamiatku železničky. FOTO: ZBIERKA IVANA BRAŠEŇA


  1. Hasiči smerovali k čelnej zrážke v Kremnických Baniach 1 248
  2. Máme slovenský rekord? Dvojica zo Sitna dohliadla poriadne ďaleko (+ FOTO) 952
  3. Boj o reprezentáciu Slovenska aj za účasti novobanského odchovanca Samuela Budinského 375
  4. Muža zo studne zachraňovali hasiči. Prevážal ho vrtuľník 153
  5. Smrteľná nehoda pri Žarnovici: Žena (†67) zahynula pri prevoze do nemocnice (+FOTO) 139
  6. Pohronie zaknihovalo prvú domácu prehru (+HLASY HRÁČOV A TRÉNEROV) 93
  7. Hríbov našiel toľko, že ich musel rozdávať (+ FOTO) 53
  8. Pre vyznávačov adrenalínovej cyklistiky majú na Drozdove nové dráhy 52
  9. Žiarsky štadión čaká parádny zápas. Tréner Hapal: Tento región je hladný po futbale 36
  10. Tanec pravdy trénovali Braňo Deák s Dominikou Roškovou v Žiari (+ FOTO) Foto 36

Najčítanejšie správy

Žiar

Hasiči smerovali k čelnej zrážke v Kremnických Baniach

K zrážke dvoch osobných áut došlo v nedeľu podvečer. Zranili sa traja ľudia.

Máme slovenský rekord? Dvojica zo Sitna dohliadla poriadne ďaleko (+ FOTO)

Fotografie 260 kilometrov vzdialeného výhľadu v rakúskych Alpách sa len tak nevidia. Vhodné podmienky, znalosti, ale aj trochu šťastia na vrchole Sitna potrebovali na ich vytvorenie Dalibor Výberči a Ivo Ivan.

Boj o reprezentáciu Slovenska aj za účasti novobanského odchovanca Samuela Budinského

19 ročný záložník vo výbere Stredoslovenského Futbalového Zväzu.

Muža zo studne zachraňovali hasiči. Prevážal ho vrtuľník

Do obce Repište letel záchranársky vrtuľník.

Blízke regióny

Mužov, ktorí lúpili vo Valaskej, obvinili

Za dva prípady lúpeže si môžu vo väzení posedieť dlho.

Bystrica má druhú vicemiss

Z troch Banskobystričaniek vo finále Miss Universe najlepšie uspela Patrícia Budaiová

Pre parkouristov je mesto jedna veľká telocvičňa (+ FOTO A VIDEO)

Fascinuje ich pohyb a zdolávanie prekážok. Pre partiu mladíkov sa parkour stal celoživotnou vášňou.

Horskí záchranári pomáhali turistovi

Muž sa dostal do problémov pri zostupe z Kľaku.

Dramatický záver s tesným výsledkom (+ FOTO A VIDEO)

Domáci BKM Lučenec privítal basketbalistov ŠKP BBC Banská Bystrica.

Všetky správy

Ak veríme politikom, v Česku vláda nevznikne. Nemá ako

S Babišom nechcú strany vládnuť. Len Okamura, ale toho nechce Babiš.

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojím výsledkom spokojné.

Strašifták, Buzik, Čačurák. Ako sa žije ľuďom s netradičným priezviskom?

Hanlivé priezvisko úrad zmení za tri eurá, inak to stojí stovku.

Škriniar je ako múr, zastaví všetko, ospevujú ho Taliani

V najväčšom hite talianskej ligy SSC Neapol doma remizoval s Interom Miláno. Zaujali obaja Slováci.

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana. Sťahovanie filmov teraz menia za transparentnosť.

Kam vyraziť