Sobota, 30. september, 2023 | Meniny má Jarolím

FOTO: Hrabičovania si zaspomínali na lesnú železničku

Pozrite si historické fotografie z čias, kedy ešte železnička dolinou premávala.

„Vybudovanie lesných železničiek znamenalo obrovský prevrat v drevospracujúcom priemysle,“ spomína dnes bývalý zamestnanec Lesov SR Ivan Brašeň.

HRABIČOV. Voľakedy jazdievala naprieč celou Kľakovskou dolinou a zvážala drevo, ktoré sa v hore ťažilo. Dnes ju pripomína už len nepojazdný vagón naložený guľatinou. Lesná železnička v Hrabičove.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Drevo zvážali na pltiach

Dvadsiate roky minulého storočia predstavovali zlatý vek budovania lesných železničiek na celom Slovensku. „Prípravné práce na hrabičovskej železničke sa začali už v roku 1924,“ hovorí Ivan Brašeň, ktorý sa históriou lesných železničky dlhodobo zaoberal, dokonca o nej aj v obci prednášal.

SkryťVypnúť reklamu

Výstavbu inicioval vtedajší riaditeľ Riaditeľstva štátnych lesov a majetkov v Žarnovici Samuel Kriška. Drevo predtým do závodu prenášali buď konské záprahy alebo sa spúšťalo potokom na pltiach. Na železničke sa stavalo v etapách až do roku 1930. Z vtedy investovaných šesť miliónov korún československých postavili až 34-kilometrovú trať, ktorá smerovala zo Žarnovice, cez Brod do Hrabičova a odtiaľ do Pavlovej lúčky. Železnička sa rozdeľovala na dve odbočky.

Prvá bola od Brodu cez Maras dolinu, druhá zas z Hrabičova do Megovej. „Prvý vlak sa vydal za svojím nákladom prvého októbra 1928, a tým lesná železnica začala oficiálne prevádzku,“ hovorí Brašeň. Na nakladanie dreva na vozne vtedy slúžili ručné grániky. Po naložení vagóny zviezla vracajúca sa lokomotíva späť na pílu do Žarnovice. „Zodpovedný pracovník vždy deň vopred nahlásil čas nakládky. Nasledujúci deň mu boli z píly pristavené požadované vagóny,“ vysvetľuje Brašeň. Železnička premávala každých dvadsaťštyri hodín.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem dreva sa na vagónoch občas prevážali aj zamestnanci, ktorí vtedy v lesoch pracovali. Na železničku si spomína aj 73-ročná Mária z Hrabičova. V hore vysádzala stromčeky od skončenia základnej školy až do svojich osemnástich rokov. Na železničke sa do práce viezla aj ona spolu s ostatnými zamestnancami.
„Ráno nás zobrala mašinka, keďže vagóny vtedy boli ešte prázdne,“ spomína. „Zobrali sme si aj bicykle, ktoré sme naložili na vagóny a tie ich spolu s nami vyviezli až do hory,“ približuje Mária. Po robote sa už len na bicykloch zviezli dolu do dediny.

Lokomotíva ľudí zvážala aj počas májových osláv oslobodenia. „Vozne boli vyzdobené girlandami,“ spomína Mária. Železničku si znova pripomenula o niekoľko rokov, už ako dôchodkyňa, keď spoločne s klubom dôchodcov účinkovali pri otvorení vystaveného vozňa v obci, ktorý slúži ako spomienka na históriu trate a drevospracujúceho priemyslu v doline.

SkryťVypnúť reklamu

Realizačný tím výstavby lesnej železničky v Kľakovskej doline.

Práce na výstavbe trate.

Osudná jazda železničkou

S hrabičovskou železničkou sa spájajú dve nehody, pričom jedna si vyžiadala aj ľudský život. Prvá sa stala okolo roku 1926. „Do vlaku, ktorý viezol dva páry oplenov naložených jedľovým drevom narazili uvoľnené vagóny, ktoré sa samovoľne spustili z nákladiska v Ostrom Grúni krátko po odchode vlaku,“ spomína sa v knihe Lesná železnica Kľakovskou dolinou od Tomáša Haviara. Pri nehode sa vtedy nikto vážnejšie nezranil. Druhá nehoda s oveľa tragickejším koncom sa stala v auguste v roku 1956. „Odbočku z nákladiska Hrabičov na nákladisko Megová obsluhovali len občas, preto nevykonávali ani pravidelnú údržbu trate,“ píše sa v knihe.

Nákladný vlak sa vtedy vydal k nákladisku Megová. Spomínaný stav trate spôsobil, že lokomotíva zgniavila trávu pod kolesá, čo spôsobilo, že sa na trati šmýkala a stala sa neovládateľnou a nebolo ju možné zastaviť. Lokomotíva sa vykoľajení prevrátila. Brzdárovi poškodila naložená guľatina obe končatiny, druhého brzdára náraz vymrštil do priekopy. „Mal obrovské šťastie, pretože náklad brvien ho prekryl.

Za iných okolností by nemal šancu prežiť,“ píše sa ďalej v knihe. Aj tretí brzdár si zachránil život tak, že z vlaku vyskočil. Tragédia nastala až pri oslobodzovaní kuriča, ktorý zostal zakliesnený pod lokomotívou. „Pri snahe o nadvihnutie rušňa došlo k pretrhnutiu kotla a vriaca voda zraneného obarila a na následky obarenia zomrel,“ uvádza sa v publikácii.

Železnička počas plnej prevádzky. Fotografia je z roku 1927.

Most na Pokutách stojí dodnes. Dnes popod neho vedie asfaltová cesta.

Paru nahradili autá

Železnička oficiálne ukončila svoju prevádzku v roku 1966. „V šesťdesiatych rokoch bolo potrebné vykonať totálnu rekonštrukciu železničky. Vzhľadom na nástup automobilového priemyslu sa zvažovalo, či sa viac oplatí drevo zvážať autami či železničkou,“ hovorí Brašeň. „Samozrejme, že nákladné autá zvíťazili,“ dodáva.
Železničnú trať následne úplne demontovali. Zaujímavosťou je, že asfaltová cesta, ktorá tadiaľ vedie, je vybudovaná na miestach, ktorými vtedy prechádzali koľaje železničky. Na mieste, kde železnička voľakedy začínala svoju púť dnes stojí spomínaný pamätník v podobe nefunkčného vagóna plne naloženého guľatinou.

Úvahy o znovuobnovení železničky sa podľa Brašeňa objavili už niekoľkokrát. No vždy to zlyhalo na realizácii, ktorá by stála nemalé finančné prostriedky a veľa vybavovania na prevoz osôb. „Ja tomu hovorím projektové nadšenie a následne realizačné sklamanie,“ hovorí Brašeň, ktorý si nemyslí, že by pojazdná železnička zásadne zvýšila záujem turistov o Kľakovskú dolinu.

Na mieste, kde sa voľakedy robila nakládka dreva dnes stojí vozeň na pamiatku železničky. FOTO: ZBIERKA IVANA BRAŠEŇA

Najčítanejšie na My Žiar

Komerčné články

  1. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  2. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  3. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  4. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  5. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  6. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  7. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  8. Všetkým lepí pred voľbami
  1. Svetový deň srdca v Nemocnici AGEL Košice-Šaca
  2. List moruše bielej pomáha znižovať hladinu cukru v krvi
  3. Zlato z malého futbalu aj plážového volejbalu
  4. Vďaka Blue Berry™ si užívam život naplno!
  5. V sobotu môžete urobiť dobrú voľbu! Union víta nových poistencov
  6. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  7. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  8. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 20 938
  2. Všetkým lepí pred voľbami 12 683
  3. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 8 193
  4. Hladinka smeruje do Košíc! 7 013
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 941
  6. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí 6 085
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 998
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 729

Blogy SME

  1. Julius Kravjar: Výsledok volieb
  2. Miroslav Ferkl: Fakt som stratil hlas
  3. Věra Tepličková: Viete, kedy prichádza diabol?
  4. Eva Gallova: Horský hotel Gejdák s krásnou prírodou
  5. Dušan Koniar: Spotrebná daň predražuje polliter asi o dva centy
  6. Anton Kovalčík: Murder Inc. na ruský spôsob 5. Koniec zvláštneho agenta FSB. Prvá časť.
  7. Rado Surovka: Niečo tu smrdí.
  8. Soňa Fröhlichová: Vinári pri Ženevskom jazere finišujú so zberom hrozna
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 83 456
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 149
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 40 680
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 749
  5. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 431
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 22 351
  7. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 19 490
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 571
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Výsledky parlamentných volieb 2023 v Banskobystrickom kraji.

Pripravili sme pre vás zoznam odkazov, na ktorých nájdete podrobné výsledky parlamentných volieb 2023 pre okresy, mestá a obce v Banskobystrickom kraji. Prvé výsledky začnú pribúdať po 22:00.


5 h
Ilustračné foto.

Voliť môžete do desiatej večer.


12 h
Ilustračná fotografia.

V rámci projektu Závislí na zdraví prinášame sériu čitateľských príbehov o úspešnom boji so závislosťou.


(red) 28. sep
Veža kostola prechádza obnovou.

Kostol je dominantou obce.


TASR 28. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Julius Kravjar: Výsledok volieb
  2. Miroslav Ferkl: Fakt som stratil hlas
  3. Věra Tepličková: Viete, kedy prichádza diabol?
  4. Eva Gallova: Horský hotel Gejdák s krásnou prírodou
  5. Dušan Koniar: Spotrebná daň predražuje polliter asi o dva centy
  6. Anton Kovalčík: Murder Inc. na ruský spôsob 5. Koniec zvláštneho agenta FSB. Prvá časť.
  7. Rado Surovka: Niečo tu smrdí.
  8. Soňa Fröhlichová: Vinári pri Ženevskom jazere finišujú so zberom hrozna
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 83 456
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 149
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 40 680
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 749
  5. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 431
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 22 351
  7. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 19 490
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 571
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu